Mimmit ja Jefferson

Pitkään aikaan yhteistreenejä ei ole ollutkaan, mutta elokuinen maanantai-ilta aloitetaan jälleen kahdestaan perinteisellä peruspotarin treenillä. Pienenä mausteena pitkähkön taukopätkän jälkeen ajattelemme herätellä syvällä jossain uumenissa majailevia lihaksia eli luvassa myös lomalla kadonneille takareisille ja pakaroille vähän jäynää.

1. Takakyykky 3 toiston pätkissä aina 10 kilon korotuksin maksimiin asti
2. Yhden jalan jalkaprässi 3 x 6-8 ja 8-12 per jalka
3. Jefferson-kyykky (tanko jalkojen välissä) 3 x 10-15
4. Yhden jalan reisikoukistus maaten penkissä 3 x 10-15 per jalka
5. Takareisi-vatsaliike alataljassa 3 x 10-15

Hyppy kylmään avantoon. Neljän viikon kevyemmän jakson jälkeen taas kiekot pusertimeen. Minna ehtii jo hetken kaivata kehonhuoltotunteja. Täällä tunnetaan ainoastaan käsite kehonrakennus.

Lomien jälkeen sali on taas kuin Turusen pyssy. (Sanonta perustuu historialliseen tapahtumaan vuodelta 1708. Lieksasta Venäjän puolelle Lentieraan ja Tuulijärvelle tehdyllä ryöstöretkellä oli mukana eräs Turunen, joka tunki retkeltä saatuja saalisrahoja pyssynsä piippuun niin, ettei täydellä pyssyllään voinut paluumatkalla ampua rajalla kunnialaukauksia. Lähde Wikipedia.) Muuan probodaaja on viritellyt kyykkypaikalle peräti kaksi penkkiä pitkittäin vierekkäin ja tekee niiden välissä jonkinlaista räkki- tai pikemminkin penkkivetoa. Rautaa on ainakin niin, ettei prässiin liikene juuri kiekkoja, ja karjunta pitää huolen, että harjoite menee eittämättä perille. Emme jouda kuitenkaan syynäämään sen enempää toisten treenejä, vaan omissammekin on tarpeeksi keskittymistä. Jefferson-kyykky onkin varsinainen haaste. (Jefferson-nimelle emme löytäneet tietokirjallisuudesta ym. lähteistä selitettä nimen alkuperälle, mutta muuan maailmanlaajuisen Internet-sivuston mukaan brittikoomikko ja -näyttelijä Arthur Jefferson aka Stan Laurel tunnetaan Ohukainen ja Paksukainen -elokuvien Ohukaisena. Koska käsite ”ohukainen” ei kuitenkaan millään muotoa voi istua blogimme imagoon, ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin Jefferson Pérez, ecuadorilainen ex-kilpakävelijä, jonka Atlannan 1996 olympialaisten 20 kilometrin miesten kävelyn kultamitali sinetöityi juurikin tällä hänen treeniohjelmassaan harjoitetulla liikkeellä.) Nyt siis tiedätte, ketä kiittää, kun Haluatko miljonääriksi? -ohjelmassa vastaatte viimeiseen miljoonan euron kysymykseen koskien kyykyn alkuperää.

Olkapäiden levyinen haara-asento, tanko jalkojen keskelle haaroväliin, edestä vasta-, takaa myötäote.

Kyykkää selkä suorana alas, pidä katse edessä. Kuvat ja lisäinfoa: http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/jefferson-squats

Muita kuulumisia? Molemmat ovat jojo-laihduttajien tavoin jälleen luvanneet hiukan keventää olomuotoa. Massahan, mielellään se lihasmassa, kasvaa tehokkaimmin plussakaloreilla, mutta kun laardia alkaa kasautua kalakukon täytteeksi enemmän kuin ehtaa proteiinipitoista sisältöä, koko kukko lässähtää käsiin. Tai kana, miten sen nyt ottaa. Onneksi kesän jälkeen auringossa paahtunut rapea ruiskuori pitää vielä rakenteet joten kuten kasassa. Näihin metaforisiin tunnelmiin on hyvä lopettaa. Treenatkaahan ahkerasti ja syökää hyvin, tosin kyllähän te syöttekin.

Ennennäkemätön spesiaaliliike takareiskoille ja vatsoille. Alataljaan naru tai muu remmi, vedä hallitusti kantoja lähelle peppua ja tunne liike sekä takareisissä että vatsoissa.
minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta