Miten tunnistaa omat rajansa

Loppuunpalamisia tapahtuu jatkuvasti

Ihmiset palavat loppuun entistä useammin. Uupumuksesta johtuvat sairaslomat ovat eri työpaikoilla enemmän sääntö kuin poikkeus. Ihmisiltä vaaditaan nykyisin venymistä  ja joustoa jokaiselta osa-alueelta. Ei ole siis ihme, että uupumuksen merkkejä näkyy yhä enemmän. Ei kannata uhrata liikaa itsestään, koska ilman terveyttä ei ole mitään. Kun terveyden menettää, ei enää pysty välttämättä tekemään mitään pitkään aikaan, verrattuna mitä tekisi huomattavasti pienemmällä ja vähemmän kuormittavalla tavalla. Äärirajoilla taisteleva ihminen ei muutenkaan ole kovin tehokas, vaan työt tulee tehtyä paremmin kun niiden tekijä voi hyvin.

Kuinka tunnistaa omat rajansa

Loppuunpalamisen kynnyksellä yksi selkeimmistä merkeistä on totaalinen väsymys. Se voi olla fyysistä tai henkistä ja yleensä molempia. Omat rajansa voi olla vaikea tunnistaa. Tuntuu ettei jaksa tehdä mitään ja voimat ovat aivan loppu. Ennen mielenkiintoiset asiat eivät herätä samalla tavalla mielenkiintoa ja töihin/opiskelemaan meno voi tuntua todella haasteelliselta. Keskittyminen voi olla vaikeaa, eikä motivaatiota löydy oikein mihinkään. On ärtynyt ja ajatusmaailma muuttuu negatiiviseksi kuin huomaamattaan, pienetkin asiat tuntuvat elämää suuremmilta. Näitä asioita kannattaa tarkkailla itsessään ja tarttua ongelmaan, ennen kuin se johtaa totaaliseen burn outtiin ja esimerkiksi työkyvyn menetykseen. Usein uupumuksen oireisiin kuuluu myös se ettei itsestä jaksa huolehtia hyvin. Ei jaksa liikkua ja omaa väsymystä saatetaan lääkitä virheellisesti liiallisella alkoholin käytöllä tai vaikkapa epäterveellisellä ruoalla.

Olen oppinut itse kantapään kautta tunnistamaan nämä merkit ja väitän että osaan paremmin kuin koskaan tulkita itseäni. Jos en esimerkiksi jaksa keskittyä tai olen erityisen ärtynyt tiedän jo heti, että nyt täytyy priorisoida asioita. Palata aina ajatukseen: ”tärkeimmät asiat ensin, yksi kerrallaan”. Usein olen ihan omasta halustani monessa asiassa mukana ja kun asioita alkaa ajatella yhtenä isona pallona elämä saattaa tuntua kaaokselta. Kun taas pilkon asiat omiin uomiinsa ja pyrin keskittymään asioihin asia kerrallaan helpottaa jo kummasti. Stressaaminen ei auta mitään, vaan stressistä huolimatta voi olla stressaantumatta. Ihan jo sen tiedostaminen, ettei stressaaminen auta helpottaa jo tilannetta. Asiat jotka lievittävät stressiä kannattaa tiedostaa. Itselläni tärkeimmät niistä ovat liikunta, luonto, raitis ilma ja mukava läheinen sosiaalinen ympäristö.

Opettele sanomaan ei

Yksi tärkeimmistä stressinhallintakeinoista on ainakin omalla kohdallani ollut kaunis ilmaisu: ”Kiitos, mutta ei kiitos”. ”Ei” kannattaa sanoa reippaasti ja sen voi sanoa myös ystävällisesti suoraan. Selittely ja peruminen aiheuttaa jo itsessään pienen stressireaktion. Meistä itse jokainen määrittää sen mitä kaikkea elämäämme haluamme sisällyttää ja missä kaikessa olemme mukana. On todella helppoa suostua miellyttämisenhalusta kaikkeen mihin vain pyydetään, mutta usein realiteetit tulevat vastaan. Aika on rajallista, aika on rahaa ja rahalla saa ostettua aikaa. Aika on siis hyvin kallisarvoista ja kannattaa miettiä tarkkaan mihin sen käyttää. Jokainen meistä tarvitsee myös lepoa ja kun voi hyvin, levänneenä jaksaa niistä oikeasti merkittävistä asioista suoriutua paljon paremmin.

Musta sydän Apple  Seuraa Musta sydän Apple

Instagram / Facebook / Bloglovin’

Lue myös:

Fitfashion loppuu – Elämäni ei ole enää fitnestä ja fashionia

 

Fitfashion loppuu – Elämäni ei ole enää fitnestä ja fashionia

Fitness ja Fashion säilyy elämässäni aina

Ei enää tosin pitkään ainakaan Fitfashionin osalta. Fitfashion sivusto lakkautetaan 1.11.2018. Fitfashion on tullut tiensä päähän ja on aika siirtyä eteenpäin kohti uusia tuulia, kuusi vuotta Fitfashionilaisuutta on siis takana. Nyt puhaltavat kokonaan uudet tuulet ja blogi tulee jatkumaan uudella raikkaalla alustalla. Olen todella innoissani tästä muutoksesta ja uskon että muutos on välillä tarpeen. Muutos on mahdollisuus ja antaa meille hyvän tilaisuuden kehittyä ja mennä eteenpäin. Olen ollut bloggaajana Fitfashionilla alusta saakka ja se on antanut minulle hyvän alustan kirjoittaa tähän saakka. Olen muuttunut ihmisenä ja alkuperäisestä fitness blogista, blogini on muuttunut enemmän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin painottuvaksi lifestyle blogiksi. Fitfashionilla on ollut aina hyvä henki ja A-lehdillä on ollut hienot puitteet järjestää erilaisia tapahtumia ja koulutuksia, kiitos niistä. Fitfashionin kautta olen tutustunut mahtaviin persooniin ja saanut mahdollisuuden kehittää blogiani.

Fitness on minulle hyvinvointia

Oma hyvinvointini koostuu monista asioista. Se koostuu terveydestä, ympäristöstä, sosiaalista suhteista, onnellisuuden tunteesta, sekä myös toimeentulosta. Kokonaisvaltainen hyvinvointi on tila, joka on äärimmäisen tärkeä säilyttää. Näin elämä tuntuu mukavalle ja asiat rullaavat mukavasti eteenpäin pienistä vastoinkäymisistä huolimatta. Silloin kun kokonaisvaltaisesti kokee voivansa hyvin, on myös stressinsietokyky huomattavasti parempi kuin esimerkiksi sairaana. Koen myös tärkeäksi että pystyn toteuttamaan itseäni ja olemaan tietyllä lailla oman itseni herra.

Fitnesin rooli elämässäni on muuttunut huomattavasti ja treenaaminen on enemmän terveyttä edistävää, kuin tavoite saada unelmien vartalo. Liikunta ja treenaaminen on tapa hallita stressiä, auttaa jaksamaan, ja parantamaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Fitnesslajeissa tulen olemaan varmasti mukana aina tavalla tai toisella, koska olen lajien kautta tutustunut mitä hienoimpiin ihmisiin ja hyviin ystäviin. 

Aina liikunnan puolesta

Oli sitten tavoite liikunnan harrastamisessa mikä tahansa, niin liikunnan terveysvaikutuksia ei voi kiistää. Jokaiselle liike on lääke ja se edistää, sekä fyysistä terveyttä, että mielenterveyttä. Hyvä aerobinen kunto suojaa jopa ennenaikaisen kuoleman riskiltä tehokkaasti ja lihaskunto taas auttaa toimintakykyä säilymään hyvänä ja varsinkin ikääntyessä. Sillä on suuri merkitys parempaan elämänlaatuun. Liikunta tuottaa hyvänolon tunnetta ja auttaa rentoutumaan. Treenaaminen lisää mielihyvä hormonien tuotantoa ja vaikuttaa oman kokemukseni mukaan positiivisesti minäkuvaan ja itsearvostukseen. Myös liikunnan aikana koettu itsensä ylittäminen vaikuttaa  niin, että stressinsietokyky paranee. Kannattaa siis pysyä liikkeessä. Tulen aina puhumaan liikunnan puolesta.

 

Musta sydän Apple  Seuraa Musta sydän Apple

Instagram / Facebook / Bloglovin’

Lue myös:

Uuden liiton fitness kisat – BCA Finnish Open