Oppia fitnessikä kaikki

Ihan alkuun varoituksen sana. Kesäaurinko on pehmittänyt päänuppia sen verran, puhumattakaan ajattelutyöstäkin kapasiteettia syöneistä failure-sarjoista, joten postaus on sen mukainen. No, jatketaan, kerta alkuun päästiiin.

Mitäpä meille kuuluu? Kisatavoitteita ei ole vielä ainakaan toistaiseksi lyöty lukkoon, ja treenit ovat jatkuneet tietenkin yhtä laskunousujohtoisina. Painonnosto on tullut jäädäkseen uudeksi rinnakkaislajiksi, jota toteutetaan uutterasti sekä salilla että ruokapöydän ääressä. Aamuarobiset ovat heitetty romukoppaan, mutta pienen laiskottelujakson kroppa on kuin ihmeen kummasta alkanut kaivata tuttua aamuherättelyä. Puolen tunnin köpöttely aamuisin onkin herättänyt ruhon uuteen päivään ja mikä tärkeintä, aamupalakin on maistunut entistä paremmin pikkuisen verryteltyä.

Hyppäys body- ja fitnessmaailmaan oli alkujaan suuri. Paljon on edelleen opittavaa, mutta paljon on opittukin. Tärkein opetus on ollut, ettei kukaan voi tehdä asioita puolestasi. Ne tulee tehdä itse. Ihan kuin kaikessa oppimisessa, innostus on löydyttävä itsestä, halu kehittyä ja selvittää lisää. Niin kliseistä mutta totta: on opittava kuuntelemaan oman kropan signaaleja. Kukaan muu ei voi tietää, mitä juuri Sinun kehosi vaatii ja haluaa kehittyäkseen. Kysellä voi, ottaa vinkkejä, kokeilla, erehtyä, tuumata, että ”hei, tämä juttu toimii mulla just niin kuin pitääkin”, kysellä lisää, etsiä tietoa alan kirjallisuudesta (ehkä netistäkin, muista kritiiikki), keskustella harrastajien ja kilpailijoiden kanssa, käydä leireillä, treenata kokeneempien kanssa… Mutta viisas on se, joka löytää ne itselleen optimaalisimmat tavat kehittää fysiikkaansa eteenpäin. Älä tyydy toisiksi parhaisiin ratkaisuihin, älä, vaikka ne kuinka sopisivat 99,99 %:lle muista, etsi aina parasta mahdollista, optimaalisinta vaihtoehtoa vain itsellesi. Harvoin se ensimmäisellä kokeilukerralla löytyy, mutta ei tämä laji olekaan lyhythermoisille. Lihasmassan kasvattaminen vaatii työtä, työtä ja työtä (huhhuh, monestikohan tätäkin on täälläkin blogissa toitotettu). Mahdollisuuksia oman treenipankin kasvattamiseen on lukemattomia. Olemme useaan otteeseen täälläkin blogissa tehneet gurujen, pitkään harrastaneiden tosibodareiden, ohjelmilla treenejä, mutta koskaan ei tulisi aivan suoraan kopioida kenenkään Cutlerin tai Colemanin supertreenejä. Määritä siis tasosi ja ota ohjelma, joka haastaa sopivasti sinun tämänhetkistä kuntoasi ja vie sitä eteenpäin.

On motivoivaa asettaa tähtäimiä. Pitkäjänteisiä sellaisia, mutta myös välitavoitteita. Kuukauden päästä saan jo vedettyä viisi leukaa, kun nyt teen kevennettyjä leukoja pari kertaa viikkoon. Ensi viikolla lisään kyykkysarjaan taas vähän lisää. Haastan itseni seuraavalla kerralla kaverin kanssa pudotussarjoissa. Ei sen kummempia! Pieniltäkin tuntuvista etapeista kasvaa ne muutokset, joita kohti pyritään. Sitähän harjoittelu juurikin on. On helppoa jäädä junnaamaan tutulle ja turvalliselle mukavuusalueelle. Se ehkä ylläpitää kuntoa, mutta kehittymiseen vaaditaan aina uutta ärsykettä. Siksi harjoitusohjelmaa tulisi vaihtaa tai ainakin pyrkiä kasvattamaan sarjapainoja, toistoja ja/tai sarjoja.

Ruokavaliosta vielä sananen. Joku kyseli lisäravinteista, mutta koska emme tunnusta olevamme riittävän fiksuja ja toisaalta tarpeeksi älykkäitä lähteiden ja viittausten lainaamiseen, sanomme: käytä maalaisjärkeä ja rakenna ensin ruokavalion perusta. Jos pottua ja lihaa lähdetään korvaamaan yksinomaan l-karnitiini-kofeiini-tauriini-beta-alaniini-glutamiini-bcaa-magnesium-c-vitamiini-E-koodi848736287-makeutusaine-malto-yhdistelmillä, ollaan väärillä jäljillä. Kulunutta fraasia, mutta olkoon: syö mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa, toisin sanoen sitä parempi, mitä suorempaa reittiä se saapuu pellolta ruokapöytään. Jos perusteet ovat jo kunnossa, voi miettiä ruokavaliota jopa vieläkin parempaan suuntaan. Saako lähitiloilta tehtyä esim. kimppatilauksia (herkullisia kausivihanneksia, luomulihaa)? Viitsitkö poimia itse marjoja? Entä tunnistatko metsässä syötävät sienet? Tarjoaako lähikauppasi kenties jotain paikallista lähiruokaa (osa on hyvinkin edullisia, terveisin kitsas opiskelija)? Jos ruokavalion pohja on jo kunnossa, lisäravinteista beta-alaniini voi kokemuksiemme mukaan virkistää harjoitusta (n. 2 gr nesteeseen sekoitettuna ennen harjoitusta) ja vaikka kuppi kahvia, jos sitä sattuu juomaan. Treenin jälkeen perusheraa n. 30-40 gr, hedelmä napaan ja halutessasi ohjemäärän mukaisesti glutamiinia ja kreatiinia. Emme ole niin hc-treenaajia, että huomaisimme merkittävää eroa, vaikka näitä lisäravinteita ei käyttäisi. Suurin merkitys on selkeästi ollut riittävällä, normaalilla ravinnolla ja ennen kaikkea levolla. Niin, ja levolla tarkoitetaan muutakin kuin sarjojen välissä pidettäviä palautuksia. Voisimme maallikkoina suositella väh. sen 8 tuntia yötä per nukkumatti. Vitamiineista tärkeimpinä on viimeaikaisten tutkimusten perusteella pidetty D-vitamiinia ja C-vitamiinia (molempia reilusti yli suositusten). Omega-3-rasvahapot kannattaa ottaa mahdollisimman pitkälle (rasvaisesta) kalasta, josta saa myös D-vitamiinia (varsinkin kesällä aurinko on toinen oiva lähde), mutta muuten omegat voi napata myös kala(nmaksa)öljypullosta tai -kapseleista. Vitamiineissakin pyri ottamaan niitä mahdollisimman paljon myös aidosta ruoasta. EDIT: Kofeiinin käytössä tulee ottaa huomioon päivittäinen kokonaiskulutus, joka voi kertyä kahvista, energia- ja kolajuomista. Lisäksi kofeiinille yliherkkien kannattaa mieluummin panostaa riittävään lepoon ja ravintoon. Kofeiiniin voi muodostua myös riippuvuus, jolloin esimerkiksi piristeen määrän vähentäminen voi ilmetä väsymyksenä ja päänsärkynä. Älä siis lähde korjaamaan yksinomaan kofeiinilla väsymystä, vaan puutu ensisijaisesti elintapoihisi. Jos et ole opetellut piristeiden käyttöön, ei ole mitään syytä lähteä kikkailemaan esimerkiksi jatkuvilla kofeiiniannoksilla.

Emme ole tieteellisiä tutkintoja suorittaneita ravintoterapeutteja ja (fitness)urheilutietämyksemme kasvaa toivottavasti koko ajan paremmaksi. Siksipä kuulemme mielellämme muidenkin mietteitä kaikesta enemmän tai vähemmän fitnekseen, urheiluun, kunnon kohottamiseen, ruokailuun, lisäravinteisiin tai muuhun jotenkin hämärästi näihin em. seikkoihin liittyen. Kuten huomata saattaa, tämä (vailla mitään pääajatusta oleva) postaus tuskin herättänee kenessäkään mitään mullistavaa ajatusvirtaa tai uusia, ennennäkemättömiä mietteitä, mutta tulipahan yksi täytepostaus kesään. Ei sen tarvitse aina olla niin vakavaa.

Herkkua heinäkuuta herkuille lukijoille!

minna

5 vastausta artikkeliin “Oppia fitnessikä kaikki”

  1. Kiitos ihanasta blogista ja viisaista ajatuksista! 🙂

    Huomaan usein kiireen keskellä, että on valittava joko treeni tai ystävät, sillä en oikeastaan tunne ketään naista, jota salitreeni kiinnostaisi. Olenkin miettinyt, että mistä olette löytäneet noin kivan treeniporukan?

    Lämmintä kesän jatkoa teille!

  2. Kiitos itsellesi kommentista!

    Kaveriporukkamme on löytynyt iloisten sattumien kautta samalta salilta ja sitten myös yhteisten valmennuskuvioiden myötä. Löytyisikö saliltasi muita yksinään treenaavia, joita kiinnostaisi silloin tällöin kimppatreenit? Jos ei salilla viitsi mennä sarjojen väliin huutelemaan, esimerkiksi pukkarissa voisi kysäistä, kiinnostaisiko yhdessä treenaaminen. Kesäisin on paljon (ainakin täällä Jyväskylässä) myös esim. ulkona avoimia kahvakuulaharjoituksia, joissa saisi tehdä yhdessä porukassa.

    Helteisiä treenejä sinulle, toivottavasti treeniseuraa löytyy! 🙂

  3. Mahtava postaus tytöt! Tuossa kun tuli oltua melkein vuosi harjoittelussa Ruohonjuuressa niin siellä Pääsi kyllä kokeilemaan vaikka sun mitä hifistelyjuttuja ja ehdottomasti kofeiinin ohi hujahtaa… guaranashotit! Ihan mielettömän mukavat täpinat pistää päälle. ei kofeiinitärinöitä vaan luonnollisen tuntusen vireyden. 🙂 uskon että myös elimistölle terveellisempi vaihtoehto.

    Janina

  4. Janina: Googlettiin tuossa guaranaa ja sitä ilmeisesti joissain Etelä-Amerikan maissa käytetään esim. limppareissakin. Täytyypä laittaa korvan taakse aine, kiitos vinkistä! 🙂

  5. Jep! Sitä myydään ainakin Ruohonjuuressa(varmasti muuallakin!) semmosina ”shotteina”. Eli teelusikallisen ku popsii sitä naamariin niin piristää kivasti. 🙂 Ja tosiaan luonnollinen aine.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta