Uudet bodaustuulet puhaltavat

_Pikkukannustajan by Anu ja Minna
Painonnostoharjoitusten kovin tempaaja, Iita. Lapsilla liikunta on leikkiä ja leikki liikuntaa, tekeminen itsessään palkitsee ja liikkuvuutta riittää kerrakseen.

Varsinaisia treenipostauksia ei ole kuulunut hetkeen. Treenattuhan siis kuitenkin on, mutta nyt harjoituksiin on saatu tervetullutta vaihtelua. Minna on viisaasti ottanut itselleen rennompaa harjoittelua ilman minuutilleen lyötyä aikataulua ja nauttinut aamulenkeistä, kehonhuollosta, päivän fiiliksen mukaan tehtävistä salitreeneistä omaa oloa kuunnelleen ja ryhmäliikuntatunneista. Onnellisten sattumien kautta Anu on päätynyt painonnostovalmennukseen, jonka kautta on lähdetty rakentamaan harjoittelua myös body fitness -kilpailuja ajatellen. Nyt kuitenkin pääprioriteetti on painonnoston kilpailusuoritusten, tempauksen ja työnnön, tekniikoiden oppiminen niin, että nostoista aletaan saamaan täysi harjoituksellinen hyöty. Tavoitteista sen verran, että syksyllä olisi tarkoitus saada kokemusta kilpailusuorituksesta ja haastaa itsensä (ja muut toki, hehe) muutamissa painonnostokisoissa.

On siis vähintäänkin mieltä virkistävää, kun ainaisen olkapäiden pyöreyde(ttömyyde)n spekuloimisen sijasta on kerrankin saanut keskittyä joihinkin konkreettisiiin tulostavoitteisiin, kuten ilmaan nousevan rautamäärän tarkkailuun ja suorituksen välittömään palautteeseen. On tullut huomattua kropan puutteita, jopa suoranaista lihasten epätasapainoa, liikkuvuuden mystistä katoamista, nopeuden ja räjähtävän voiman heikkoutta. Jälleen kerran Nicole Wilkinsiä lainataksemme fitnessurheilija on urheilija siinä missä muussa tahansakin lajissa. Tasapainoinen lihaksisto, jota fitneksessäkin haetaan, vaatii usein monen, monen vuoden säännöllisen harjoittelutaustan monipuolisista harjoitteista. Kärjistetysti sanottuna pelkällä rinta-hauispumppailulla kroppa muotoutuu ehkä jollekulle unelmien fysiikaksi, mutta kun lihakset ovat epätasapainossa, se altistaa jopa loukkaantumisille. Esimerkiksi Anun tapauksessa pitkälti eristetyllä kuntosaliharjoittelulla hankitut perusvoimatasot riittäisivät liikuttelemaan painonnostossa niin suuria painoja, että nivelet ja jänteet eivät saattaisi pysyä matkassa mukana, mikä olisi tietysti suuri loukkaantumisriski. Siksi painonnostoharjoittelu on aloitettu maltilla, ja määriä tullaan kasvattamaan tasaisesti. Mukaan on otettu kokonaisten lajisuoritusten lisäksi myös tietenkin näitä tukevia osaharjoitteita, jotka tukevat myös bodausmielessäkin (esim. etukyykyt ja kyykyt, ylöstyönnöt tangolla, tempaus- ja työntövedot, ”niskaperse”-maastavedot…). Harjoitusten jälkeen on vahvistettu myös fysiikan puutteita bodaustyyppisillä liikkeillä (esim. eilisten työntöjen ja tempausvetoharjoitteiden jälkeen yhden käden kulmasoutua, jossa muuten huomattiin jälleen, että tätäkin liikettä oltiin tehty aivan liian suppealla liikeradalla).

Treeneihin on saatu uusi hovikuvaaja, joka ei säästele turhaan zoomia. Liikunta on nääääääääin kivaa!

Bodausfilosofiamme on laajentunut ja syvälle pinttynyt käsitys kasvattaa lihasta vain eristävillä pumppailuilla on saanut terveen kolauksen. Isot, laajat, kokonaiset liikeradat ja liikkuvuuden kehittäminen ovat aiemmin tyystin unohtuneet. Vapaat painot ovat haastaneet liikeratojen löytämisessä ja vaatineet aivan uudella tavalla keskikropan lihaksiston käyttämistä.

Älä siis pinty vanhoihin tapohin, vaan kokeile rohkeasti uutta. Fitnesstyyppistä treeniä ei kannata rajata ainoastaan kuntosalin neljän seinän sisälle, vaan ota mukaan esim. kahvakuulailua, porraskipittelyä, juoksuvetoja ja kinkkaloikkia.

Ajatuksia herättäviä kokeiluja uusien lajien parissa ja uskaltautumista astua ulos vanhoista tavoista!

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta