Rautanaiset Keljon puntilla

Fitnessbeibe-Minna osaa laittaa pahat pojat ruotuun salilla…

…kuin salilla.

Pahis-Minna on katkaissut loputkin estojensa kahleet ja päättänyt sukeltaa astetta syvemmälle voimailun sisimpään ytimeen. Vapaapäivän kunniaksi hän on aloittanut tiistain ”kevyellä” naistentunti BodyPumpilla ja jatkaa nyt valoisaa kesäiltaa Anun kotikonnuilla – Keljon punttisalilla. Tukka hyvin, huulet törölle, kireimmät trikoot jalkaan ja treenilook on valmis.

Punttimimmit valmiina tupatarkastukseen.

Massa-Anu on takaisin kuvioissa entistä lihaisampana. Heti ulko-oven jälkeen vierestä löytyy varsin asianmukainen puntari, jossa painoa tullaan tarkkailemaan herkeämättä. Siis ettei paino vahingossakaan pääse lipsahtamaan alaspäin. Kataboliaa, kataboliaa.

Jos OBH Nordican henkilövaakaan ei käy luottaminen, tiedät, missä käy.

Ensi vuonna heti bikini fitneksen jälkeen osallistumme painonnoston raskaaseen sarjaan. Tempausta ja työntöä, varma resepti bikinibootyn takomiseen.

SATSilla on joskus kuultu valitettavan lämmittely- ja cardiolaitteiden suuresta tilan rohmuamisesta, mutta tällä salilla sekin ongelma on ratkaistu. Käytännöllisesti yleisen (miesten)pukuhuoneen (joka löytyy muuten heti ovesta sisään astuttaessa, naisten pukkari sijaitsee siis salin perällä, mutta emme pistä pahaksemme, jos muutama y-kromosominen vaatteiden vaihtaja sattuu oven avauksen yhteyteen näköetäisyydelle) nurkassa on oiva kuntopyörä, jolla polkaisee lämpimikseen useammankin minuutin. Muutama tiukka suhaisu alle ja ei kuin reenailemaan.

Cardio 15 minutes @ Keljon Punttisali

Anu on lukenut läpi pitkän yön bodailutipsejä ja sanoo leuanvedon olevan todellinen massaliike. Olemme hävettävän kehnoja leuanvetäjiä, mutta tähänkin tulee muutos. Blogihaaste: monta leukaa saat vedettyä nyt? Testaa! Aseta tavoitteeksi kesän aikana ottaa treeneihin mukaan alkuun muutama leuanveto tai niin monta kuin menee. Elokuun loppuun mennessä veikkaamme, että jokainen saa ainakin tuplattua, ääh, triplattua määränsä, eikö?

Leuanvedossa ei saa juurikaan fuskattua, vaan liike tulee jopa meiltäkin tehtyä suunnilleen oikeilla lihaksilla. Anu on tosin taitava kitkuttamaan jaloilla pientä apua ja kurottamaan kirahvin lailla leukaansa tangon yli.

Keljon Viestin punttisalilla on lämmin, suorastaan kuumankostea tunnelma. Aktiivijäsen Risto Hård toivottaa tulokkaat tervetulleeksi salille voimailemaan ja esittelee menestyneitä urheilijoita painonnostajista kehonrakentajiin, jotka ovat takoneet tulosta näillä samoilla raudoilla. Ja tottahan aina muutama naispuolinen treenaaja mukaan mahtuu. Pojat antavat kyllä tilaa, eivätkä raudat lopu taatusti kesken.

Keljon salilla ei tarvitse pelätä muukalaisia. Painonnostajat, bodarit, paleohipit, voimanostajat, funktionaaliset crossfittaajat, yleisurheilijat, nörtit, hauispumppailijat, kauniit naiset (öhöm, me siis) – kaikki sulassa sovussa.

Keljon sali on pienessä, kompaktissa tilassa, mutta tekemään mahtuu paremmin kuin hyvin. Tarjolla on ilahduttavan paljon erilaisia tankoja, remmejä, kahvoja, magnesiumia, kuminauhoja… Jytä pauhaa, ja rauta nöyrtyy. Legendaarisella Valorinteen salilla ei turhia kikkailla peilien, pukeutumisen tai ylipäätään salilookin kanssa, vaan keskitytään olennaiseen. Pirun kovaan tekemiseen.

”Virikkeellinen ympäristö tarjoaa luovia vaihtoehtoja monipuoliseen kuntosaliharjoitteluun.” (Lähde: Minnan ja Anun treenimietelmäteos ”Matka salilta sohvalle – 100 ja yksi tapaa epäonnistua”, 2012, s. 372-373.)

Painoissa ei tarvitse säästellä. Nämä laitteet kestävät, kestävät ja kestävät.

Minna on napannut Body-lehdestä bodymaailman teräksisen fitnesskaunottaren ja taskuraketin, Mari Päkkilän, selkätreenin. Marilla on ehkä yksi Suomen mallikkaimpia selkiä, joten motivoidumme olemaan valmiita lapaluiden huolelliseen rutistukseen ja epäkkäiden levennykseen.

Mari Päkkilä, The fitnesskissa.

Illan selkätreeni tulee kuvina. Vuorossa siis:

(Alkuun leukoja)

1. T-kulmasoutu
2. Kulmasoutu kp
3. Sjmv
4. Alatalja
5. Ylätalja

Kahva tangon alle ja rutistamaan. Selkä suorana, älä missään nimessä päästä kupille.

Kuva ja tekeminen eivät näytä ihan kympiltä, pyri kuitenkin rutistamaan käsi 90 asteen kulmassa ja ranne tiukkana kyynärpää liikettä johtaen ylös. Tunne huolellinen supistus lapaluiden välissä. Pidä vatsa tiukkana, paino tasaisesti tukipisteillä.

Suorin jaloin maastaveto. Jos liikkuvuus antaa periksi, nouse seisomaan korokkeelle, jolloin saat pidemmän venytysmatkan.

Tuo rintaa reilusti rottingille ja tuo kyynärpäitä kohti kylkiä. Alatalja on yllättävän vaikea liike, ja olemme joutuneet huolella keskittymään oikeaan tekemiseen.

Viimeisenä ylätalja, jossa selkään saada taiottua viimeinenkin lihassupistus. Minna ja Anu kiittävät Keljon punttaajia, tulemme ehdottomasti toistekin! 😉
minna

7 vastausta artikkeliin “Rautanaiset Keljon puntilla”

  1. Meitsi ei varmaan selviä yhdestäkään leuanvedosta puhtaasti. Joku siinä tekniikassa vaan on mitä en hiffaa (eli toisin sanoen varmaan joku totaalinen heikko kohta lihaksistossa :))

    -Neea

  2. Anonyymi: Salillemme on suunnitteilla Minnalle jo oma sisäänkäynti, kun nykyinen sisäänkäyntiovi käy kerta kerralta ahtaammaksi.

    Neea: Se on tosiaan aika tekniikkalaji, taatusti sussa ruutia riittäisi vetoihin! Löytyykö sieltä uudelta kesäsalilta avustettua leuanvetopaikkaa, jossa siis se kelkka kulkee polvien alla? Siinä voisi rauhassa harjoitella ennen tankoon siirtymistä 🙂

  3. Eipä löydy sellasta avustettua versiota, pitää kai pistää toivomusta menemää. Täytyy varmaan siihen asti pitää joku penkki siinä tangon alla nii saa jaloilla avustettua että pääsee alkuun. Jos roikun siinä kädet suorina ilman että jaloilla saa tukea mistää nii en kerta kaikkiaan pääse alkuunkaa niin naurettavalta ku kuulostaaki 🙂

    -Neea

  4. Neea: No voi harmi. Tai sitten koeta, jos löydät sellaisen paksun kuminauhan, että pujotat lenkin siitä tangosta roikkumaan (eli kuminauha tangon ympärille, nauhan lenkin pää ”sisältä läpi” ja kiristys tangon ympärille). Näin saat asetettua toisen/molemmat jalkapohjan/-pohjat roikkuvaan kumilenkkiin, jolloin saat kevennettyä huomattavasti leuanvetoa. Jos ei siellä ole kuminauhoja, kysele bodyliikkeistä tai urheilukaupoista, niitä on eri vahvuisia! Etköhän vielä pääse leukojen makuun 😉

  5. No joo tota kokeilenki kiitti vinkistä! Kyl Pantterilta muutama kuminauha löytyy. Se onki nyt sit tän kesän tavote toi leuanvetojen handlaaminen. Se oli mulla joskus aiemmin tavotteena mut lannistuminen iski ku jo ensimmäinen toisto oli täyttä räpiköintiä.

    -Neea

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta