Hyvinvointi -valmentaja koulutus suoritettu.

Viikonloppu on mennyt hiukan erilaisissa merkeissä.
Aloitin Personal trainer koulutusputken josta ensimmäinen osa on takana. Ohjelmassa oli mm. anatomiaa, lihas- ja kestävyyskuntoharjoittelun perusteita. Tietoa ravitsemuksesta ja liikkuvuusharjoitteita.
Opiskelusta teki mielekästä se, että kokoaikaa ei istuttu luentosalissa ja tuijotettu diaesityksiä, vaan harjoitteita toteutettiin myös käytännössä. Olen sitä mieltä,  että jokaisessa opinahjossa ja työpaikalla pitäisi suosia jonkinlaista taukojumppaa ennenkaikkea jos tehdään istumatyötä. Aivot pysyvät paljon vastaanottavaisimpina, ja mieli kirkkaampana kun välillä hieman reippailee. Istumisen sijaan olisi hyvä nousta välillä seisomaan, taivutella niskoja ja hartioita, pyöritellä käsiä, ja oikaista itseään jos ei ole mahdollisuutta muuhun. Yhtä tärkeää on myös tasainen ravinnon saanti oppimisen ja työnteon aikana. Silloin jaksat kuunnella ja keskittyä parhaiten.
Viikonlopusta jäi hyvä maku. Paljon kertasimme tuttua asiaa, mutta opin myös paljon uutta. Oli ilo tavata myös joukko mukavia ihmisiä, joilla  on sama päämäärä.

Tulevaisuudessa tulen siis yhdistämään kampaajan työni ja personal trainingin kokonaisuudeksi, ja hius- ja meikkaus palvelujen lisäksi tarjoan myös erillaista kuntovalmennusta.
Onhan hyvä kunto myös osa ulkonäköä ja toisinpäin. Olenkin huomannut että keskustelen paljon asiakkaideni kanssa hiusasioiden lisäksi paljon hyvään kuntoon ja  muuhun ulkoiseen olemukseen liittyvistä asioista.
Yleensä minulta löytyy omakohtaista kokemusta ja vinkkejä uusimmista kauneuskikoista, joita jaan mielelläni myös muille.

Bikini fitness kisoihin on 11 viikkoa. Olemme treenanneet Anun kanssa naama irvessä, ja välillä itku kurkussa lähes joka päivä.
Parasta tässä lajissa ovatkin vastapainot, joista nautin myös muilla elämän alueilla suunnattomasti. Kovien treenien välillä saa laittaa korkokengät jalkaan ja olla yltiönaisellinen. Kunto kiristyy pikkuhiljaa. Bikinikisaan diettaaminen onkin enemmänkin yksityiskohtien hiomista ja viimeistelyä vaikka grammalleen syödäänkin ja treenataan kovaa.

Anu ja Emilia

Tänään olikin vuorossa lähes perinteeksi muodostuneet sunnuntain korkkaritreenit 🙂
Meillä oli mukana myös Emilia joka on tehnyt paljon mallintöitä ja onkin yksi parhaista esiintyjistä Fashion Unitin mallitoimiston listoilla.
Hän antaa meille korvaamattomia vinkkejä esiintymiseen, kävelyyn, katsekontaktin luomiseen jne. kun taas me annamme Emilialle ruoka- ja treenivinkkejä hänen omaan kuntoprojektiinsa.
Huomattava muutos oli jo tapahtunut viimekerrasta kun tapasimme muutama viikko sitten.

Selvää kiristymistä havaittavaissa, vaikka hän sanoikin että paino on tullut alas vain vähän koostumus on selvästi muuttunut. Nälkää hän ei ole varmasti nähnyt ja viikonloppunakin on saanut hieman herkutella joten mukava nähdä että homma etenee. Kesään on vielä aikaa joten aikataulussa ollaan hyvin kun lähtötilannekkaan ei ollut hullumpi. Anu ja Minna valvoo että tavoitteeseen päästään 🙂

Lihhaa on, mutta sitä tehhään lissee 🙂

Anun esiintyminen on muuttunut huomattavasti luontevammaksi ja hän ikäänkuin on oppinut nauttimaan siitä. Sivuposet vielä kuntoon, niin hyvällä mallilla ollaan. Täytyy kuitenkin muistaa että hän on menossa lavalle syksyllä ja diettikin alkaa vasta maaliskuun lopulla. Omalla kohdallani se mitä lavalla teen on mietitty ja käännökset, keikutukset ja flirttailut on ohjelmoitu, nyt vaan harjoitellaan että saadaan turha kankeus pois. Tästä huomaa miten tärkeä joka ikinen harjoituskerta on. Ensimmäisiin bodyfitness kisoihin kun harjoittelin poseerausta lähinnä hotelli huoneessa edellisenä iltana, voitte vaan kuvitella mitä lopputulos oli.
Tämän  jälkeen vielä tunnin spinning -aeroobinen ja treeniviikko oli siinä.
Pakkasesta huolimatta aamulenkitkin ovat maistuneet hyvin, kunnolla vaan vaatetta päälle ja nauttimaan talvesta. Tänään täällä paistoi aurinko, joten parhaimmat talvisäät ovat käsillä 🙂

Treeniä, ravintoa, ja lepoa sopivassa suhteessa kaikille!

Lämmöllä,
Minna

Bikini fitness vs. body fitness

Valmistautuminen kevääseen 2012 on alkanut. Keho on reagoinut vasta-alkaneeseen dieettiin hyvin. Tällä hetkellä teen 6 h aeroobista ja 4-5 salitreeniä viikossa + kehonhuolto ja poseerausharjoittelu. Tekemistä riittää, mutta rakkaus lajiin ja kehon ja mielen optimaalinen toiminta auttavat jaksamaan. Tavoite on myös kristallinkirkkaana mielessä. Kisoihin on aikaa 13 viikkoa, eli paljon on vielä tehtävissä, nyt vaan täytyy osata käyttää aika oikein hyväksi. Onneksi minulla on valmentajana Suomen huippu, Jari Bull Mentula, joka valvoo, että projekti etenee suunnitelmallisesti.

Takana ovat yhteensä seitsemät kisat body fitness -lajissa vuosina 2010 ja 2011. Paras sijoitukseni on Lappeenranta Body & Fitness 2. sija.  Viime syksyn jälkeen oli mietittävä, mitä seuraavaksi. Oli selvää, että fysiikkalajien parissa haluan jatkaa, vaikka välillä pyörittelen mielessäni, lähtisinkö tähtäämään vaikka kokomaratooniin, kun salitreeni junnaa paikoillaan… Hyvin äkkiä kuitenkin tulen toisiin ajatuksiin… Salilla saatu polte lihakseen ja itsensä voittamisen tunne loppuun viedyn treenin jälkeen on parasta nautintoa, mitä olen koskaan urheilusta saanut. Lisäksi visuaalisena ihmisenä suhteellisen rasvaton, symmetrinen ja voimakas vartalo miellyttää silmääni suuresti. Viihdyn parhaiten itsekin kehossani, kun tunnen, että siinä on voimaa, elastisuutta, ja kiinteyttä mahdollisimman paljon.

Kova polte jäi siis kisalavalle, mutta pystyisinkö kehittämään itseäni riittävästi body fitnessiin kevääksi… Lihasmassaa on mahdotonta saada merkittävästi lisää näin lyhyessä ajassa. Korkeintaan olisin saanut itseni tiiviimpänä lavalle ja parantanut poseerauksia ja esiintymistä,  mutta olisiko sekään riittänyt?

Päätin siis tulevien kolmekymppisten kunniaksi kokeilla kokonaan uutta bikini fitness -lajia. Eihän sitä tiedä, mikä laji on itselle sopiva, jos ei kokeile kaikkea. Enkä voi kieltää ihailevani bikinikilpailijoiden naisellisen lihaksikasta vartaloa ja ennakkoluulotonta esiintymistä.
Pidän kisaa itselleni mieluisana haasteena. Aion pitää hauskaa lavalla, hioa fysiikkani parhaaseen mahdolliseen bikinikuntoon, panostaa stailaukseen ja esiintymiseen. Minulla on paljon petrattavaa ennen kaikkea esiintymisessä. Siihen täytyy saada sulavuutta ja itsevarmuutta. Sarjassa on oltava myös seksikäs ja hyvin naisellinen. Luulen, että pitkäraajaisuudestani ja pienilihaksikkuudestani on tässä lajissa hyötyä. Parannettavia osa-alueita kuitenkin löytyy! Missään tapauksessa en lähde kisaan löysin rantein, vaan tavoittelemaan menestystä.

Fitness Classicin + 163 cm body fitness -sarjassa on tällä hetkellä vain yksi osanottaja: upea Eija, jonka kanssa kilpailimme 2010. Toivottavasti hän saa seurakseen muita kilpailijoita. Bikini fitness -sarja taas näyttää hyvin suositulta, ja osallistujia on jo 8. Lisäksi olen saanut salilla kyselyitä lajista, ja Jyväskylästäkin taidetaankin saada jopa 3 kilpailijaa lavalle syksyllä. 🙂

Raikasta talvista viikkoa kaikille!!!

P.S. Ja suuri kiitos kuvaajallemme Pasi Hakalalle, joka lähti sponsoroimaan projektiamme ja seuraamaan, kuinka kuntomme etenevät. 🙂

-Minna