Hyvä ruoka, parempi tukka!

Vettä vai suklaata? Tällaisia ei dieetillä enää jossitella. Ihan sama, vaikka muut ympärillä kylpisivät herkuissa. Taistelutahto vaan paranee. Tai lipsuminen käy entistä helpommaksi.

Täyttä asiaa puhuu Kati, joka on muuten Minnan idoli Suomen body fitness -piireissä. Alanderin mukaan fitnesskilpailija on kuin saksalainen moottori. Das stimmt.

On se aika päivästä, kun treenit ovat tehty. Takareidet ovat kiristyneet mavettelujen tuoksinassa ja huutavat nyt armoa päästä lepäämään kampaajan tuoliin. Kuinkas sattuukaan? Anu viettää ”ansaittua” vapaapäivää, ja Minna pyytää iloista treenikaveria piristämään työpäiväänsä. Tai no, iloista ja iloista. Aamu on mennyt vieläkin pyöritellessä ”muutamia” harmittavia lipeämisiä ja luiskahtamisia dieettiohjelmasta, mutta onneksi kovissa kaurapuuroliemissä keitetty Minna osaa palauttaa repsahtelijan (taas) ruotuun. Fit-lehden haastattelemaa Kati Alanderia vielä kertaalleen lainataksemme: ”Ruoalla kikkailijat ja dieetillä kiukuttelijat ovat amatöörejä.” Tosi kuin vesi. Kehonrakentajan tai fitnesskilpailijan tuskin tulee olla ydinfyysikko tai Nobel-palkinnon voittanut einstein (olemme siitä elävä todiste).
Ai mitä sitten pitäisi tehdä saavuttaakseen kisakunnon? Kas tässä ohjeet. Numero yksi: aivot narikkaan. Numero kaksi: hommaa valmentaja. Numero kolme: hanki valmentajalta dieettiruokavalio ja noudata mielellään sitä. Älä siis kikkaile, korvaa, lisää, vähennä, muuta. Numero neljä: osta vain se, mitä lapussa sanotaan. Ei ylimääräistä, se tulee kuitenkin syötyä. Numero viisi: pakkaa ruoat etukäteen, jos tiedät sinulla olevan kiireisiä päiviä, jolloin aikaa ei jää ruoanlaittoon. Numero kuusi: syö ruoka kerralla, älä mutustele TV:n tai netin ääressä. Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä numero seitsemän: jos himot varsinkin illasta äityvät sietämättömiksi, mene nukkumaan tai keksi jotain muuta tekemistä kuin syöminen (tiedämme, tämä on hankalaa). Tosin toisen puoliskon hankinta talouteen voi auttaa tässäkin pulmassa.
Ajatuksilla on siis merkittävä voima. Henkinen kantti onkin ehkä suurin merkitsevä tekijä, jolla voittaja eroaa muista. Mutta nyt takaisin kauneuspostauksen pariin.
Minna herkuttelee lounaalla ananaksella höystettyä tonnikalasalaattia. Hän on syönyt vapaasti vihanneksia ja hedelmiä, ja treeni luistaakin tankatuilla energiavarastoilla mallikkaasti. Tiukan dieettijakson jälkeen monelle kilpailijalle on haastavaa löytää tasapaino offikaudelle, mutta aivan samat ruoka-aineet ja treenit, tosin hitusen rennommalla otteella, säilyvät arjessa. Fit-lehden jutussa Alanderikin nappaa toimittajan edessä muutaman konvehdin suuhunsa. Ei se ole niin justiinsa.
Kampaajan työn hyviä puolia ovat asiakkaiden vaikutusajat. Tämä mahdollistaa säännöllisen ruokailun työpäivän aikana.

Hektinen kampaajan arki sisältää onneksi välillä hetkiä, jolloin eväät ehtii huuhdella kurkusta alas. Ruokahetkiä ei tulisi skipata kiireen takia välistä, koska venyneet ruokailuvälit kostautuvat illalla armottomaan mättämiseen. Tuttua? Varaa siis selkeästi itsellesi vähintään vartin tauko, jotta ehdit tankata energiaa koneeseen. Suomessa ruokailua arvostetaan muutenkin melko vähän verrattuna esimerkiksi Keski- ja Etelä-Eurooppaan, jossa syödään viimeistään illalla pitkän kaavan mukaan ja lounaallakin saattaa vierähtää pari tuntia rupatellen ystävien kanssa. Bodari saattaa helposti jäädä hiukan ulkopuolelle työyhteisöstä kummallisine eväineen ja ruokataukoineen, mutta kun eväät ottaa rohkeasti pöytäkeskusteluun matkaan, kukaan tuskin kummastelee asiaa kauempaa. Sitä paitsi, bodyruoka on monista ennakkoluuloista poiketen varsin tavallista, rehtiä ja rehellistä kotisapuskaa. Katso vaikka kuva alla.

Aina Minnan eväskään ei ole kuin gourmetkeittokirjasta. Vuosien varrella ruoka on alkanut maistua reissun päällä muovirasiasta ihan hyvälle. Tässä oli visualistilla aluksi totuttelemista.

Minnalla on päivällä ollut sopivasti tyhjä rako tukkapäivitykselle. Arvokkaasti harmaantuva Anu pyytää kampaajaa laittamaan dramaattista mustaa turhia säästelemättä. Värikartat, tyylianalyysit ja sävysuositukset jorpakkoon. Mitä enemmän, mitä tummempaa ja mitä shokeeraavampaa, sen parempi. More is more. Ammattilainen kuitenkin katsoo olevan parempi, että tyvi käsitellään mustalla ja latvoihin laitetaan kevyempi tummanruskea. Asiakas nöyrtyy kampaajantuoliin ja kuuntelee kerrankin viisaampaansa. Kisalookia mielessä pitäen lavalle halutaan kuitenkin näyttävä pehko, ja arsenaalit ovat oltava sen mukaiset.

Niin ja loppuun vielä jälleen aiheen vierestä. Kertokaa lukijat kommenttiboksiin jotain teistä itsestänne. Harrastatteko intohimoisesti kuntosaleilua vai onko jokin muu laji vienyt mennessään? Onko syöminen nautiskelua vai kurinalaista mittaamista? Onko tasapainon löytäminen helppoa? Tai askarruttavatko kenties hiuspulmat? Entä mieshuolet? Naishuolet? Onko kesäsuunnitelmia? Fitness on kokonaisvaltainen laji, ja siksi jokaisen elämän osa-alueen ilot, surut, huolet, murheet, mietteet ja ajatukset kannattaa purkaa. Minnan ja Anun terapisoiva kommenttiboksi on valmiina vastaamaan vailla minkäänlaista sensurointia!

Treeniblogimme imago rappenee kuva kuvalta.

Raivoraittiin ja raikkaan kaunis Anu paljastaa upean hammasrivistönsä ja lähtee valloittamaan tukka hulmuten Jyväskylän katuja 🙂 Missä ne komeat bodyleijonat oikein luuraavat???
minna

11 vastausta artikkeliin “Hyvä ruoka, parempi tukka!”

  1. Ootte ihania 🙂

    oon entinen sohvaperuna ja pullukka, nykyinen liikunta-addikti. Juoksu ja kuntosali on elämän ja mielenterveyden perusedellytys.

    Syömisen kanssa tarttis skarpata, oon kasvissyöjä ja vaihtelevasti sokerikoukussa (nimim. viikko sokerilakkoa takana ja nyt jo irtokarkit tunkee uniin) .

    Onnellista kevättä molemmille
    – Karkki

  2. Sama täällä, ruokailut sujuu usein melko hyvin ja säännöllisesti mutta sitten nuo pirun irtokarkit!! Millä ihmeellä pääsee eroon karkkihimosta?! Helppoa on silloin kun kiertää karkkiosaston, mmutta jos jollain on tarjolla, kieltäytyminen on äärimmäisen vaikeaa 😀

    Kun annoitte luvan kyselle ja kertoa itsestä, niin tässä tulee.. Salilla ollessa sivukorvalla kuulee väistämättä kun treenaajat puhuu lisäravinteista. Mitä mieltä olette, mitkä lisäravinteet on ehdottomasti löydyttävä treenajan kaapista? Kuten aiemmin sanoinkin, treenailen tavoitteellisesti (lavoja silmällä pitäen) 4* sali + 2* kahvakuula ja aerobiset päälle viikossa. Tässäkin asiassa taitaa olla monta koulukuntaa, mutta hyvä kysyä lajia harrastavan mielipide 🙂

  3. Karkki: Onpa upea kuulla noin onnistuneesta muutoksesta! Ihan samoja tuntemuksia, jos ei liikkumaan pääsisi niin hulluksihan siinä tulisi. Tai tästäkin hullummaksi 😀

    Sokeriin on ihan älyttömän helppo koukuttautua! Ootko kokeillut syödä steviaa, ainakin luontaistuotekaupoista löytyy? Pitäisi olla luonnonmukainen makeutusaine eikä juurikaan kaloreita, varsinkin, kun sitä ei tarvitse kuin pieni määrä. Mutta hienoa, että oot ollut jo viikonkin lakossa! Pari viikkoa vielä sinnittele, niin mieliteot katoavat 🙂

    Nuuna: Makeaan tottuu niin helposti ja varsinkin irtokarkkeihin koukuttuu, että makeasta pitää vain opetella pois. Koeta jättää karkit hyllylle ja aloita korvaamaan hedelmäsalaateilla. Jogurttia ja vielä jos lisämakeutta kaipaa, niin sitten vielä tuota yllä mainittua steviaa tai muuta makeutusainetta (näissäkin joku roti). Parin kuukauden jälkeen makuaisti tottuu ja tyydyttyy jo marjoista ja hedelmistä, usko pois!

    Ainakin tietysti palautusjuoma, ihan perusheraa n. vajaa 1 dl + hedelmä vaikka treenin jälkeen. Lisäksi monet käyttävät nyt ainakin kreatiinia ja glutamiinia. Suosittelisin ainakin noita alkuun ottamaan. Ja kannattaa popsia d-vitamiinia, omega-3:sia kalaöljystä ja magnesiumia lisäksi. C-vitamiinikaan ei pahasta ole 🙂

  4. Täällä teitä stalkkaa muutama kuukausi sitten fitness touhut löytänyt kolmenkympin kriisistä kärsivä kampaaja Jyväskylän raitilta. 🙂

    Neljän vuoden juoksutausta löytyy ja suht normipainoinen/näköinen kroppa, tosin tuota tässä koitetaan ankarasti tiristellä kesäksi, jotta saisi ilmestyneitä lihoja esille.. Syksyllä olisi tarkoitus reenata ankarasti lisää massaa ihan oikealla salilla. Vielä mennään kotikonsteilla, vatsapenkillä ja levytangolla. Hyvin niilläkin on aikaan saatu, vaatekaappi on mennyt uusiksi lähinnä levinneen hartialinjan ja reisilihasten kasvun myötä. (Ah, mikä ihana syy hankkia uutta täytettä vaatekaappiin!)

    Teillä on hieno meininki ja blogia on hauska lukea. Vireä kerronta ja reipas ote tekevät jutuistanne äärimmäisen viihdytäviä ja motivoivia, iso kiitos teille! 😀

  5. Anonyymi: Savolaisen kieroon tapaan vastaamme näin: kaltaistemme fitnessfanaatikkojen kanssa eläminen voi olla haastavaa mutta taatusti antoisaa. Olemme oppineet tehokkaaksi ajankäytössä, ja parisuhteellekin löytyy aikaa, jos haluaa. Entäs löytyykö sieltä hektistä fitnesselämää viettäviä, mutta rauhallisessa seurustelusuhteessa eläviä ja täytyykö kumppanin olla vähintään yhtä kova bodari?

    Anu kakkonen: Noillahan välineillä pääsee jo pitkälle! Ja mikä loistava syy hankkia uusia vaatteita, vaaka kannattaakin heittää jorpakkoon ja seurata kropan muutoksia vaatteista ja peilistä. Juoksu ja vaikka kotona suoritettava kotisalitreeri vievät taatusti kesäkuntoon. Koeta vaikka yhdistää puolen tunnin reipas juoksu ja päälle puolen tunnin napakka punttitreeni. Suosittelemme lämpimästi salin puolellekin siirtymistä, oikeilla harjoitteilla juoksuunkin saa valtavasti lisää vauhtia.

    Kiitos kommentista! On mukava huomata, kuinka paljon ihmiset ovat kiinnostuneita ja panostavat hyvinvointiinsa. Ja varsinkin se, että motivoituu ja saa uusia ideoita omaan treeniinsä, on ilahduttavaa!

  6. Janina: Törkeen hyvälle näyttää sun ruokavalio! Kyllähän tuossa kun on oikein koostettu terveellisestä sapuskasta ateriat saa syödäkin urakalla. Varsinkin aluksi tuo tiuhaan syöminen voi laittaa elämän lujille 😀 Varsin mukava treeniblogi ja näyttää, että oot hommassa jo pitkällä, vaikka ilmeisesti vielä et ole kisannut? Onko sulla kenties haave mennä bikini fitnekseen? Liikuntataustaasi viitaten olet hyvä esimerkki muille, kuinka salilta voi löytää uudestaan intohimon! 🙂

  7. Olipa ihana kommentti. 🙂 en mä nyt niin pitkällä ole, että vielä kisoissa oltaisiin oltu. Kaks viikkoa sitten hommasin valmentajan. Tuo ruokavalio oli Jo sillä mallilla ettei siihen valmentaja juurikaan puuttunut.. Kovasti kuulee eri tahoilta että mun kropasta sais muokattua ihanteellisen bikinikropan. 🙂 että kyllä sitä on tullut viime aikoina pohdittua. Usko itseen on niin kovin heikko! Saa tulla aina kommentoimaan jos on jotai kivaa vinkkiä ja tsemppiä annettavana 🙂 ootte huisi valjakko!

  8. Mua kiinnostaa mikä sai teidät alkamaan harrastamaan fitnesiä aikoinaan ja mikä oli siihen kimmoke?

    Ja toinen tosi tärkeä kysymys, että tekeemö Minna tonnikalasalaatin tonnikalasta vedessä vai öljyssä?

    Ja sitten kiinnostaisi, että mistä voi löytää hyvän valmentajan tai Personal trainerin tässä kaupungissa (jos haluaa pudottaa painoa reilusti ja kiinteytyä) – mikä sali on paras?

  9. Anonyymi: Molemmilla fitness on kytenyt takaraivossa jo pitkään. Olemme aina ihailleet treenattua fysiikkaa ja aktiivisina ryhmäliikkujina jossain vaiheessa ajatus kilpailemisesta ja valmentajan hankkimisesta tuli ajankohtaiseksi. Haluamme haastaa itseämme ja noudattaa terveellistä, välillä varsinkin dieetillä, tiukkaa ruokavaliota, joten fitness on siihen varsin luonteva valinta. Ehkä varsinainen kimmoke oli se, kun molemmat olivat säätäneet omia treenejään ja ruokiaan miten sattuu, ja valmentajaan yhteyden ottaminen oli ensimmäinen askel kohti järkevää treeni- ja ruokavaliorunkoa.

    Minna käyttää tonnikalapaloja vedessä ja lisää tarvittaessa oliiviöljyn pullosta erikseen. Ei nyt ole mikään hirveä synti syödä tonnikalapaloja öljyssä, varsinkin jos öljyn valuttaa pois. Lisäksi pullosta saa tarkasti mitattua halutun öljymäärän ruokavaa’alla.

    Emme valitettavasti nyt osaa mainita parasta salia. Sali kannattaa valita tarpeiden mukaan. Itse käymme siis SATSilla, jossa on varsin kattava valikoima ryhmäliikuntatunteja ja salilla kelpo puitteet. Lisäksi käytettävissä on useampia eri PT-henkilöitä, joita voimme suositella varsinkin painon pudotukseen ja kiinteytymiseen. Lisäksi tunnemme PT Timo Haikaraisen, jonka TH-valmennus on valmentanut menestyksekkäästi monia. Ohessa linkki: http://www.th-valmennus.com/

    Kannattaa kuitenkin vertailla eri saleja ja valita itselleen sopivin. Antoisaa treenikesää! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta