CrossFit, Strength Training and Posing – Dieettitrio Vauhdissa

Äitienpäivän kunniaksi kohotamme kakun sijasta selän pulleaksi ja muutama liike hauista kaupan päälle. Alkuun kostutetaan kuitenkin treenikakku hienvirtauksen käynnistävällä lämmittelyjumpalla ja loppuun kuorrutetaan varsinainen selkä-hauistreeni loppuaerobisella spinningsalissa. Niin, ja kirsikkana kakun päällä pari posea. Naattikaa!

Ensimmäinen dieettiviikko pian takana. Riina ei ole onneksi joutunut olemaan nälissään. VIELÄ.

Minna on edelleen etsintäkuulutettuna maanpaossa, joten duomme sijasta treenaa tänään bikini-bodytriomme Emma, Riina ja Anu. Emmakin on siirtynyt tällä viikolla dieetille, ja hänen aerobiset salitreenien lisäksi poikkeavat hieman Riinan ja Anun ohjelmien aerobisista. Vaihtelu virkistää, ja teemme Emman aerobiseksi tarkoitetun, omalla kehonpainolla ja kepillä tehtävän jumpan lämmittävänä alkutreeninä (vaikka koko jumppa olisi tosin mennyt omastakin treenistä). Kokeile vaikka kotona (n. 15 min vievä jumppa)!

3 kierrosta, tee kaikki 7 liikettä peräkkäin, kierrosten välillä 2 min tauko!

1. Syväkyykky x 20
2. Maastaveto kepillä x 20
3. Vatsarutistus pallolla x 20
4. Selänojennus x 20
5. Askelkyykky x 15 per jalka
6. Lantion nosto selinmakuulta x 20
7. Hypyt kyykystä x 10

Alkujumppa vetää suurimmat luulot heti pois. Jari on selkeästi muuttunut ohjelmien suunnittelussaan ilkeämmäksi ja lisännyt tehoaerobisia. Mutta emme valita.

Bikini fitneksessä, kuten muissakin bodylajeissa, haetaan kroppaan x-mallia. Siksi selkä saakin olla leveä kuin Bullin irvistys hypersarjojen aikana, jotta kroppaan saadaan ryhtikäs ja ylväs muoto. Varaamme salista ensimmäiseen triplasarjaan ylä- ja alataljan soutuun ja toisen ylätaljan suorin käsin vetoon tangolla, vai mikä lie liike kysessä.

Alhaalla hyvä puristus selässä asti. Tuntuma, tuntuma. Sitä ei voi liiaksi korostaa.

Triplasetin jälkeen trio jatkaa kulmasoutuun. Kolmen naisen treeni vaatii pientä suunnitelmallisuutta, jotta sarjojen väliset palautukset eivät menisi aivan lupsuiluksi. Anu tarttuu nerokkaasti T-kulmasoutuun sillä aikaa, kun Emma ja Riina pakertavat suoralla tangolla. Lavat ruttaantuvat yhteen ja alaselkä vihoittelee niin, että nikamat huutavat armoa. Terveellistä tämä urheilu.

”Kun selkä alkaa vihoitella, liike menee perille.”

Personal trainerinakin työskentelevä Emma osaa tarkkailla hyvin paitsi omaa myös muiden treeniä ja näkee, milloin tekniikka herpaantuu. Siksi hän osaakin keventää painoja tarvittaessa, jos liikepuhtaus kärsii.

Valmentajamme on kaikessa neroudessaan kehittänyt lähes treenin viimeiseksi pienen tuntumaliikkeen, maastavedon. Romanialaisittain. 3 x 8-12. Emma karjahtaa ja nappaa painot matkaan. Sisukas nainen painaa hallitulla tekniikalla sarjan loppuun. Takareidet ja pakarat ottavat alaselän lisäksi mukavasti osumaa, ja Emma siirtyykin vielä pumppaamaan takareidet piukeiksi reisikoukistuslaitteeseen.

Vai eivät bikini fitness -naiset pysty maastavetoon? Eivätpä.

Vuorossa vielä hauis. Riina siirtyy seinää vasten nojaamaan ja nappaa levytangon matkaan. Anu ja Riina ovat huomanneet, että mitä pidemmälle treenaminen on edennyt, sitä kevyemmäksi painot ovat käyneet. Taantumaa? Heikkoutta? Treenin puutetta? Laiskuutta? Ei, vaan on opittu tekemään kohdelihaksella työtä ja keskittymään oikeaan liikerataan. On eri asia liikuttaa painoa kuin liikuttaa lihasta.

Kyynärpäät paikoillaan ja selkä kiinni seinässä. Jos liikkeen jälkeen polttelee alaselkää, tiedät, että jotain meni ehkä hiukan väärin.

Avustaja rientää auttamaan viimeisissä tiukoissa toistoissa. Painoja toki kannattaa ottaa rohkeasti ja välillä vähän runtatakin rumemmin, mutta kohdelihasta ei saa unohtaa. Hetkeksikään.

Anu ohjailee useasti viikossa sisäpyöräilyä eli hienommin sanottuna spinningiä, cyclingia, xyclingia, rpm-tuntia… Riinakin aloittaa piakkoin sisäpyöräilyohjaajana, ja uusi ohjelma on jo valmistumassa täyttä häkää. Bodarit eivät taida liiemmin pyörän päällä aikaa viettää, mutta eipä tunnin intervallipyöräilyn jälkeen reidet nyt ihan helpolla pääse.Nyt kuitenkin polkaisimme tunnin sijasta vartin Rammsteinin pauhatessa päällä. Aerobinen loppuun laittaa viimeisetkin rasvat tirisemään. Palkintona maalissa jokaiselle ahkeralle jumpparille odottaa palautusjuoma.

Tour de France? Lance Armstrongkin kalpenisi.

Pyöräily ottaa mukavasti pakaroille, joten bikinikisaajina: emme valita.

Päivällä SATSin yläsalissa on hiljaista, joten hipsimme varaamaan tilan keikistelylle. Lumikkimaisen kaunis Emma on tanssinut ja tehnyt mallin töitä, mikä antaa hänelle persoonallisen ja itsevarman säteilyn. Sulavia käännöksiä ja hallittua korkkarikävelyä.

Olemme analysoineet tarkkaan bikini fitneksen asentoja. Jalkoja optimaalisen leveälle, selkään notkoa, jalkaterät hiukan ulospäin, pieni keimaileva katse olan yli…

Kiitos Teron jalkatreenien, Riinan reidet ovat ottaneet ärsykettä vastaan, ja vanhan jalkapalloilijan etureidet ovat saaneet entistä enemmän pyöreyttä.

Jos emme ihan väärin muista, bikini fitneksessä on Jenkeissä tullut jo neljäsosakäännös, joten poseasentoja tullaan ehkä näkemään tulevaisuudessa myös sivuilta Suomessakin. Nyt siis kuitenkin ainakin toistaiseksi ainoastaan edestä ja takaa.

Triomme, ja Minnan palattua kvartettimme, jäsenet tsemppaavat tiiviisti toinen toistaan. Jokaiselle mahtuu taatusti dieetin edetessä niin hyviä kuin huonompiakin hetkiä, mutta kannustava tukijoukko pitää huolen, ettei kukaan jää yksin murheidensa kanssa. Kiitos kaikille lukijoille mukana hengessä elämisestä!

minna

2 vastausta artikkeliin “CrossFit, Strength Training and Posing – Dieettitrio Vauhdissa”

  1. Mainio lämmittelyjumppa! Pitihän tuo heti päästä testaamaan ennen omia ”varsinaisia” reenejä ja kyllä hiki virtasi. Kiitos tytöt. 🙂

  2. Hei kaima! Loistojuttu, että treeni on päässyt testaukseen! 🙂 Sarjatkin kulkevat itse treenissä paremmin, kun alla on jo kunnon lämpö. Ja aineenvaihdunnalle pieni lisäboosti alkuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta