Method Puntti-Putkisto

Raamattumme Jari Bull Mentula kirjoitti joskus Body-lehdessä tähän tyyliin (ei siis suora lainaus): ”Jokainen lihashuoltoa laiminlyövä on täysi idiootti. Lihas ei kehity ja vastaanota harjoitusta, jos se on jatkuvasti liian supistuneena. Siksi olisi tärkeää venytellä lyhyitä venytyksiä paitsi sarjojen välissä myös pidempiä venytyksiä omana erillisenä harjoituksenaan.” Otimme vinkistä vaarin ja neuvosta mummon ja posetreenien päätteeksi taivuimme varsin akrobaattisiin venytyksiin.

Alkuun pitäisi aina vähän lämmitellä, ettei lihaksia ihan kylmiltään kisko. Muistimme tämän vasta lopussa, kun verryttelimme urheilijamaisin suorituksin.

Minna ja soturiasento.

Vapise, Tero (Pitkämäki ja Kivinen).
Alkulämpän (jona oikeasti meillä toimi siis intensiivinen poseeraus) jälkeen siirrymme kevyisiin venytysliikkeisiin. Lantionseutu, nivuset ja takareidet ovat usein todella jumissa. Siksi keskityimmekin alkuun pitkiin, syviin venytyksiin lonkankoukistajille, taka- ja sisäreisille.
Eteentaivutus. Kallista lantiosta selkä suorana eteenpäin. Liike tuntuu sisä- ja takareisissä.
Venytys kohdistuu enemmän takareiteen, kun käännyt toisen jalan puoleen. Pidä molemmat istuinluut kiinni lattialla.
Nilkkoja ojentamalla ja koukistamalla saat siirrettyä venytystä. Anna samalla selän venyä.
Spagaatti. Ei muuten mene toisinpäin.
Tai sitten menee.
”Tää on siitä Method Putkistosta.” -Anu Joogi

Tiukan salitreenijakson jälkeen yläkropan lihakset ovat huutaneet avaavia liikkeitä. Aloitimme jälleen helpoimmista venyttelysarjoista. ”Reväytä aina lihaksesi kunnon repäisevillä ääriasennon venytyksillä ennen maltillisempiin liikkeisiin siirtymistä.” -Minna ja Anu, Venyttelyopas blogilukijoille 2012

Silta on hyvä venytys varsinkin olkapäiden liikkuvuudelle.
Anulla alkoi kutittamaan päätä.
Jonkun joogakirjan mukaan tämä liike hieroo sisäelimiä. Hippien juttuja.
Anu on tunnetusti sekä liikkeiltään että persoonaltaan selkärangaton vätys, joka ei ota mistään vastuuta.
Niskaseisonta. Ei sovi kynäniskoille.
Ja päälläseisonta. Joku hihhuli selitti joskus jotain maadoittumisesta.
Kannattaa välillä roikkua käsillä ihan rentona. Selkä kiittää!

Eilisen rintatreenin jälkeen koko yläkroppa, rinta- ja ojentajalihakset olivat varsin tukossa.

Seinää vasten on hyvä työntää kättä. Vaihtele käden asentoa, saat siirrettyä venytystä rintaan ja olkavarsiin.
Ojentajavenytys. Pitkät kynnet auttavat otteen saamisessa.
Jos ote selän takaa tuntuu hankalalta, kokeile keppiä. Se helpottaa.
Toisille väline voi tosin olla äärimmäisen tuskallinen.
Esteettinen kylkitaivutus. Tällaisilta venytysten tulisi tuntua.

 Loppuun vielä sekalaisessa järjestyksessä pakara- ja pohjevenytyksiä (ja muita liikkeitä, joiden venyttävästä arvosta emme lähde spekuloimaan).

Pakaravenytys. Vaihtele painopistettä, niin venytys kohdistuu eri osiin.
Mainio pohjevenytys. Tuo kantapäätä vasten lattiaa, saat venytystä myös akillesjänteeseen.
Pohjevenytys, joka venyttää hieman pidemmältä matkaa.
”Ei herraisä! Outahan ku isäs kuuloo, eikö se vitnessi ou semmosta huarojenlevittelyä?” -Anun äiti
Joseph Pilates kääntyisi haudassaan. http://4.bp.blogspot.com/_ErI-D2mdhFE/TOLA9DugrfI/AAAAAAAAF5M/ovp89xkBfUI/s1600/joseph_pilates_teaser_fs2.jpg

Pilvi SATSin respasta näytti loppuun vielä muutaman taidonnäytteen ”kylmiltään”. Alimpana kuitenkin havainnollistava versio, kuinka liike tehdään puhtaasti oikein.

Pilvin bravuurina on tehdä liike milloin vain, missä vain. Ainoastaan housujen saumat asettavat rajat.
Myötähäpeä – onneksi se ei voi kohdistua itseensä.
minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta