Pro-tason pepputreeniä

Body Fitness, Fitness Physique ja Bikini Fitness – kaikki kolme sulassa sovussa.

Valtion Rautatiet saavat jälleen kyyditä fitnessduoamme. Päivä tulisi olemaan ainutlaatuinen: Minna saisi kilpailuhistoriansa ensimmäisiin bikini fitness -skaboihin viimeisen viikon viimeistelyohjeet, ja treenikoutsiksi saapuisi maailmanluokan tekijä. Matkakeskuksen aulassa turistaan joutavia. Kertoneeko Minnan matkalaukku mimmin päänsisäisestä järjestyksestä, kun dieetillä kärvistellään vielä muutamia tuskaisia päiviä?

Starttasitko sinäkin, arvon lukija, aamulenkille klo 5.56? Klo 10.06 päivämme on jo edennyt pitkälle Matkakeskuksella.

Oikeasti tästä kassista löytyy vain tarpeellinen. Latausjuomaa, palautusjuomaa, eväät, kengät, kamera, bikinit, bodylehtiä…

Tampereelle saavuttua suuntaamme Fitfarmin toimistolle, josta Minna saa salaiset viimeistelyohjeet viimeiselle viikolle. Viimeistä viikkoa moni kilpailija odottaakin kuin kuuta nousevaa, koska hiilihydraattien määrää lisätään tuntuvasti. Hiilari suorastaan virtaa suonissa ja tekee olosta raukean.

Viimeistelyohjeet, matkalukemista ja alimmaisena katabolinen tenttikirja, jonka Minna avasi peräti kaksi kertaa matkalla. Tentti lähestyy uhkaavasti…

Jarin tapaamisen jälkeen astelemme vanhasta tottumuksesta WFC:lle. Tänään Tero ei kuitenkaan tuttuun tapaansa pääse lirkuttelemaan haaraprässeistä, vaan fitnesstaivaan rautainen ammattilaistähti, IFBB Pro Minna Pajulahti, on luvannut ohjata meille laatutreenin – nimenomaan bikinipepulle.

Minna Pajulahti näyttää mallia, kuinka poseeraa IFBB Pro-ammattilainen. Pajulahdelta jos keltä löytyy karismaa, joka kantaa kisalavoilta katsomoon.

Minna P. säihkyy upeana. Treenikuviot ovat muuttuneet melko radikaalisti kovasta salipainotteisesta treenistä korkeaintensiivisiin aerobisiin treeneihin, jotka tehdään mm. juosten ja portaissa. Dieettipäiviä viettävä Pajulahti näyttää kiristyneen silmissä, ja fysiikka on luonnossa vieläkin kadehdittavampi kuin kuvissa. Ystävällisellä Minnalla oli aikaa vastailla pieneen blogihaastattelumme. Olkaa hyvä.

1. Miltä on tuntunut vaihtaa treenit kuntosalilta jumppailuihin ja hapottaviin porrasjuoksuihin?

Pajulahti: Salitreeni on aina tuntunut minulle erityisen mieluisalta ja omimmalta jutulta. Haluan kuitenkin edetä ja seurata fitnesslajien kehittymistä ja menestyä kilpailuissa kansainvälisellä tasolla. Kehonrakennuksessa en kuitenkaan aio kilpailla. Treenit on suunniteltu nyt tukemaan muokkaamaan fysiikkaani kohti lajin vaatimia kriteerejä. Pidän voimistelutaustaani myös yllä.

2. Onko sinulla koskaan tullut hetkiä, jolloin olet kyseenalaistanut lajivalintaasi ja miettinyt aloittavasi tavallisen elämäntavan?

P: Minulle on ollut selvää, että haluan kilpailla fitnesslajeissa. Toki joskus on tullut kilpailu-uralla suuriakin pettymyksiä ja hetkiä, jolloin on täytynyt kerätä voimia ja oppia virheistä. Ne ovat toisaalta vahvistaneet ja luoneet uskoa. Fitness on melko nuorten laji, joten jos menestystä haluaa, töitä on tehtävä nyt, kun vielä on kilpailuvuosia jäljellä.

3. Työskentelet lentoemäntänä. Kuinka ihmeessä saat suunniteltua ajankäyttösi, kun välillä reissaat ympäri maailmaa ja vuorokaudenajat vaihtuvat?

P: Kyllähän ajankäyttöä joutuu suunnittelemaan, mutta toisaalta tämä on vuorotyö siinä missä esimerkiksi poliisilla, sairaanhoitajalla tai ravintolatyöntekijällä. Minulla on noin neljä kaukolentoa kuussa ja olen melko sopeutuvainen palaamaan takaisin tuttuun rytmiin.

4. Treenaatko yksin vai saatko treeniseuraa?

P: Olen oppinut alusta lähtien haastamaan itseni usein Kimmon (Rautio) kanssa, mutta nyt olen siirtynyt treenaamaan jumppasalin puolelle myös yksin.  Ken tietää, ehkä Kimmokin joskus innostuu perässäni sinnekin. 🙂

5. Miten herkuttelet off-seasonilla vai herkutteletko lainkaan?

P: Irtokarkit ovat paheeni! Tosin dieetillä osaan nauttia puurosta, johon laitan keitettyjä kananmunia.

6. Millainen olet valmentajana? Mitä vaadit valmennettavalta?

P: Mielestäni valmentajan ja valmennettevan molemminpuolinen luottamus on tärkeintä. Valmennettava tekee tunnollisesti ohjeiden mukaan, ja valmentaja voi luottaa siihen. Olin miettinyt pitkään valmentajana toimimista ennen kuin aloitin valmennuksen. Haluan, että pystyn antamaan sellaista tietotaitoa, josta välittyy myös oma kokemus. Nyt uskon olevani valmis valmentamiseen.

7. Kysymys Minna A:n ja Anun fysiikoista. No, rehellisesti, miltäs näyttää?

Uskon, että Minnalla on hyvät mahdollisuudet bikini fitneksessä. Kisat on hyvä katsoa ja miettiä, mihin suuntaan tulevaisuudessa suuntaat. Anusta välittyi tunnollisuus, ja lihasmassaakin on jo ihan hyvin.

8. Olet tehnyt yhteistyötä Jari Mentulan kanssa pitkään. Oletko tyytyväinen hänen valmennukseensa?

P: Olen erittäin tyytyväinen Jariin. Kemiamme kohtaavat hyvin: olemme molemmat rauhallisia ja tarkkoja tekemisissämme. Nyt on kuitenkin hyvä aika ottaa lisää uutta näkökulmaa treeniin uuden valmentajankin kanssa. Se lisää myös motivaatiota. Kannatan pitkiä valmennussuhteita, koska niissä oppii sekä valmentaja että valmennettava tuntemaan toisensa molemminpuolisesti.

9. Olemme bonganneet usein treeneissäsi esiintyvät säärystimet. Haluatko kertoa niistä?

Olen harrastanut kilpacheerleadingia, joten sieltä ne ovat varmaan peräisin. 🙂 Pidän myös usein villasukkia, joten säärystimet lämmittävät mukavasti.

Kiitos vielä Minna Pajulahdelle pakaroiden täsmätreenistä! Ei tarvitse enää ihmetellä, mistä koutsimme pyöreät pakarat ovat peräisin. 😉

Alkuun lämmittelemme n. 10 minuutin aerobisella: Minna luistelukoneella ja Anu cross trainerilla.

Lämmittely jatkuu reisikoukistuksella istuen. Melko maltilliset painot, mutta huolellinen rutistaminen takareisillä.

Aloitamme triplasarjan kolmella eri liikkeellä. Alkuun prässiä sekä leveällä että kapealla asennolla.

Kun vaihtelet jalkojen asentoa, saat monipuolisesti kuormitettua takareisiä ja pakaroita.

Hack-laitteessa kyykkyä takareisille koukistaen polvista. Tuo peppua pitkälle taakse, lantio pysyy irti penkistä.

Minnan uusi laji bikini fitneksen jälkeen: sumopaini. Sumokyykyssä tuo jalat leveään asentoon ja kyykkää selkä suorana mahdollisimman alas. Aktivoi pakarat ylhäällä.

Triplasarjan jälkeen supersarjana askelkyykkyä smithissä toinen jalka korokkeella ja kyykyn ja maastavedon yhdistelmäliikettä käsipainoilla. Valitettavasti unohdimme ottaa kuvan toisesta liikkeestä, mutta kyykkää käsipainot käsissä mahdollisimman alas kyykkyyn, ojenna alhaalta peppu ylös, suorista jalat ja lähde käsipainoilla maastavetoon. Purista ylhäällä pakarat voimakkaasti yhteen ja lähde kyykkäämään alusta.

Askelkyykky smithissä. Toinen jalka takana liike kohdistuu erityisen hyvin etummaisen jalan pakaraan. Pidä paino etummaisen jalan kantapäällä ja jalka 90 asteen kulmassa.

Supersarjana askelnousua penkille ja prässiä smithissä.

Askelnousua penkille. Tuo ylhäällä lantio eteen ja rutista voimakkaasti pakaraa. Tason korkeutta säätämällä saat vaihdettua liikkeen intensiteettiä.

Tuo tanko jalkapohjien keskelle ja jalat lantiota leveämpään asentoon. Tuo tanko alas asti ja puske hallitusti ylös.

Supersarjoilla jatketaan. Aiemmista treeneistämme tuttu push it, beibe -liike, jossa levyä painetaan yhdellä jalalla polkien alaspäin ja reisikoukistus maaten.

Pakara suorastaan poksahtaa, kun painat voimakkaasti kantapäällä alaspäin.

Minnan varsin mallikkaat takareidet supistuvat tehokkaasti, kun jalat pitää yhdessä ja lantion kiinni penkissä.

Erinomainen spesiaaliliike syvälle pakaraan: yhden jalan prässi jalka vinossa.

Koeta tunnustella, missä kohdin prässilevyä liike tuntuu ilkeimmältä.

Pajulahdelle ovat käyneet tehokkaat jumppaliikkeet tutuksi. Kun keskityt huolella lihassupistuukseen, viimeiset herkistelyliikkeet tuntuvat varsin nannalta.

Pinkki-Pantterimme työntää jalkapohjaa hallitusti ylöspäin. Omalla kehonpainolla voit loistavasti keskittyä tuntumaan.

Rullaa lantio ylhäällä pysyen palloa jaloilla kohti peppua. Liike tuntuu lopussa erityisen mairealta takareisissä asti.

Mahtava kiitos vielä Minna Pajulahdelle miellyttävästä, mutta tehokkaasta sparraamisesta ja meille uusista, haastavista ja monipuolisista liikkeistä! Hyvä treenifiilis kantoi pitkälle kotiin Jyväskylään asti ja antoi uutta motivaatiota ja puhtia jatkaa lajimme parissa. Vuosien pitkäjänteisen työn jälkeenkin on upeaa nähdä Pajulahden intohimo, josta jokainen fitnessurasta haaveileva voi ammentaa.

Treeninjälkeinen euforia – ehkä paras tunne.
minna

7 vastausta artikkeliin “Pro-tason pepputreeniä”

  1. Hei kiitti miljoonasti tästä postauksesta. Sain oikeestaan ekaa kertaa kunnon ahaa elämyksen, että miten sitä takapuolta oikeen treenataan. Tsemppiä tytöt 🙂

  2. vähän vituttaa tommonen että käytätte laitteita ihan ihmeellisiin tarkoituksiin kun muut haluais käyttää niitä ihan oikeisiin tarkoituksiin

    t kovaa treenaava mies

  3. Hyvä kovaa treenaava mies,

    jos vitutus salin muihin, ilmeisen koomisiin ja vääriin tarkoituksiin laitteita käyttäviin salitreenajiin ärsyttää, on kätevintä mennä suoraan sanomaan:

    ”Anteeksi, minua vituttaa, kun teet jotain helvetin persepumppailua vitun naurettavalla tavalla, kun minä haluaisin vittu oikeasti treenata.”

    Voin taata, että tämä tepsii paremmin kuin itkeminen anonyymina virtuaalisessa kommenttiboksissa.

  4. Anonyymi kirjoitti…
    vähän vituttaa tommonen että käytätte laitteita ihan ihmeellisiin tarkoituksiin kun muut haluais käyttää niitä ihan oikeisiin tarkoituksiin

    t kovaa treenaava mies
    24. tammikuuta 2013 13.21

    *******************************

    Do you even lift?

    Et taida edes TREENATA KOVAA jos sua häiritsee muiden treenaus, sillä tunnut tuijottavan mimmien perseitä. Normaalisti joko ehdotetaan voisinko itse tulla treenaamaan vaikka väliin tai SUORITTAA liike TOISENLAISELLA TYYLILLÄ. Jokaisella salilla voi suorittaa YHDEN liikkeen kymmenellä eri variaatiolla. Eli joko kirjoituksesi on täyttä hulanhuuta tai yrität vain hajoittaa naispuolisten treenaajien motivaation, sillä sitä ei itseltäsi löydy.

    Tsemppiä, hyvälle näyttää. Tuli taas aika teksti.

  5. Kiitos viimeisen kommentin kirjoittajalle varsin asiallisesta huomiosta. Jos muiden treeniin ehtii keskittyä, se kertoo jotain olennaista omasta ”treenaamisesta”.

    Jokaiselle on annettu blogissamme sananvapaus, mutta minusta on aika koomista ja suorastaan hauskaa, kuinka kaltaistamme naisten treenaaminen herättää näin paljon ärsytystä MIEHISSÄ. Hei haloo, te vahvat miehet siellä, kuinka tällaiset treenistä mitään ymmärtämättömät neitokaiset voivat saada päänupin noin kilahtamaan?

    Loppuun vielä arvoisalle Ylilauta.orgin foorumiväelle: tulemme jatkossakin kasvattamaan lihasmassaamme ja näyttämään testopumpatuilta karjuilta, joten mikä on ongelmanne? Ne ovat meidän hauikset, eivät teidän.

  6. kiitos todella hyvästä ja hyödyllisestä treenivinkkipostauksesta!
    Pitää ottaa kokeiluun seuraavassa jalkatreenissäni!

Vastaa käyttäjälle Anu ja Minna Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta