Nicole Wilkins Suomen Chicagossa

IFBB Figure Olympia – Nicole Wilkins (kuva: http://www.fit2play.com/blog/2011/05/is-your-training-functional/nicole-wilkins-lee-2/)

Bodyhistoriamme ehdottomasti yksi hienoimpia hetkiä oli tavata mm. vuonna 2009 IFBB Figure Olympia – ja 2010 IFBB Figure International -tittelit voittanut prinsessamaisen kaunis Nicole Wilkins.

Lahteen kaukaa valtamerten takaa saapunut amerikkalaiskaunotar osoittautui heti kättelyssä sympaattiseksi ja maanläheiseksi tyypiksi. Hän kertoi heti alkuun siitä, mikä erottaa fitneksen muista kilpaurheilulajeista – siis ravinnon merkityksestä. Wilkins painotti etenkin kisojen jälkeistä aikaa, joka on kriittisin. Jyvät lajitellaan akanoista vasta siinä vaiheessa, kun nälkä on suurimmillaan ja mättää voisi kokonaisen vuoren verran ruokaa, eikä sekään riittäisi. Kisojen jälkeen voi vetää cheat-aterian tai kaksikin, mutta sen jälkeen tulisi palata maltilla hivenen plussalla olevaan ruokavalioon, ja kaloreita olisi hyvä nostaa vähän kerrallaan viikottain. Hän opasti myös, ettei kisakunto saisi nousta offillakaan mielellään yli 7 kilon, koska silloin elimistölle on aina sitä suurempi rasitus lähteä uudestaan dieetille, mitä enemmän pudotettavaa on. Näin kilpaurasta saadaan pitkäikäisempi, kun paino pidetään ympäri vuoden maltillisissa lukemissa. Fitneksestä elämäntapana on siis nautittava ja saatava iloa ja voimaa sekä treeneistä että terveellisen ruokavalion noudattamisesta.

Vaikka alkuun siro ulkomuoto voi hämätä, Nicolen ranteista löytyy riuskaa voimaa.

Ennen varsinaiseen treeniosuuteen siirtymistä kävimme läpi poseerausta ja onnistuneen kisailmeen luomista läpi. Haastavinta kilpailutilanteeseen ehostautumisessa on ehdottomasti tarpeeksi tasainen ja tumma kisaväri. Valot ovat yllättävän kirkkaat lavalla, joten ennen omaa suoritusta on hyvä tarkastaa jonkun kokeneen, onko väri tarpeeksi tumma. Nicole ei suosittele suihkurusketuksia tai solariumia yksinään, vaan iho vaatii pohjalle useamman kerroksen esimerkiksi Jan Tanaa. Jos joudut epäilemään, oletko riittävän tumma, todennäköisesti et ole. Harvoin kuulemma kukaan on onnistunut tekemään itsestään liian tummaa. Lisäksi tulee muistaa käyttää kasvoihin eri sävyä kropan kanssa. Koko kroppa on myös hyvä vahata tai muuten hoideltava eroon karvaturreista. Mitä kuivempi iho (muista tarkastaa erityisesti usein kuivat alueet, kuten kyynärpäät), sitä paremmin väri tarttuu. Siksi viimeisinä iltoina vältä kosteusvoiteiden ja rasvojen löträämistä iholle. Onnistunut kisaväri on tärkeä osa poseerausta.

Yhdysvalloissa meikissä ja hiustenlaitossa halutaan luonnollista ja kuultavaa lookia. Nicole antoi esimerkin Victoria’s Secretin muotinäytöksistä, joissa malleilla on maanläheisiä sävyjä, luonnollista hohdetta ja pronssia. Meikki saa kuitenkin olla hyvinkin tumma, koska jälleen kerran kirkkaissa lavavaloissa meikki jää armotta vaisuksi, jos on sipaistu vain kevyesti ripsiväriä ja huulikiiltoa. Älä kuitenkaan ammu yli: ketään ei kaunista räikeäksi maalatut huolet ja paksulla kajaalilla tuhritut silmät, puhumattakaan tökerösti levitetyistä poskipunista ja hiilellä tuhrituista kulmakarvoista.

Isku selälle! Hallittuja liikeratoja mahdollisimman monesta eri kulmasta. Nicolen mielestä optimaalisin tapa treenata on käydä lihasryhmä, ehkä pari / treeni kerrallaan läpi.

Euroopan ja Yhdysvaltojen fitnesslajeissa haettavien fysiikoiden väliltä löytyy jonkun verran eroavaisuuksia. Täällä haetaan kovempaa, kireämpää ja suonekkaampaa kuntoa kuin mitä jenkkien kisoissa. Siellä kunto saa esimerkiksi figuressa olla hieman pehmeämpi, lihakset pyöreitä ja kokonaisilme naisellinen. Nicole neuvoikin, että kisadieetti tulisi olla Euroopassa kisatessa pidemmälle viety kuin USA:ssa.

Uusi variaatio hauiskääntöön. Katso, että olkavarsi pysyy paikalla etkä lähde heijaamaan.

Wilkins opasti treeniosuudessa omia lempiliikkeitään kustakin lihasryhmästä. Kameranaiset eivät olleet hereillä räpsimässä jalkaosuutta, mutta Nicolen lemppareista mainittakoon prässi (syvään, sekä leveä että kapea ja yhden jalan), reisiojennus (pitkähköt sarjat), suorin jaloin maastavedot (käsipainoilla) ja askelkyykyt (eteen ja taakse, käsipainoilla ja tangoilla). Hän muuten muistutti, että fitnessurheilija on kuin kuka tahansa urheilija, ja siksi Nicole tekeekin monipuolisesti jaloilleen (jotka muuten helposti keräävät lihasmassaa) juoksua esim. radalla, pyöräilyä ja hyppyjä. Oletko muuten kuullut plyometric-harjoitteista? Nainen kertoi niiden olevan erityisen hyviä myös syke- ja rasvanpolttotreeneihin. Nopeutta ja voimaa kehittäviä liikkeitä, usein erilaisia hyppyjä, hän tekee treeniohjelmassaan kerran viikkoon.

Nicole hyödyntää taljoja käsitreenissään.

Treeneissä tulisi aina pyrkiä muistamaan kehonrakennuksen tavoite: symmetrisyys ja lihastasapaino. Siksi jokaista osa-aluetta tulee harjoittaa tasaisesti ja ennen kaikkea pyrkiä parantamaan heikompia lihasryhmiä. Nicole ohjeisti, että esimerkiksi selän lihaksia harjoittaessa pelkkä alatalja tai pelkkä ylätalja ei riitä. Sen sijaan lihakseen isketään joka kulmasta, erilaisilla otteilla ja vaihdetaan ärsytystapoja aina väliajoin.

Jälleen kick backiin ojentajalle vaihtoehto taljassa. Nappaa köyden päästä kiinni ja suorista kyynärvarresta käsi suoraksi.

Kaunisrakenteiselta naiselta löytyy taatusti monia vahvuuksia fysiikastaan, mutta kysyttäessä Nicole kertoi pitävänsä eniten olkapäistään. Olkapäistä hän suosittelee treenin alkuun tehtäväksi punnerrusliikkeitä, kuten pystypunnerrusta penkistä käsipainoilla tai tangolla. Perään vipunostoja, pystysoutua – ja etenkin takaolkapäille yksi tai useampi liike. Takaolkapäät antavat kauniin muodon takaa poseerauksessa koko selkä- ja hartialinjalle. Voit tehdä takaolkapäitä alla olevan kuvan mukaisesti joko laitteessa, käsipainoilla tai esimerkiksi ristikkäistaljassa tarttumalla käsillä ristiin taljoista.

Nicole kuvasi takaolkapäävedossa käsien olevan T-asennossa: ei liian alas eikä liian ylös. Ole tässä tarkkana erityisesti vapailla painoilla tehtäessä!

Aerobisia treenejä Nicole suositteli tekemään myös intervalleina, HIIT-treeneinä (High Intensity Interval Training). Jos juoksu ei nappaa, mahdollisuuksia on monia. Hän laittoikin kaksi Eveä polkemaan 30 sekunnin tehointervalleja kuntopyörän päällä. Jalat suhisivat sellaista häkkyrää, eikä kumpikaan mimmeistä antanut armoa. Esimakua siis mitä tuleman pitää, sillä molemmat Evet kilpailevat muuten syksyn 2012 kisoissa fitness-sarjassa ja täytyy sanoa – taso tulee olemaan näiden naisten huikeiden ponnistusvoimien ja volttien myötä katossa! Onneksi yhteinen tsemppi kannustaa heitä tekemään parhaansa ja toivomaan kilpakumppaneille kaikkea hyvää. Seuraa Fastin blogeista naisten kuntojen etenemistä! Molemmat näyttivät älyttömän lihaksikkailta ja hyväkuntoisilta. Toivottavasti dieetit etenevät nappiin itse h-hetkeen asti! Even blogi ja Even blogi ja http://eevsku.blogspot.fi.

”Last 10 seconds!”

Nicolelle jättisuuri kiitos vierailusta Suomeen, miellyttävästä ulosannista ja jokaisen tasapuolisesta huomioinnista leirillä riippumatta aiemmasta kilpailutaustasta! Toivottavasti häntä nähdään vielä pitkään inspiraationa kaikille maailman isoimmilla fitnesslavoilla, joihin tähti eittämättä kuuluu ansaitusti.

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta