Mattiesko Hytösen kädenjäljissä

”Body fitness -kilpailijalla ei voi olla koskaan liikaa olkapäitä.” -Satu Kalmi, Tampereella WFC:n peilisalissa keskiviikkopäivänä 22.02.2012 klo 12.14

Yhdymme mielipiteeseen täysin. Siksipä on aika laittaa hartialinja kuntoon ja kätöset pikkupumppiin.

Oppi-isänämme toimikoon tänään 8,5 rasvaprosentin lukemissa viihtyvä toinen valtakunnan virallinen suonikas Mattiesko Hytönen, joka tuskin esittelyjä kaipaa. Luotettavan Wikipedia-tietolähteen mukaan Hytösellä on mitattu 106 senttimetrin rinnanympärys, joka on mitattu sisäänhengityksen aikana (Mattiesko Hytösen muistelmateos Rinnanympärys 106, Otava 1999).

Rautakoura-Hytönen. http://www.iltalehti.fi/elintavat/2012010515011699_el.shtml?ref=telkku

Alkuun pahimmat juorut alta pois, pikkuisen kepin pyörittelyä ja vipunostoja ja sitten eikun tekemään. Minna ”otan tän villatakin pois vasta kun lihakset on pumpissa” (huom. ihan kuin ne eivät muuten olisi) aloittaa istuen pystypunnerruksella käsipainoilla. Penkki ihan yläasentoon suoraksi, selkää voi tuoda pikkuisen kaarelle, takaolkapäät pysyvät penkissä takana, hartiat alhaalla ja painot näkyvät koko ajan silmäkulmista. Laske painoja n. leuan tasolle, tosin vähän ylemmäksikin voi pysäyttää. Käytä tässä isoja painoja, kaveri voi hyvin avittaa tukemalla takaa kyynärpäistä. 3 kovaa sarjaa, 6-8 toistoa.

Pystypunnerusten jälkeen perään vähän pumpaten vipunostoja sivulle. Anu ”The Deltoid” nappaa massiiviset 6 kg:n (josta ego jaksaa 5 kg) käsipainot. Kuvassa varoittava esimerkki: ÄLÄ anna hartioiden nousta ylös. Pidä kädet mahdollisimman suorina. Tee hallitusti, älä heijaa. Liike menee oikein, kun se tuntuu ilkeimmältä. 3 x 10-15.

Pystysoutua tangolla. Anna kyynärpäiden johtaa liikettä, pidä hartiat alhaalla. Tanko liikkuu tasaisesti lähellä kroppaa, ranteet pysyvät suorana. Olkapää on kolmipäinen lihas, joten sitä on hyvä kuormittaa monesta eri suunnasta erilaisilla liikkeillä. 3 x 8-12.

Anatominen olkapääihme: yksipäinen jännejuova erottuu juuri ja juuri tarkentavalla zoomilla.

Viimeisenä olkapääliikkeenä Minna pumppailee takaolkapäitä vipunostoilla taakse. Kumarru näyttämään paras puolesi, pidä selkä suorana ja vatsa tiukkana. Lähde viemään painoja hallitusti takaolkapäillä taaksepäin. Koeta rutistaa kunnolla takana ääriasennossa. 3 x 10-15.

Niin, kyseessä siis takaolkapääliike.

Olkapäät tikissä, aika siirtyä ojentajaan eli kolmipäiseen olkalihakseen, musculus triceps brachii, joka ojentaa kyynärniveltä. Ranskalaista punnerrusta otsalle tangolla selinmakuulta, tällä kertaa suoralla 22,5 kg:n tangolla (jonka päihin laitettiin melko maltilliset 5 kg:n kiekot) . Pyri pitämään kyynärpäät paikallaan, kapea ote tangosta, ranteet tiukkoina ja tee liike hallitusti tankoa laskien kohti otsaa. 4 x 6-8.

Laske tanko reilusti alas, kyynärpäät voivat silloin aavistuksen liikkua lähemmäs otsaa.

Hauiskääntö suoralla tangolla vastaotteella, Minnan bravuuri. Nainen heittää vihdoinkin talvitakkinsa pois ja paljastaa pumpatut olkapäänsä. Minna on ajoittain ollut huolestunut, riittääkö kireys huhtikuun bikini fitness -skabaan. Kuvasta jokainen päätelkööt itse. Pidä kyynärpäät koko liikkeen ajan lähellä kylkiä eli olkavarren tulisi pysyä mahdollisimman paikallaan. Jätä tanko/käsipainot hieman vajaaksi ylhäällä rinnasta. Pidä koko ajan tukeva asento ja kertauksen vuoksi: älä heijaa. Siinä vain huijaa. 4 x 8-12.

”Se joka treenaa kuin minä, saa samanlaisen vartalon kuin minulla. Kapea lantio pitää kuitenkin olla synnyinlahjana. Minulla on.” -Mattiesko Hytönen, 68 vuotta

 Mattiesko Hytönen kertoo Iltalehden (http://www.iltalehti.fi/elintavat/2012010515011699_el.shtml?ref=telkku) 5.1.2012 julkaistussa nettiartikkelissa (viitattu 24.2.2012) treenaavansa kuusi kertaa viikossa Helsingin Atleettiklubin salilla. Hytönen rinnastaa itsensä vaatimattomasti muutamiin joskus julkisuudessa vilahtaneisiin henkilöihin: ”Usain Boltilla, Sylvester Stallonella, Michael Monroella ja minulla on pullottavat suonet. Tai ehkä Stallonen suonet eivät enää pullota.” Sisäfilee-Hytönen ei kuitenkaan pidä pullottavista suonista naisilla. Sori, Minna.

Hytösen julistus pätenee myös naisiin: ”Pullottava suoni miehellä on kuin timanttikoru naisen rinnalla. Jos tupakoisin, säilyttäisin tulitikkuaskia käärityn hihan sisällä. Mies, jolla on sämpyläkäsivarret, ei voi edes unelmoida sellaisesta.”

Hauiskääntöä väännetään supersarjana ojentajadipin kanssa. Jos haluat lisää haastetta, aseta kämmenet ja kantapäät korokkeelle, joilloin saat dipattua syvemmältä isoa liikerataa. Koeta pitää hartiat takana ja alhaalla, rutista ylhäällä huolella ojentajilla. Jos kaipaat vieläkin lisää vaikeustasoa, ota syliisi irtopaino. 4 x max.

Minnaa ei pahemmin painovoima hidasta, kun dieettiä on enää jäljellä seitsemän viikkoa.

Loppuun pumppaillaan lyhyillä puolen minuutin palautuksilla hauiskääntöä ja ojentajaa taljassa. 4 x 10-15 molempia liikkeitä.

Pidä jälleen kyynärpäät lähellä kylkiä ja tuo kyynärvarret ylhäällä noin vaakatasoon.
Kuvaaja-Minna: ”Anu, yritä nyt edes jännittää sitä hauista äläkä tee taas sitä maneeri-irvistystä.”

Minna siirtyy jatkamaan crossarilla 15 min aeroobista rasvanpolton tehostamiseksi. Iisalmen oma Fitnessmalli Ahmonsaari on kuin Fit-lehden kannesta.

Crossari tunnetaan myös mainiona lehtienlukupisteenä, mutta tämä tyttö junttaa ilman seiskoja ja olivioita 15 min tossua toisen eteen. Palkintona odottaa palautukseen Whey+ ja reilu banaani.
http://fitnessanddefense.com/wp-content/uploads/2011/04/Arnold-Schwarzenegger-Bodybuilding.jpg
minna

5 vastausta artikkeliin “Mattiesko Hytösen kädenjäljissä”

  1. Hei, ihan pakko kysyä, että asutteko/asuuko jompi kumpi teistä vieläki iisalmessa? Jos näin, niin ompa ihanaa, kun täältäkin löytyy blogia kirjoittavia fitness-ihmisiä. Löysin (Eevsku’s life-blogin kommenttienne kautta) tänään bloginne ja päätin lukea sen alusta asti, kun on niin hyviä ja humoristisia kirjoituksia. Nyt täytyy jatkaa lukemista!

  2. Moro, EPixie ja kiva, kun löysit tänne tiesi!

    Ei asuta valitettavasti kumpainenkaan Iisalmessa, Minnahan se sieltä tosin on kotoisin. Savolaisuus on kuitenkin edelleen vahvasti sydämessä!

    • Ilo on kyllä mun puolella, kirjoituksenne ovat erittäin hauskoja ja teillä on hyvä tyyli kirjoittaa. Harmi, ettette asu enää täällä, mutta onneksi kirjoitatte blogia. Olen itse siis kotoisin muualta, lapista, mutta kotiutunut nyt iisalmeen.

  3. Lappilaiset hämääntyy tullessaan sieltä jatkuvasti mököttävien ja lähinnä vastausta ”örh” käyttävien ihmisten seurasta etelämmäs, jossa jopa tuntemattomille ihmisille jutellaan bussissa/kaupassa/kadulla! Kyllä sitä jonkinlaista kommunikaatiotaitoa on pakko siinä vaiheessa opetella. Onneksi on tosiaan netti ja blogit, olen löytänyt monta hyvää blogia puolen vuoden aikana (en siis aiemmin lukenut blogeja) (teidän on yksi parhaimmista).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta