Minimaalinen paino, maksimaalinen supistus – Bodaajan kummaa matematiikkaa?

”Oho, Minna, sähän oot ruskettunut”, Anu tokaisee, kun näkee Minnan SATSin pukkarissa upouudessa Under Armourin treenitopissa, joka entisestään korostaa päivetystä. ”Enkö olekin? Mulla on sulle muuten tuliainen”, Minna sanoo ja kaivaa laukustaan Unifitin taatusti uniikin t-paidan. Anu on mielissään ja muka yllättynyt, vaikka hän olikin sujauttanut tuliaistoivelistan Minnan matkalaukkuun ennen reissuun lähtöä. Varoitusväreissä Minna ja Anu lähtevät painamaan helatorstain rinta-olkapäätreeniä. Lainaamme päivään Kiken FB-päivitystä:

”Jos et treenaa helatorstaina, niin sitten et treenaa ja podet morkkista syyspäivän tasaukseen asti, joka aiheuttaa depressiota sekä ummetusta viitenä päivänä viikossa. Minä menen treenaan; kontei.” -Kikke

Mitä tuohon lisäämään. Kontei!

Body Sculpturen vaaleanpunainen litran juomapullo löytyi myös Dubaista. Ei, Minna ei ole vieläkään päässyt pinkkivaiheen yli.
Under Armour on bodyskenessä tunnettu treenivaatemerkki, ja Dubain matkalta mukaan tarttui yhtä jos toista treenikampetta. Toppi osoittautui päivän treenissä hienpitäväksi ja hengittäväksi sekä malli ja muoto istuivat nappiin myötäillen lihaskurveja.

Mitä et löydä Dubaista, sitä et tarvitsekaan.

Minna oli treenannut Dubaissa kropan sen verran huolella, että oli saanut ohjeistuksena pitää muutaman kevyemmän päivän. Siksi Minna keskittyikin rintajumpassa kunnon sparraukseen, huutamiseen, jaksaa-jaksaa-älämölöämiseen ja tärkeimpänä – tekniikan ja kohdelihaksen tarkkailuun. Koko ajan treenipainoja on jouduttu keventämään, kun kohdelihaksella on opittu supistamaan jo alusta lähtien sekä tekemään isoa, venyttävää liikerataa. Tänään perinteisten penkkien sijaan testasimme spesifejä, eristäviä rintaliikkeitä laitteissa.

Ennen alla olevaa kuvaa pohjalla on jo neljä kovaa sarjaa vinopenkkiä käsipainoilla. Toisena liikkeenä muutama kova sarja rintaprässiä makuulta ja loppuun pudotussarja. Selvennyksenä: alla olevassa kuvassa menossa pudotussarja, ellei muuten ilmene.

Anu tekee suorituksen ilmettä myöten valmentajan esimerkkiä seuraten.

Minna vääntää malliksi muutaman tuntumasarjan. Dubain opit ovat menneet selkäytimeen asti: liike lähtee jo heti alusta asti rintalihaksella huolellisesti supistaen, ylhäällä puristetaan kirjaimellisesti tissit yhteen ja alas tullaan haaaaaaaaalllitusti. Silloin liha tekee töitä.

Ylhäällä maksimaalinen supistus…

…ja alhaalla reilu venytys.

Jatkamme tänään poikkeuksellisesti ristikkäistaljan tilalla pec deck -laitteessa. Joskus rintatreenin loppuun laitteessa saa mukavan pumppituntuman, mutta nyt keskitymme joka toistolla maksimaaliseen supistukseen. Varsinkin edessä purista hetken tiukasti yhteen käsiä ja tunne, kuinka rintalihas supistuu. Oikea lihaksen sykkiminen kertoo, että liike osuu napakymppiin.

Muista hyvä ryhti: selkä kiinni penkissä, niska pitkänä ja suorana. Pec deckissä voi olla laitteesta riippuen hieman hankala säätää korkeutta ja käsien asentoa. Pyri mieluummin hahmottamaan tuntuman kautta kuin seuraamaan orjallisesti laitteen opastusta. Tai no oikestaan kysy PT:ltä, blogimme ei ota minkäänlaista vastuuta mahdollisista loukkkantumisista.

Poikkeuksena jälleen vipunostoihin maaten, rinnalle tarkoitettuun liikkeeseen, rutistamme flieseja. Liikehän on suunnilleen samanlainen kuin edellinenkin, mutta pyrimme tuomaan kädet mahdollisimman suorana eteen ja saamaan kunnon venytyksen takana. Koska emme ole vielä aivan, lähellä kuitenkin, hulkkimaisia käveleviä treenitietokirjoja, jätämme liikkeen tarkemman analysoinnin viisaammille. Mutta rinnassa alkaa jo poltella. Se on tärkeintä se.

Flieseja saa moniin muihin laitteisiin verrattuna varioitua liikeradaltaan melko hyvin.

Minna, lomalainen, saa maistaa viikonloppuna karvasta opiskeluelämää: PT-opinnoissa on tällä kertaa vuorossa perusteita ja syvempääkin syvempää faktaa kestävyysliikunnasta. Moinen aihe on bodaajalle melkoista turhaketta? Ei aivan sentään, esimerkiksi nyt dieetillä aerobinen liikunta vaikuttaa suotuisasti aineenvaihduntaan ja toisaalta aerobisen suorituskyvyn ylläpito auttaa jaksamaan pitkiäkin jättiläissarjoja ilman, että pumppu pettää ja hapensaanti kulkee kuin muovipussi päässä.

PT-Minna laittaa Anun kolmen pudotussarjan vipareihin sivuille. Unifitin pro-paita päällä olkapäät saavat viimeisen silauksen jo valmiiksi kuormitettuina rintaliikkeistä.

Unifitin t-paita ansaitsi paikkansa Anun vakkaritreenipaitakerrastoon. Otamme muuten mielellämme lahjoituksia vastaan, mikäli kotoasi löytyy vanhoja, kulahtaneita ja isoja treenipaitoja. Toisen romu on toisen aarre, ja mitä karskempi ja äijempi, sitä parempi.

Loppuun vielä hiukan vatsoja. Olemme joskus mollanneet ja vähätelleet turhaan SATSillakin ohjattavaa mainiota Express-kiertoharjoittelutuntia, jossa liikkeitä tehdään varioiden sekä ilmanpainelaitteilla että mm. jumppapallolla, omalla kehonpainolla, käsipainoilla, nyrkkeilysäkillä ja kuminauhoilla. Ko. ”mummopappajumppaa” vetää PT-Janne, joka ei päästä ketään hikoilematta ja irvistämättä tunnilta ulos. Testaamme vain hiukan vatsalaitetta, mutta Minnalla tuntuma iskee syvälle vatsapaloihin jo ensimmäisistä toistoista lähtien. ”Saako hiukan keventää painetta?” Minna anelee. Anun peukku kääntää lisää ilmaa. ”Ei.”

Ilmanpaine vastustaa tehokkaasti liikettä tasaisesti läpi koko liikkeen.

Bosupallo toimii lisähaasteena vatsarutistuksissa.

Helatorstaitreenin päätteeksi livahdamme yläkertaan napsimaan kuntokuvia. Anu ei halua enää kalastella epätoivoisesti kommentteja edellisen vilauttelupostauksen jälkeen kunnostaan, jotan jätämme alastonkuvat vielä tulevaisuuteen, kun uusien lukijoiden kahmiminen saa yhä epätoivoisempia tekoja aikaan. Minna kuitenkin suostuu väläyttämään pyhäpäivää piristävän posen. Lämpöisää viikonloppua kaikille, ulkona on jo t-paitakeli!

Minna nautiskelee nyt rennosta mutta treenintäyteisestä bodyarjesta. Katse tuleviin kisoihin pidetään kirkkaana mielessä, mutta mitään ei tehdä pakolla ja otsa rypyssä.

P.S. Edellisissä kommenteissa Jack 3D – latari herätti kummastusta aineen sallittavuuden kanssa. Tarkastimme asian: ko. tuotetta myydään myös Suomessa, ja vaikuttavana aineena on 1,3 dimethylamylamine = methylhexaneamine, joka löytyy Wada:n listalta kohdassa KILPAILUSSA kielletyt stimulantit (S6. Stimulants). Eli treenatessa sitä voi käyttää, mutta kilpailusuoritusta piristämään ei. Löydät lisää linkistä: www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/jack3d-250-g?gclid=CMLC-6XIh7ACFcQtmAodwkUlmw

Kiitos lukijoille tarkkaavaisuudesta! Olisi ollut kurjaa, jos seuraava voitto olisi mennyt sivu suun kärähdysten takia… Puhtaalla pelillä eteenpäin.

minna

2 vastausta artikkeliin “Minimaalinen paino, maksimaalinen supistus – Bodaajan kummaa matematiikkaa?”

  1. tulee kyllä vähän puun takaa, mutta millainen paikka toi SATS on treenata? löytyykö paljon vapaita painoja ja millaiset laitteet muuten? muutto ja salinvaihto edessä… niin, ja jos joskus tuolla satutaan treenaamaan samaan aikaan, niin saako teitä tulla morjenstamaan?:D

    mahtava blogi, mietin aina noita teidän kuvatekstejä treenatessa. tosi paljon tsemiä dieetille ja menestystä kisoihin!!:)

  2. Paula: SATS on selkeä, siisti ja kompakti paikka treenata. Kaikki peruspaikat löytyvät, kyykky, penkki, maastaveto, smith-paikka, prässi, ylä- ja alataljat, ristikkäistaljat… Käsipainoja on hyvin muistaakseni 40 kg asti, eli ainakin meille riittää – toistaiseksi 😀 Valmiita levypainotankoja löytyy 10 kg:sta 35 kg:an viiden kiloin välein. Remmejä ja vöitä saa salilta sekä monipuolisia erilaisia kahvoja taljoihin. Miinuksena melko ahdas treeniympäristö varsinkin ruuhka-aikoihin klo 17-19, mutta aamusta ja aamupäivästä mahtuu hyvin. Lämmittelylaitteita löytyy hyvin, juoksumattoa, crossareita, soutua.. TV ja lehtiä mukavasti. Aivan spesifimpiä laitteita ei ehkä kaikkia löydy, mutta hyvin kuitenkin. Kaiken kaikkiaan SATS on viihtyisä treenipaikka, pukkareissa valmiita hius- ja ihonhoitotuotteita sekä suihku- ja saunatiloissa shampoota, hoitoainetta ja saippuaa. Lisäksi jäsenyyteen kuuluu mainiot ryhmäliikuntatunnit, pyöräilyä, bodypumppia, zumbaa, shapea, joogaa, bodycombattia, bodybalancea, cross trainingia… Ohjaajat huippukivoja ja rentoja, mutta vaativia! 🙂 Respa ja muu henkilökunta aivan ehanaa!

    Ihmeessä saa tulla moikkaamaan ja mukava turista, mutta sarjojen aikana saatetaan olla (tai ainakin yritetään) olla melko totisia ja keskittyneitä, joten ei kannata antaa sen säikyttää. Pukkareissa treenin jälkeen mielellään voi kuitenkin rupatella!

    Treeni-iloa ja tervetuloa salille! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta