Pimu puntarilla – Dieettiruokaa

OBH Nordican luotettavuus tiedetään, joten lukema on oikeasti paljon matalampi.

Tuskaisia mahalaukun nälkäkouristuksia, pyörryttäviä heikotuskohtauksia, pahvin pureskelua pahimpaan syömishimoon, jääkaappiin asennettuja lukkoja, päänsisäistä otan, et ota, eikun otan, etkä ota -vuoropuhelua… Lähes viikko Anun dieettielämää takana. Ex-Massakas sanookin tämän olevan hävettävän vaikeaa varsinkin julkisen paineen alla helppoa kuin heinänteko (tai tässä tapauksessa heinänsyönti).

Anu on pihdannut dieetin alkamispainon mittausta, joten Virallisen Valvojan, bikini-Minnan, jokaisen rasvapoimun ja selluliittikuprun näkevän silmän alla Anu joutuu nöyrtymään ja paljastamaan tyhjän aamupainonsa (tosin Anu on juonut ennen mittausta puoli litraa vettä, joka kuulemma on turvonnut mahalaukussa lisäten painoa ainakin puolellatoista kilolla). Maaginen lukema, 64,0 kg, värähtää viisariin. Tästä ei tie ole kuin kirjaimellisesti alaspäin.

Konstit laardin sulatukseen ovat pilkuntarkat, ammattimaiset ja pomminvarmat. Nyt on enää kyse itse toteuttajasta. Annetaanpa muutaman ruokakuvan kertoa karua kieltään dieettiläisen arjesta ja juhlasta, jotka eivät eroa millään tapaa toisistaan. Tässä pääsiäisen juhlaruokalistaa.

Ehkä jonkun mielestä dieetti voi olla hieman liioiteltua, koska porkkanoita ei ole lupa syödä. Anu ei jaksa siivota niitä jääkaapista poiskaan.

Kuten yllä olevasta jääkaapin sisällöstä huomaa, kevään kunniaksi kaapit ovat täyttyneet lehtivihreällä. Anu on löytänyt dieettiohjelmasta ovelasti porsaanreiän: kaikkia vihreitä vihanneksia vapaasti. Vatsaa on siis pahimman nälän syntisissä himoissa täytetty jäävuorisalaatilla, pinaatilla, parsakaalilla, vihreillä pakastepavuilla, keräkaalilla, lehtisellerillä ja kurkulla. Jollain logiikalla tosin vihreät banaanitkin kelvannevat ruokavalioon? Entäs Mozartin marmeladikuulat? Vihreä marsipaanikakku? Tai jos vihreällä elintarvikevärillä kuorruttaisi kebabin?

Hedelmiä ja vihanneksia on siis rajoitettu, mutta aamupuuro on onneksi edelleen suht inhimillisissä kokoluokissa. 50 grammaa kaurahiutaleita, nimenomaan hifistely-luomua, reiluun veteen (1,5 litraa, jotta maha täyttyy edes joten kuten) keitettynä. Päälle lähes toksinen annos kassiakanelia ja kardemummaa, puolisen purkkia raejuustoa ja kourallinen marjoja.

Ex-kulutusholisti-Minnaan on myös tarttunut luomuinnostus. Hiutaleita ei ole höyrytetty, toisin kuin monia muita peruselovenoja.

Minna vinkkasi dieettialkajalle, että kun nollausnapista painaa aina uudestaan, se nollaa edellisen kuorman painon ja samaan kuppiin voi siis mitata useampaa eri ruoka-ainetta. Anu oli aikaisemmin laskenut miinustaktiikalla. Anu tunnetaan erityisesti loogisesta päättelykyvystään ja nerokkaista, arkea helpottavista ratkaisuistaan.

Nyt taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. Seasta löytyy siis marjoja, raejuustoa ja hiutaleita.

Minnan taktiikkaa lainaamalla Anu asettelee pellillä broilerin rintafileitä punnittuina. Naurettavia pikkukanaklönttejä joutuu viskomaan fileiden päälle, jotta saadaan grammalleen haluttu paino. Anu on suuripiirteinen ihminen, joten dieetin tarkkuus on asettanut haasteita. Jos lavalle haluaa astella kunnossa, on jokainen suupala punnittava täsmälleen ohjeiden mukaan. Offilla voi sitten ottaa rennommin ja pikkuisen ekstraa.

Takana broilerin rintafileetä 125 gramman könteissä, välissä jämäpala 61 grammaa, edessä 100 gramman siivut. Anun aiemmassa elämässä viikko sitten tämä satsi olisi riittänyt nippanappa päiväksi (rehellisesti yhteen syöntikertaan). Nyt pellillinen on varattu reiluksi kahdeksi päiväksi.

Anun kissan, Nessin, ruokavalio oli saanut muutamia kauhistelevia katseita. Viimeksi herkkuna oli karitsan kieltä, tänään pääsiäissunnuntain kunniaksi liotettuja karitsan munuaisia – raakana. Kun munuaiset liottaa hyvin yön yli ja huuhtelee huolella ennen tarjoilua kylmällä vedellä, mirrille voi antaa huoletta raakojakin sisäelimiä. Sisäelimiä ei sovi kuitenkaan tarjota kuin korkeintaan muutaman kerran viikossa. Usein Nessi syökin sekoitusta, jossa on raakaa jauhelihaa, välillä kananmunan keltuaista (Anulta keltuaiset on evätty), kananmunan kuorijauhetta, joskus hitunen kaurapuuroa ruoansulatukselle (vaikkei kissat viljaa syökään) ja tilkka eläimille soveltuvaa kalaöljyä. Muista madottaa säännöllisesti kissasi, jos tarjoat raakaa lihaa.

Munuaiset turpoavat vedessä kaksinkertaisiksi.

Katti on tullut omistajaansa siinä, mitä ruoan näkeminen aiheuttaa. Armotonta mouruamista.

Kissalle oma syötävä pääsiäisruoho. Karvapallo-oksennuksia saakin puunata ympäri kämppää.

Sillä aikaa kun kananrinnat muhivat miedolla lämmöllä uunissa, Anu päättää kerrankin olla säntillinen ja kirjoittaa muistilapun kokkailuista. Joillakin ruokapäiväkirja voi auttaa, mutta usein dieettirunko rutinoituu jo alussa niin itsestäänselvyydeksi, että kirjoittaminen on aivan turhaa. Sitä paitsi, joka päivä dieetillä on suunnilleen samanlainen. Helppoa ja tylsää.

Pientä propagandaa ja niskoittelua havaittavissa. Antaa teinin uhota.

Facebook täyttyi eilen hätää kärsivillä munapäivityksillä. Anukin joutui melkein vonkaamaan ympäri kyliä, kunnes Keljon Prisma pelasti kahdella vihoviimeisellä Rainbown kananmunapaketilla. Ylähyllyllä oli tosin vielä luomutavaraa, mutta valikoivasti luomu -Anu päätti suunnata pennosensa halvempaan kilohintaan. Kananmuna kuin kananmuna, häkki, vapaa, luomu – ei mitään merkitystä kunhan hinta on edullisin.

Eipä olla puutteessa pääsiäisenäkään. Muutama suihin jo ensi hätään.

Jätetään lapselliset ja kuluneet munaturinat sikseen ja siirrytään tipuihin. Kuten huomaat, fileet ovat kutistuneet entisestään. Joku oli kuulemma joskus mitannut dieetillä ruoka-aineiden painon paistettuna tai keitettynä ruokana. Vaikka innokkaimmat lukijat tässä kohtaa jo arvuuttelevat, valitettavasti joudumme poissulkemaan todennäköisimmän vaihtoehdon: ei, se ei ollut Minna.

Muistaisitko sinä ilman muistilappua, paljon kukin kimpale painaa?

Anu on tunnetusti hyperihminen, joka ei sairasta flunssia ja lenssuja. Viime tapaamisella Bullin kanssa Anu joutuikin pieneen kädenvääntöön ammattilaisbodarin kanssa. Anu on sentään sivistänyt itseään Googlella, Suomi24:sen, Pakkotoiston ja Wikipedian tietokannalla. Luotettavien lähteiden tarjoaminen tietojen perusteella yli-ihmisemme on siirtynyt varsin skeptiseksi lisäravinteille ja synteettisille vitamiineille. Kirves matkaan ja metsään pakurikäävän metsästykseen, siitä bodari saa kaiken tarvitsemansa. Anu aikoo kesällä juosta popsimassa naapureiden puskista ruusunmarjoja ja kerätä luonnosta villiyrttejä. Viimekesäinen nokkospensasreissu kummittelee tosin edelleen mielessä… Jaakko Halmetojan sanoin: Laatu. Laatu. Laatu.

”Ethän vuan ou sekaantunna niihin hormooneihin, tuo vitnessi se on semmosta hörhöjen hommaa.” (Anun äiti)

Jotta dieetistä saataisiin edes himpun verran leppoisampi, Anu päättää kerrankin koristella ruokansa. Alla Anun Valloittava Viherhippi -salaatti, jossa rapeaa jäävuorisalaattia, rautaista pinaattia, kotimaista tuorekurkkua, ranskalaista Dijon-sinappia (joka ei muuten sisällä kuin vettä, sinapinsieminiä, suolaa ja happamuudensäätöainetta) ja kylmäpuristettua luomuneitsytoliiviöljyä. Tarjoile mahdollisimman isosta kattilasta. Syö sormin.

Kevyttä kevättä kaikille suklaamunaähkystä kärsiville! (Okei, voisiko joku sittenkin vaihtaa dieettiläisen kanssa osia?)
minna

5 vastausta artikkeliin “Pimu puntarilla – Dieettiruokaa”

  1. Kuulostaa kamalalta! 😀 Tsemppiä Anu! Mielenkiinnosta: millainen on päivän ruokavalio? Monta kertaa päivässä ruokaa, millaisia ruoka-aineita ja paljon kaloreita?

  2. Kuulostaa kamalalta! 😀 Tsemppiä Anu! Mielenkiinnosta: millainen on päivän ruokavalio? Monta kertaa päivässä ruokaa, millaisia ruoka-aineita ja paljon kaloreita?

  3. Kiitos myötätunnosta 😀 Kyllähän ruokaa on vielä näin dieetin alussa ihan kohtuullisesti, mutta määrät ovat tarkkoja. Aamulla kaurapuuroa, raejuustoa ja marjoja, lounaalla vihreää salaattia, kanaa, valkuaisia ja oliiviöljyä, välipalaksi proteiinijuoma ja pieni annos pähkinöitä, päivälliseksi riisiä, kanaa ja valkuaisia, iltapalaksi rahkaa ja marjoja. Rasvan lähteinä toimivat aamulla ja illalla soijalesitiini, päivällä oliiviöljy ja aamuisin ja iltaisin omega-3:set kalaöljystä. Syön viisi kertaa päivässä + mahdollinen latari ennen treeniä ja palautusjuoma treenin jälkeen. Vettä monta, jopa viitisen litraa päivässä. Kaloreista en osaa sanoa ollenkaan, kun niitä ei ole laskettu, mutta veikkaisin sen olevan ehkä joku vähän yli 2000 kcal? (Voi mennä ihan metsään…)

    Dieetillä määriä tullaan jatkossa kutistamaan varsinkin hiilihydraateista, mutta jo nyt en syö käytännössä ollenkaan leipää ja hedelmiä + vihanneksiakin on rajoitettu. Proteiinia tulee tasaisesti lähes joka ruoalla n. 30 grammaa, rasvaa n. 10 grammaa. Kaikki ruoat siis ostan maustamattomina ja maustan itse.

    Katsotaan, mitä tästä syksyyn tulee!

  4. Tiesittekö muuten että tavallinen kaneli on suurissa määrin haitallista maksalle? Jos tuollaisia määriä käyttää päivittäin, pitkiä aikoja, voi tulla vaurioita. Kun tuo tuollaisenaan on tarkoitettu lähinnä kai leivonnaisten ja riisipuuron maustamiseen(ja sitä syödään ehkä pari kertaa vuodessa:). Jos kanelista pitää, suosittelen ehdottomasti vaihtamaan luomu Ceylon-kaneliin(saa mm.Ekolosta)jossa tätä maksalle haitallista ainetta, kumariinia, ei ole!!

  5. Hyvä huomio! Olemme juuri viime aikoina huolestuneet kumariinin liikasaannista ja etsineet tietoa ceylonkanelin saatavuudesta. Molemmilla meistä kanelin käyttö on ollut päivittäistä. Kiitos vinkistä, että Ekolosta ceylonia saa! Anu tilasi juuri iHerbistä myös ceylonkanelipussukan, jota odotellaan vielä saapuvaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta