Rasvattuja kettinkejä ja hiottuja ilmeitä

Kesän 2012 Miss Margariini.

Aurinkoinen ilma on hellinyt keveästi kehoa ja mieltä, ja kesäillan viilentyessä on aika mennä hetkeksi hikoilemaan jumppapirkkojen ja -penojen pariin. Tänään ohjelmassa on SATSin kovimmille spinnaajille suunnattu, Tour de Franceen pohjautuva, vähintään intensiteetiltään samanmoinen TTT-, Team Time Trial -tunti. Minna uhoaa ennen tunnin alkua kääntävänsä hauiksellaan vastusmutterin niin kireälle kaakkoon kuin vastus antaa periksi. Ja sehän antaa.

”Kättä ruuville, LISÄÄ!”

SATSilla on toiminut LÄTTA -kevytmargariinikampanja. Pekka Puskan ja margariiniteollisuuden salaliittoon uskova foliohattu-Anu ei kommentoi asiaa sen enempää. SATSilla pyörii vielä tämän viikon aikana ainutlaatuinen arvontakampanja, jossa joka päivänä yhdellä valitulla LÄTTA-tunnilla arvotaan ko. tunnin jumppaajien kesken… Kevytmargariinirasia? Ei, vaan LÄTTA-juomapullo. Siinäpä mainio motivaattori tulla pikku humpalle hikoilemaan ja koettaa arpajaisonneaan. Lisäksi ostamalla LÄTTA-margariinipakertin kaupasta ja lähettämällä kuitin LÄTTA-konttoriin saat übertehokkaan fitnesspallon. Ja kaiken päälle treenit kulkevat kuin rasvattu.

Fitnesspallo odottaa uutta onnellista omistajaansa, kun lähetät margariinipurkin kuitin osoitteeseen: Lätta, PL 143, 00201 Helsinki. Katso, että kuori on leimattu viim. 30.6.2012 mennessä!

Mainosbanderolli ja ohjaajan hymy hämäävät. Kevyestä tunnista ei ole tosiaankaan kyse, vaan tehoaerobinen laittaa dieettiä pakoilevat rasvasolut auttamatta liikkeelle.

Annetaan ohjaajan hypätä puikkoihin. TTT on intensiivinen, dynaaminen, funktionaalinen, kestävyysliikunnan edelläkävijä, suunnannäyttäjä, pioneeri, rautaisten polkijoiden koetuskivi. Siis juuri kaltaisillemme atleetikoille luotu. 55 min, 2 työosuutta, n. 20 min per työosuus, alkuun n. 10 min lämmittelyä (josta 9 min jo ampaistaan lähelle VO2MAXimia), välissä 2 min ”palautus” (ei mitään palautuksia) ja loppuun n. 5 min jäähdyttelyä ja venyttelyä (jätä vaan pois). Syke tulee liikkumaan tunnin aikana intervallin omaisesti koko ajan polkien 80-100 % maksimisykkeestä. Vain äärimmäisen poikkeuksellisissa tapauksissa se saa hetkeksi laskea korkeintaan 75 prosenttiin maksimisykkeestä. Mikäli tämän alle mennään, Anu tulee kääntämään lisää vastusta. Uskallapa koettaa. Peruskestävyyttä eivät tarvitse kuin perusjampat.

Sisäpyöräily on toisinaan valitettavasti rankkaa välineurheilua. Anun Shimanon kengistä löytyy huippuklossit ja kenkien pohjiin asennetut moottorit, jonka ansiosta rpm pyörii jatkuvasti 150-200 poljinkierrosta / minuutti välillä.

Minna tunnin jälkeen. Tansanian tummaverikkö ei hikoile geeniperimälleen vieraassa arktisessa Pohjoismaassamme.

Minna on päättänyt tehdä päivään tehoaerobisia useampaankin otteeseen. Aamu on startannut tuttuun tapaan jo klo 7 reikä reikä rintatreenin merkeissä, jatkunut klo 11 45 minuutin kevyehköllä spinningillä (ihan ei oksennus siis lentänyt) ja jatkuu nyt vielä iltaunien tehokarkoittajana ja endorfiinipiikin antavalla TTT-tunnilla. Minna on syönyt päivällä hieman normaalista ruokavaliostaan poikkeavaa bodymuonaa: savusiikaa ja makeannälkään omenoita. Off-seasonilla ruokavalioon on tullut kaivattua rentoutta, mutta bikinikonkari muistaa jakaa Anulle dieettiin kullanarvoisen, Alanderin Katilta opitun vinkin: ”Dieetillä kiukuttelu ja ruoan kanssa kikkailu ovat amatöörien hommaa.” Ja mehän emme amatöörejä ole.

Kuinka harjoitus menikään? Maksimisyke pärähti tappiin jo heti ensimmäisistä minuuteista, ja samoilla sykealueilla keikuttiin koko tunti läpi. Kalorinkulutus pilvissä, lihakset buustattu prässisarjoja varten yltiömäiseen maitohapon sietokykyyn, rasvasolujen totaalityhjentyminen. Treeni siis upposi kuin veitsi voihin. Ei kuin siis margariiniin.

Aiheesta kukkaruukkuun, tässä tapauksessa vaikka bodailijalle tuttuun kananmunakennoon. Olemme seuranneet huolestuneena Jarin eläimellistä ja jo meidänkin silmään epäinhimillisen raskasta TSAJANT-set-harjoitustyyliä. Uatteleppa omalle kohalles: kuusi kertaa viikossa, lähes joka ilta kello kuusi, joka treenissä ainakin kuusi tajunnanmenetystä sarjojen välissä, kuusisataa kivuliasta toistoa / sarjaa / liikettä, kuusituhatta menetettyä kaloria… Kuulostaako helpolta? Ei. Siksi ei ihmekään, jos päähän ottaa vielä kaikenlainen suomalaisten perisyntiin kuuluva nälviminen, vähätteleminen, anatomisen rakenteen kyökkipsykologinen analysoiminen, valmennusmetodien kritisoiminen ja kaikenlainen ”kyl määkin nostan tuon ja tuon verran ja kyl määkin osaisin sentään poseerata” yms. shaisse. Jokainen voisi itse mennä kerrankin lavalle poseeraamaan ja vääntämään nättiä hymyä, kun joka ainoaa lihasta tulee jännittää niin maan prkleesti. Vieläpä, kun takana on puoli vuotta kärvistelykaloreilla, satoja aamuaerobisia, heikotusta, näläntunnetta, uupumusta… Toki kehonrakennuksessa kokonaisuutta arvioidaan, ja tähän kokonaisuuteen kuuluvat myös ilmeet ja lavakarisma, mutta pienen kokemuksemme syvällä rintaäänellä – se ei ole helppoa meille, eikä taatusti aina ammattilaisellekaan. Hei, eikö me suomalaiset voitaisi kerrankin tehdä poikkeus ja arvatkaa mitä – hokkuspokkus, KANNUSTAA toista? Jari jos kuka Suomen valehtelematta massiivisimpana tsempparina sen ansaitsisi.

Siksi haluamme näillä leikkimielisillä kuvilla kannustaa valmentajaamme Bullia jatkamaan intohimonsa parissa. Kova työ palkitaan. Nyt flunssaiselle Jarille toivotamme pikaista paranemista, lepoa ja nopeaa palaamista takaisin tuttuun treeniarkeen!

Häikäisevä lihaserottuvuus, symmetriset säikeet, täydellisesti kiinnittyvät lihasorigot.

Luovuutta ja omaperäisyyttä huokuvat anatomiset asennot, lihasälyllisesti haastavat koreografiat, sulava ja saumaton liikkuminen, optimaalinen liikkuvuus.
minna

5 vastausta artikkeliin “Rasvattuja kettinkejä ja hiottuja ilmeitä”

  1. Tähän asti olen käynyt lukemassa teidän blogia työajalla salassa, mutta noiden poserausten aiheuttama julumettu naurunremakka taisi paljastaa, ettei täällä ainakaan työpapereita pyöritellä. 🙂

  2. Anonyymi: Kiitos! 🙂 Aiommekin kesällä mennä idyllisten omakotitalojen takapihoille pullistelemaan puutarhatonttuina. Lomalaisten kannattaa varoa, sillä tontut ovat tarkkoja: pukille lähtee välitön ilmoitus, mikäli joku tuhma popsii grillimakkaraa ja sihisee mallaspäissään.

    Anonyymi: Blogimme on nimenomaan suunnattu työajan hyötykäyttöön, vaikka n. 90 % lukijoista onkin kokenut nauru- tai pikemminkin itkukohtauksia lähinnä myötähäpeästä johtuen.

  3. Taikamaha: Netissä se on aina helppo huudella anonyymina ohjeita. Totta, kuraistahan siellä paikka paikoin on. Toisaalta näkyvä urheilija / joukkue herättää aina suuria tunteita, ja Suomessa osataan arvostelun jalo taito.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta