Lazy Sunday… NOOOOT!

Tulemme tekemään kesällä postauksen, jossa tytöt väkertävät koivuista saunavihdan tai -vastan ja kylpevät ilkosillaan Jyväsjärven saunaveneessä. Fitnesselämä ja uusien lukijoiden haaliminen vaativat uhrauksia.

Suomen suloinen suvi tekee jo tuloaan. Sunnuntaiaamu valkenee kirkkaana kello seitsemältä aamulla, mutta Anu saapuu mieli matalana ja suuri tuska sydämellään Minnan luo. Fitnesshenkeä säteilevä Minna epäilee Anun jälleen repsahtaneen, mutta nyt taakkana on jotakin paljon pahempaa. Vaikeroiva selostus alkaa: ”Lähdin taas hirveellä kiirellä kotoo pyörällä ajamaan ja sit mä aattelin, ku nyt on sunnuntaiaamu eikä autoja liikenteessä, nii ajan autotietä pitkin ja sit just kun mä pääsin alamäessä hirveeseen vauhtiin, nii sieltä puskasta lyllersi mun eteen…”, Anu pitää taukoa, vetää henkeä ja pidättelee itkuaan. ”No, joku humalainenko?” Minna utelee malttamattomana. ”Ei kun SIILI!” Anu parkaisee. ”Yritin jarruttaa, mut en ehtinyt. Se vaikutti tuupertuneelta, hengitti syvään pienellä kerällä. Mä en tiedä, pystynkö tänään treenaamaan. En sen jälkeen, mitä oon tehnyt…” Minna lohduttaa Anua. Karmaiseva vahinko, mutta opetus jokaiselle. Luonnon pienet ystävämme ovat heränneet talvihorroksestaan ja kipittävät tietämättöminä pahoista kehonrakentajista pitkin teitä ja maita. Katsothan siis kulkuneuvollasi liikkuessasi, ettet aja viattoman luontokappaleen päälle. Aja vaikka mieluummin itse ojaan. Anu lähettää terveisiä, että hän jäi huolehtimaan siilistä ja olisi soittanut eläinlääkärille, mutta siili tokeni ja jatkoi matkaansa. Toivottavasti sille ei tullut vammoja, mutta se näytti kävelevän normaalisti.

Jotta blogi säilyisi jälleen edes joten kuten uskottavana treeniblogina, palataan itse aamuaerobiseen. Minnan tyyliin ei sovi liiallinen hempeily kukkasten keskellä, mutta katu-uskottava likka päättää kuitenkin paljastaa hieman babympaa puoltaan. Vinkki dieettiläisille: aina suuhun tutti, jos sinne meinaa upota jotakin muuta kuin dieettiruokavaliossa!

Baby-Minna kylpee alkukesän paisteessa.

Jyväskylän sataman huvijahdit värittävät kulttuuria ja liikuntaa pursuavan keski-suomalaisen järvikaupungin maisemaa. Tällaisessa ympäristössä tossukin heilahtaa toisen eteen jouhevammin.

Voiko aamu paremmin alkaa… Maisemat vain kirkastuvat kesän tullessa niin kuin tyttöjen mieli aamun valjetessa.

Minnan aamuhuvia ovat olleet viime dieetillä puskabongaukset. Kesän varma merkki on, että emme jääneet tänäkään aamuna ilman treenikaveria. Ahkera lenkkeilijä on pysähtynyt hetkeksi huilahtamaan penkille, ja kuten jokainen tiedostava liikkuja tietää, nestetasapainosta huolehtiminen on kaiken a ja o. Skål ja kulaus, liikunta on iloista!

Tytöt löysivät uuden treenikaverin matkan varrelta…

Loppulenkki eteneekin jouhevasti. Minnan kotiutuminen Suomeen on tuonut rotia Anunkin hommaan, ja yhteiset aamulenkit ovat huomattavasti motivoivempia kuin yksin kärvisteleminen. Nyt konsensus on tiukasti kohti syksyä. Ei lepsuilua, ei armoa, ei sääliä. Vain voitto. Vain voitto kelpaa. Työtä tehdään kaikki panokset täysillä pelissä. Ei mitään selityksiä. Nada. Luotto itseen on vahva. Nöyrästi muttei nöyristellen. Voittajan asenne – sitä vaaditaan.

Nauti, arvon lukija, kesäisistä Suomen fitnessneidoista ja muista Rantaraitin tärppipaikoista.

Kukkakedon keskellä, niin kaunis Anu.

Tarkkasilmäiset tytöt ovat valmiina pelastamaan, jos joku on joutunut merihätään!

Kun syksyn kisat ovat ohi, Minna suunnittelee vuokraavansa saunan palkinnoksi ahkerille kisaajille 😀 Saa nähdä, mitä tapahtuu, kun kisakuntoiset tytöt pistetään saunan jälkeen veteen… Uppoaako, kun ei ole rasvaa kelluttamassa 😀

Rantaraitin varrelta löytyy monenlaista… Jos dieetillä loppuvat energiat kesken, apu löytyy lenkkipolun varrelta!

Energiahoidoista saammekin sujuvan aasinsillan aamupäivän selkätreeniin. Kimpassa on kiva harjoittaa ruumiinkuritusta, joten saamme paikalle lisäksi syksyn bikinikisaan valmistautuvat ja jo pari viikkoa dieettia porhaltaneet Riinan ja Emman. Riinan vointi on edelleen mainio, eikä nälkä ole yltynyt aivan sietämättömäksi. Urheilija käyttää kuitenkin luppoajan viisaasti hyödykseen ja testaa SATSin ja Unikulman yhteistyössä olevaa sänkyä. Pieni anabolinen latautuminen ja shokki naamaan – treeni alkakoon!

Riinan aamu alkaa tänään poikkeuksellisen myöhään vasta kympin aikaan treenillä, kun normaalisti hän ahkeroi salilla arkisin jo ennen aamuseiskaa. Pienet unet ovat siis välissä paikallaan.

Emma, syksyn bikinikisu, näytti muuten sunnuntain posetreeneissä jo nyt kiristyneen huimasti ja kropan malli alkaa tulla kauniisti esille. Tsekkaa Emman blogi: http://everydaymatters-emma.blogspot.com/

Emma ja Riina treenaavat toisiaan sparraten, Anu ja Minna puolestaan toisiaan. Neljän naisen treenissä treeniohjelmia kulkisi joka lähtöön, mutta päätämme tänään hieman varioida selkäjumppaa ja keskittyä vain ja ainoastaan selkään. Loppuun hiukan maastavetoa alaselkä-takareisi-akselille.

Minna aloittaa leuanvedosta. Hän on kypsytellyt mahdollista bikini fitness -kilpailua keväälle 2013, mutta tulevaisuudessa hän uskoo body fitneksen olevan kuitenkin se omin laji. Lihan kasvatustalkoot ovat jo täydessä käynnissä. Fysiikan malli on Minnalla upea sekoitus vahvaa, suomalaista tekoa ja gasellimaista, tansanialaista rotusäärtä, mutta kun lihasta taotaan lisää oikeisiin paikkoihin, paketti tulee olemaan entistäkin lyömättömämpi.

Pyrimme jatkossa keskittymään entistä huolellisempaan ja tarkempaan tekemiseen suorituksen aikana. Jokaiseen toistoon on keskityttävä herpaantumattomana niin, että vain ja ainoastaan kohdelihas tekee pääosin työtä. Hitaita toistoja, lihasta väsyttäen, painolla ei niin väliä. Väliin toki isompiakin massaliikkeitä, joissa enemmän avustavia lihasryhmiä, mutta prioriteetti aina joka treenissä: kohdelihaksen totaalinen väsyttäminen.

Päästetään nainen leukoihin.

Leaunvedossa on helppo avustaa muilla lihasryhmillä ja heijaamalla. Pyri käyttämään liikkeessä alusta asti selkälihaksia. Vetoremmit auttavat otteen saamisessa, jos liike tuntuu muuten menevän liikaa käsille.

Fitfarmin Tero kertoi taannoin treeneissä ylätaljan olevan yllättävän vaikea liike, jota moni tekee aivan liian isoilla painoilla ja vielä kauheammalla tekniikalla. Painoja olemme mekin joutuneet matkan varrella pudottamaan, jotta liike kulkisi hallitusti ja latsit saisivat kaipaamaansa rasitusta. Ylhäällä jälleen reilu venytys, josta voimakkaasti supistaen selällä kyynärpäitä kohti kylkiä. Älä heijaa liikaa, varsinkaan alaselällä nytkyttäen, vaan pieni, n. 10 cm heijaus riittää. Vetoremmit ovat oiva apu tähänkin, eikä liike mene jälleen hauikselle liikoja.

Alataljassakin Minna näyttää mallia, kuinka talja liikkuu sulavasti vailla turhia nilkutuksia. Selkää pikkuisen kaarelle, rintaa rottingille. Takana voimakas rutistus, jota pidä hetki.

Kulmasoutuakin pystyy varioimaan. Vapailla painoilla onnistuu esim. käsipainoilla tai tangolla, mutta laitteessa liikkeen saa hyvin eristettyä juuri haluttuun paikkaan. Koeta vaihtaa otetta ja leveyttä eri treeneissä.

Paljastamme tietämättömyytemme ja pyydämme: viisaampi lukija saa kertoa liikkeen nimen. Joka tapauksessa, ylätaljasta suorin käsin veto.

Selän ojennusta. Minna keksii näppärän funktionaalisen harjanvarren liikkeeseen. Ylhäällä peppu rusinaksi.

Smith toimii erinomaisesti sjmv:ssa, kun venytys tuntuu voimakkaana läpi liikkeen.

Tylsien treenikuvien ja vielä tylsempien kuvatekstien jälkeen väläytämme pientä hauisposea. Riinan hanska on hauiskääntöjen jälkeen kuin pieni tykinkuula.

Kippari-Riinan pinaattipöperöt ovat selkeästi uponneet patiksi olkavarteen.

Muutamat ovat jo kyllästyneet Anun heruttelu- ja hauisposetuksiin. Vastustajan väsytystaktiikka siis toimii.

Treenien jälkeen palkkarit, Whey plussat ja Feedit alas kurkusta humps ja poseerauksiin selkä pumpissa. Minna verestää vanhoja muistoja ja nappaa pikaiset asennot. Oppi ei ole unohtunut minnekään.

Joku kyseli taannoisessa postauksessa Minnan Spirit Storen oranssista asusta, joka piristi kisalavojen takahuoneissa. Syksyn kisoihin uusi kisapaita on vielä tekeillä. Ehdotuksia?

Neljän naisen talkooporukka on omistautunut lihatalkoisiin kukin toistaan auttaen ja kannustaen. Malli ja lihasmassa ovat jo nyt Minnalla buenot, mutta hänelle kelpaa vain täydellinen. Kuten voittajalle kuuluukin kelvata.

Vaan kuinkas Anun dieetti etenee? Anun ainoat ylimääräiset fläsät sijaitsevat jalkaterissä, ja nyt kun nekin ovat kuihtuneet, töppöset solahtavat lasikenkiin kuin rasvattu. Rasvasta ei ole tosin enää tietoakaan.

Sulosääri.

Treenien jälkeen jäämme vielä turisemaan hiukan henkeviäkin. Haluamme kiittää teitä ihania ystäviä, jotka jaatte treenin ja treenien ulkopuolisetkin ilot ja surut. On hurja voimavara, kun voi tukeutua toisiin eikä jäädä itse murehtimaan ja vatvomaan omia kommelluksia, repsahduksia tai kilahduksia ja toisaalta voi jakaa onnistumisen hetkiä toisten kanssa. Treenatkaa kaverien kanssa, lähtekää yhdessä lenkille, auttakaa toista tiukoissa toistoissa ja naurakaa yhdessä salikomedialle!

Supervahvaa ja kesäistä treeniviikkoa kaikille! Huomisesta maanantaista starttaa jälleen reisipalojen pullistaminen! 🙂

minna

7 vastausta artikkeliin “Lazy Sunday… NOOOOT!”

  1. Mahtavaa! Hetken surffailun jälkeen bongasin bloginne ja olen superonnellinen 🙂 Olen itse aloitellut vuosi sitten salitreenailuja ja kovasti haaveilen että joku kaunis päivä lava kutsuu. Treenailen innolla, kenties jatkossa innokkaammin bloginne ansiosta 😀 Olen kovasti pohtinut aamuaerobisia, kuinka pitkä ajallisesti ja millaisilla sykkeillä, kävellen vai juosten, kuinka monenna aamuna järkevää?! Tavoitteena siis kiristää rasvaa vyötäröltä ja parantaa hapenottokykyä.

    -Innokas treenajan alku Nuuna

  2. Nuuna: Unelmista se kaikki lähtee! Aamuaerobisia on takuulla yhtä monia erilaisia tapoja toteuttaa kuin tekijöitäkin. Osa ei edes usko aamuaerobisen olevan sen kummoisempi kuin mihin aikaan päivästä muutoinkaan tehtävä treeni, mutta hataran käsityksemme mukaan aamulla hiilarivarastot ovat tyhjät ja kropan aineenvaihdunta saadaan mukavasti käyntiin. Aloita vaikka puolen tunnin reippaalla kävelyllä tai pyöräilyllä näin kesäisin tasaisella sykkeellä pari kolme kertaa viikkoon. Lisää aerobisten kestoa muutaman viikon jälkeen esim. 45 minuuttiin ja 4-5 kertaa viikossa, edelleen tasasykkeillä. Muista pitää ainakin yksi lepopäivä.

    Aerobisia voi tehdä myös intervalliharjoitteluna ja kuntopiirinä, jolloin sykkeet ovat korkeammilla. Huomioi silloin, ettet vedä itseäsi ylikuntoon salitreenin kanssa. Voisit koettaa vaikka puolen tunnin treeniä: 10 min alkulämppä kävellen / hölkäten, sen jälkeen juoksuvetoja, esim. 1 min kovaa, 2 min kevyesti.. jne. 10 min ajan. Loppuun kevyttä hölkkää / kävelyä 10 min. Tämä onnistuu salilla lämmittelylaitteissakin, vaikka välillä vastusta kasvattaen.

    Salitreenin jälkeenkin voi tehdä n. 15 min aerobista vaikka crossarilla, juoksumatolla tai soutulaitteella ennen palautusjuomaa, tehostaa rasvanpolttoa.

    Mutta summasummarum, kaikenlainen aerobinen liikunta parantaa hapenottokykyä ja rasva palaa tasaisesti kehosta, kun energiaa tulee vähemmän kuin mitä kulutetaan. Intoa treeneihin! 🙂

  3. Näinhän se on, että unelmista kaikki lähtee ja niitä kohti mennään vaikka sitten apinanraivolla 🙂 Kiitos vinkeistä, olen taas himpun verran viisaampi!

  4. Voi!

    Koin vahvaa sympatiaa Anua kohtaan hänen törmäyksestään siilin kanssa. Hieman herkkä tyttö olen myös noille liikenneonnettomuuksille..muutamat itkut itkenyt törmättyäni (litistettyäni kuoliaaksi autolla) äiti- ja lapsikärpän viime kesänä. Voi, julmaa on autoilu- ja pyöräilymaailma eläinten näkökulmasta. Syvä huokaus.

  5. Heippa Suvi! Joskus vaan sattuu vahinkoja, joille ei voi mitään 🙁 Ikävä ja surullinen tuo juttusi. Joskus ei vaan pitäisi olla niin herkkä kaikelle, mitä sattuu, mutta minkäs teet… Luvataan olla kesällä varovaisia 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta