Työnnä ja tempaise!

Mikäli tämä postaus innostaa tempaisemaan ja työntämään, blogimme ei vastaa mahdollisista sairaalakuluista. Olethan siis varovainen ja hanki asiantuntevaa opastusta, jos olet vähänkin epävarma tai aloita hyvin pienillä painoilla.

Mikä on ex-dieettiläisen lempilaji? No, painonnosto, tietysti!

Olemme kaiken fitnesshössötyksen keskellä olleet välillä turhautuneita ainaisiin korkkaripulmiin, kisavärin tummuuden ja öljyisyyden spekulointiin, selluliittien puristeluun, kahdentoista gramman annoskokoihin, takaolkapään keskimmäisen, syvän anterior-posterior-mediaanisen myosplasmasäikeen HHRC-laitteessa tehtäviin eristäviin negatiivisiin toistoihin, turhauttaviin 59 minuutin ja 23 sekunnin aamuaerobisiin ja peilin edessä tuntikausia vatvomiseen. Siksipä lauantai-illan ratoksi, kun janoinen kansa istuu paraikaa aurinkoisilla terasseilla, suuntaamme tutulle lähisalille.

Tällä kertaa poikkeamme reilusti totutusta saliohjelmasta. Olemme hiukan harmitelleet, että atomin osiksi pilkotussa 5-jakoisessa ohjelmassa ei ole totuttu tekemään suuria, koko kehoa kuormittavia liikkeitä kuin kyykkyä (aina smithissä), maastavetoa (3 x 15, huh ja seuraavaan eristävään hilavitkuttimeen) ja penkkiä (tuu auttaa, tanko ei nouse!!). Okei, hieman kärjistystä. Mutta joka tapauksessa, nopeus, räjähtävyys, tasapaino ja liikkuvuus yhdistettynä voimantuottoon ovat tekijöitä, joita haluamme parantaa. Konkreettisia tulostavoitteita janoavat sisäiset urheilijamme haluavat tutustua voimailun kiehtovaan maailmaan, vanhaan ja arvostettuun olympialajiin, jossa on koeteltu voimia jo Ateenan olympiakisojen 1896 aikaan. Arvaatko jo? Siis painonnostoon.

Koutsinamme toimii arvostettu ja menestyksekäs valmentaja, Jyrki Kononen, joka on itse harrastanut ja kilpaillut hienon uran tehden painonnostossa. Lisäksi Kononen on valmentanut urheilijoita laidasta laitaan, esimerkiksi SM-tason koripalloilijoita ja keihäänheittäjiä. Valmentaja itse on silminnähden nopea liikkeisään: n. 70-kiloinen kokoonsa nähden vahva mies pääsee räjähtävästi painon alle ja tempaisee tangon suorille käsille. Liikerata on hiottu vuosikymmenien ja tuhansien, tuhansien toistojen myötä saumattomaksi, täydelliseksi, mahdollisimman taloudelliseksi liikeradaksi. Tiukka keskittyminen, happea keuhkoihin, terävä veto, tanko mahdollisimman läheltä kroppaa, kyykkäys, nopea voimantuotto jaloista, tasapaino ja avot: paino lepää käsillä. Painot tankoineen kumahtavat tyytyväisen miehen käsistä takaisin lattiaan. Tämä on se, joka ajaa yhä uudestaan ja uudestaan salille treenaamaan – oman kropan kurittaminen, hiestä, poltteesta ja palkitsevasta liikunnasta nauttiminen. Jyrki treenaa yhä omaksi ja muiden iloksi aktiivisesti ja kilpailee edelleen.

Magnesiumia käsiin, keskittynyt latautuminen, ote tangosta ja silmänräpäyksessä paino on jo tempaistu suorille käsille. Ammattilainen kyseessä.

Painonnosto on monipuolinen laji, ja Kononen muistuttaakin, että siitä on apua missä tahansa urheilulajissa. Olemme täysin samaa mieltä. Jo alkeisperusteiden harjoittelu pelkällä 15 kilogramman painolla laittaa hien virtaamaan. Harjoittelemme liikkeen osasuorituksia erilaisin harjoittein, rinnalle vetoa, ponnistusta tangon kanssa, etu- ja takakyykkyä, kyykkyä tempausotteella suorin käsin, jalkojen saksiliikettä, hartioiden ja kyynärpäiden ylösvientiä, pystysoutua ponnistuksella… Suoritukset vaativat jaloilta paljon voimaa; etureidet, takareidet ja pakarat ovat monipuolisesti töissä. Täytyy sanoa, että mielikuvamme ”kömpelöistä” painonnostajista romuttuu heti. Laji vaatii mielettömän hyvää tasapainoa, kun pään yllä lepää yli sadan kilon rautoja. Lisäksi liikkeissä tarvitsee nopeutta, koska se on voimaa ja antaa ilmaista vauhtia tangolle.

Reilun tunnin puuskuttamisen ja liikeratojen hiomisen jälkeen Anu pääsee kokeilemaan työntöä. Työntö on painonnoston toinen kilpailuliike tempauksen kanssa. Työntö on kaksivaiheinen: liike lähtee kyykystä, ja tanko vedetään mahdollisimman läheltä kroppaa ylös rinnalle. Tässä vaiheessa ollaan jälleen kyykyssä, josta tapahtuu jaloillla pinnistäminen kroppa suoraksi. Tanko lepää solisluiden kohdalla. Hetki aikaa ottaa happea keuhkot täyteen ja jälleen vahva liike jaloista. Anu käyttää saksiliikettä, ja aavistuksen aikaisemmin takimmainen jalka heilahtaa läheltä lattiaa taakse, etummainen jalka perässä askelkyykkymäiseen asentoon. Kas vain, tanko suorastaan heilahtaa suorille käsille, kyynärpäät lukittuna. Pää tulee pitää edelleen pystyssä, tangon edessä ja katse vahvasti suunnattuna tukipisteeseen suoraan eteenpäin.

Katse eteenpäin, polvet ja varpaat himppusen ulospäin, tukeva ote tangosta (keski- ja etusormi peukun päälle), katse suoraan eteenpäin. Happea keuhkoihin, pallea pullistuu jalkojen väliin ja hoplaa…

…tanko liikkuu mahd. läheltä vartaloa solisluiden päälle. Kyynärpäät kääntyvät eteen melko ylös ja samalla kyykkäät jaloista niin alas, kuin liikkuvuus antaa periksi. Sen jälkeen jalat suoraksi, happea keuhkoihin…

…ja jaloista saksausliike. Tanko suorastaan heilahtaa suorille käsille, lavat yhteen, kyynärpäät lukituksi.

Tanko lepää käsillä. Tasapainoinen asento mahdollistaa kuorman kannattamisen. Jaloissa saisi olla vieläkin pidempi väli, jolloin tasapaino pysyy paremmin.

Vaikka ainakin toistaiseksi Anu ei ole haudannut body fitness -haaveita ja tuskin hautaakaan, hän haluaa ottaa rinnalle koko kroppaa kuormittavia, isoja liikkeitä. Vetoremmit kerrankin hus jorpakkoon ja raakaa tempausta. Jos tässä vaiheessa fitnessfanaatikot ovat huolissaan lihojen katabolisesta kutistumisesta, ei pelkoa, lihasmassa tuskin pääsee ainakaan pienentymään. Painonnostotreenien rinnalle voi hyvin ottaa jalkaliikkeitä, kyykkyä ja maastavetoa, jotka vahvistavat tempaukseen ja työntöön vaadittavia lihasryhmiä.

Muista, että jos lähdet harjoittelemaan painonnostoliikkeitä, tee alkuun ihan tangon kanssa, ennen kuin lataat suuria painoja matkaan. Muutenkin kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen voimailuseuraan ja tiedustella alkeiden opetusta ennen itsenäistä mörssäystä. Vaikka painonnostossa Jyrki Kononen on säästynyt pahemmilta vammoilta rasitusvammoja lukuun ottamatta, riski loukkaantumiseen kasvaa, kun puutteellisella tietotaidolla heilutelllaaan huonolla tekniikalla isoja rautoja. Siksi aina: maltti on valttia, myös painonnostossa.

Tuloksellisia treenejä joka ikiselle, lajista riippumatta!

Puntti-Anu kehottaa kaikkia fitnessmimmejä haastamaan itsensä välillä voimailuliikkeillä. Vaikkei lihasmassan kasvatus ole ehkä optimaalisinta painonnostotreeneillä, motivaatiota parantaa vaihdella välillä erilaisia liikkeitä ja harjoittaa myös muita ominaisuuksia: nopeutta, tasapainoa, räjähtävyyttä ja liikkuvuutta.
minna

4 vastausta artikkeliin “Työnnä ja tempaise!”

  1. Hieman odotettiin, että yllätätte Sataman yössä kun oli perjantaina pientä varoittelua ja uhoa ilmassa 😉 Mukava että treeni jatkuu intensiivisesti offillannekin! Ja yhteistoimin. Luin tällaisen ajatuksen ja se sopii hyvin teidän blogiajatukseen ja viimepäivityksien teemaan: ”Kumarru tarkkaavaisesti ja nosta voimakkaasti ystäväsi uudelleen jaloilleen. Sen parempaa liikuntaa ei olekaan” <3 Tsemppiä reeniin!

  2. Anonyymi: Mietittiin kyllä Sataman yötä, mutta puntti vei voiton =) Kaunis ajatus tuo lainaamasi pätkä. Nostetaan toisemme jaloilleen! Kiitos sinulle kommentista ja aurinkoista kesää 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta