Vaatimattomasti paras

Ikäneidot Liisa Koponen ja Liisa Kulhia olivat ruskaretkellä Lapissa. Eräänä päivänä Kulhia lähti pikku retkelle lähitunturiin ja viipyi siellä Koposen mielestä liian pitkään. Neiti Koponen meni majan portaille ja alkoi huutaa:
– Kulhia! Kulhia!
Lapinmies oli metsällä tunturin rinteessä ja kuultuaan huudon lähti juoksujalkaa mökkiä kohti huutaen:
– Tulhaan! Tulhaan!

Rovaniemellä proteiinin lähteitä saa kätevästi matkan varrelta.

Näissä lähestyvän ruskan tunnelmissa starttasi matka Rovaniemelle. Täh, fitnessammattilaiset Rovaniemellä?  Harrastetaanko Lapissakin bodausta? Tokhopa, epäilivät Etelän kasvatit alkuun, mutta joutuivat yllättymään: painonnoston nuorten alle 20- ja alle 23-vuotiaiden Suomen mestaruuskisat kilpailtiin Rovaniemellä Lapin Urheiluopistolla 11.-12.8.2012. Eikä kylän omaa tyttöä tarvinnut hävetä ollenkaan, ei alkuunkaan.

Eveliina täpinöissään etupenkillä. Lauantain energinen fiilis enteili jo sunnuntain kisapäivään vallan hyvää.

Kisojen päätähtenä oli tällä kertaa Eveliina Hytönen. Matkassa matkasivat lisäksi valmentajan, huoltajan, muonittajan, tsempparin ja yleishäslärin tehtävissä Super-Tepi, Total-Jyrki, ”Kuntoilija”-Mari ja tietenkin ex-Fitness-, nyk. Tempaus-Anu. Kuuden tunnin ajomatka Keski-Suomesta pohjoisen napapiirin yli sujui rattoisasti tuki- ja villasukkien voimin. Perillä Eve heitti illalla kevyen lenkin, lepäili ja keskittyi seuraavan päivän kisaan.

Mitä Mari ei tiedä, sitä ei tarvitsekaan tietää. Jos nilkkoihin pakkaantuu nestettä ja jalat turpoavat, kokeile tukisukkia. Päälle villasukka, niin vilu ei yllätä. Ai mummoilua? Höpsis! Näin tekevät tosiurheilijat.

Even ja Tepin virittäytyessä illan keihäsfinaalin tunnelmaan Anu, Jyrki ja Mari päättivät ”kevyehkön” treeniviikon päätteeksi heittää vielä rovaniemeläisten kiusaksi muutamat tempaukset ja työnnöt. Anu oli luistanut mitä erinäisimmillä syillä perjantain jalkatreenistä, joten lauantai-illan treenin loppuun taottiin vielä parisen(kymmentä) kyykkysarjaa maksimipainoihin asti. Loppuun urheiluhallissa vielä juoksuvetoja, kunnes armahdettu keihäsfinaali alkoi pakottamaan jo fanaattisimmatkin urheilijat ainakin hetkeksi sohvan pohjalle.

Rovaniemen kellarisalissa pauhaa rokki, rytke ja rähinä.

Anu päättää näyttää konkarinostajille, kuinka hommat oikeasti hoituvat. Noin niinku vaatimattomasti.

Varsin kuorsaustäyteisen yön jälkeen aamulenkki valkeni suorastaan subtrooppisessa shortsikelissä (joka muuten menee ohi vasta, kun ensimmäiset lumet satavat maahan). Rovaniemen jänkhillä tossu nousi koreasti, ja kiipesipä muuan atleetti porotähystykseen näkötorniin. Reippailun jälkeen vielä urheilijamainen aamupala kera fitnessvalkuaisten (ja parin varsin reilulla kädellä lastatun santsaussämpylän), vastustajien pelotteluun suunnatut luulot pois -jumpat päälle, taas vähän lisää bensaa koneeseen ja ei kuin kisakatsomoon hikoilemaan jännityksestä.

Kotleetti Atleetti ylpeänä sotahaavoistaan.

Naisten alle 20-vuotiaiden nuorten yli 75-kiloisten Suomen painonnoston mestaruuskisa saattoi alkaa. Evellä oli ja on edelleen tunnetusti niin lujat ja magnesiumin pitävät kisahermot, ettei kannustusjoukko voinut kuin luottaa nostajaan. Valmentaja tarkkaili luottavaisin mielin Even verryttelynostoja. Tänään Eveliina oli päättänyt voittaa.

Heikkous? Ei kuulu sanavarastoomme.

Pikkusinteistä ei ole Anulle mitään vastusta, kun shokit ovat vaihtuneet savumuikkuihin.

Painonnostossa kilpaillaan siis kahdessa lajissa, tempauksessa ja työnnössä. Tempaus suoritetaan leveämmällä otteella, ja tanko vedetään maasta suoraan suorille käsille pään yläpuolelle. Työntö on kaksivaiheinen, eli se koostuu rinnallevedosta (tanko vedetään maasta rinnalle) ja ylöstyönnöstö (tanko työnnetään pään päälle suorille käsille joko saksi- tai tasaponnistuksella). Tuomaristo tarkkailee, että nostot täyttävät vaaditut kriteetit, ja vasta alas-käskyn jälkeen suoritus on hyväksytty. Tuomaristo voi hylätä noston, mikäli se ei nouse suorille käsille sääntöjen määräämällä tavalla. Alas ei siis jäädä kyykkyyn, vaan tangon pitää olla pään yläpuolella molempien jalkojen ollessa vierekkäin seisoma-asennossa.

Milko Tokola on nuoresta iästä huolimattaan venynyt huikeisiin kiloihin. Rovaniemellä Rautiosta kotoisin olevaa Tokolaa kannusti kisayleisö melkoisiin lukemiin. Mies tempaisi 140 kg ja työnsi 175 kg – yhteistuloksena 315kg!

Eveliina aloitti kisataipaleensa tempaisemalla yhtään sen enempää omia kehumatta eittämättä sarjan kilpatovereihinsa verrattuna sulavimmalla ja hiotuimmalla tekniikalla helpot 60 kiloa. Eläytymisestä ja tekemisestä näki, että tänään tanko tulisi nousemaan vaivattomasti jopa ennätyspainoilla. Ja niin nousikin. Tempauksessa Eve nosti oman kisaennätyksensä, 65 kiloa, heleposti suorille käsille. Voittoon ei kuitenkaan saanut jäädä tuudittautumaan, koska työnnön kolme nostoa olivat vielä jäljellä. Ensimmäinen ja toinen työntö olivat taattua, varmaa työtä, mutta mutta… Viimeiseen työntöyritykseen lähdettiinkin melkoisissa jännityshikipisaroissa, kun kellossa oli aikaa jäljellä enää kaksi sekuntia ennen noston aloittamista. Tankoon oli ladattu mojovat 85 kiloa. Eve tarttui ripeästi tangosta, vetäisi hapet nopeasti, ja tanko suhahti rinnalle. Pari räväkkää karjaisua, tasapainoinen asento ylhäällä ja valtava lataus jaloista – tanko ponnahti oitis suorille käsille! Äänekosken Huiman Hytönen seisoi vankasti tanko pään päällä jalat vierekkäin, ja kun alas-huuto kajahti, riemulla ei ollut rajaa – nuorten Suomen mestari oli löytynyt. Ja vieläpä ylivoimaisesti. Ai juu, samalla nuori nostaja muuten tekaisi oman kisaennätyksensä, tempauksen ja työnnön (65+85) 150 kilon yhteistuloksella, joka oikeutti vielä alle 20-vuotiaiden parhaan naisnostajan palkintoon. Tujusti onnea, Eve!

Eve nosti kaikki nostonsa onnistuneesti, eivätkä kisahermotkaan pettäneet. Taattua voittaja-ainesta!

Saimme ilon ja kunnian haastatella kolmea kunnianhimoista ja lahjakasta nuorta painonnostajaurheilijaa, Eveliina Hytöstä, Meri Ilmarista ja Milko Tokolaa, kansainvälisesti luettuun laatujournalismiblogiimme. Aloitamme tietenkin oman kylän kasvatista, Eveliina Hytösestä, vuoden 2012 nuorten alle 20-vuotiaiden naisten +75 kiloisten SM-ykkösestä. Esitimme seuraavat kysymykset kolmikolle:

1. Millainen konkari olet painonnostossa?
2. Millainen urheilutaustasi on?
3. Kuinka treenipäiväsi ja arkesi rakentuvat?
4. Kerro tarkemmin harjoittelustasi. Teetkö muunlaista harjoittelua painonnoston lisäksi?
5. Mitkä ovat vahvuutesi? (Heikkouksia ei näiltä kolmelta löydy, toim. huom.)
6. Fitnessmaailmassa ruoka tuntuu olevan jumalasta seuraava. Noudatatko jotain erityistarkkaa ruokavaliota, syötkö kaiken, mitä eteesi osuu vai jotain siltä väliltä? Entä lisäravinteet?
7. Millaisia ennätysrautoja otat esim. kyykyssä, etukyykyssä ja maastavedossa? Tai muita urheilullisia meriittejäsi?
8. Onko sinulla idolia?
9. Tavoitteita, haluatko paljastaa?

Pyttyjä ja mitaleita monenmoista. Kaunotar-Eve voitti kultapokaalien lisäksi hopeaa myös alle 23-vuotiaiden naisten + 75 kg sarjassa tuloksellaan.

Eveliina Hytönen / Äänekosken Huima, synt. 1992, naiset +75 kg

1. Aloitin painonnoston helmikuussa 2010 oikeastaan sattumalta. Isä ja veli olivat käyneet ahkerammin salilla, ja ollessani kerran mukana valmentajani Jyrki innosti minut painonnostoon. Olen kokeilunhaluinen ja tahdon edelleenkin rikkoa paitsi ennätyksiä myös ennakkoluuloja, joita etenkin naiset saavat, jos ilmoittavat lajikseen painonnoston.
2. Olen harrastanut neljä vuotta kilpauintia alakouluiässä. Uin lähinnä vapaa- ja selkäuintia. Lisäksi olen pelannut jalkapalloa.
3. Työt määrittävät melko pitkälti, kuinka saan sovitettua ja aikataulutettua treenit. Nyt olen treenannut keskimäärin neljä kertaa viikossa (3-5 treeniä) väh. 1,5 h ja kork. 3 h kerrallaan. Jatkossa treenimääriä tullaan kasvattamaan, ja alan harjoittelemaan 6-7 kertaa viikossa.
4. Käyn säännöllisesti painonnostajan lenkeillä eli juoksen/hölkkäilen alkulämmittelyksi, otan kävelypalautuksilla teräviä vetoja ja loppuun hölköttelin. Pidän myös uimisesta ja aiemmin olen tehnyt yleisfyysisiä harjoituksia myös uimalla. Juoksuvetoja ottaisin mielelleni juoksumatolla ja olenkin siksi miettinyt kuntokeskuksen jäsenyyttä.
5. Ehdottomasti jalat. Ne ovat vahvat. Lisäksi koen aikaisemman urheilutaustan auttaneen painonnostossa.
6. Pyrin syömään säännöllisesti. Viime aikoina olen vähentänyt hiilihydraatteja ja kiinnittänyt huomiota riittävään proteiinin saantiin. Haluan muutosta ja kehittymistä, ja ruokavalio on tällöin tärkeä osa. En käytä urheilulisäravinteita, vaan syön esimerkiksi maitorahkaa välipalana ja treenin jälkeen.
7. Etukyykyssä olen kyykännyt kaksi toistoa 105 kilolla, ja kyykyssä menee 125 kg. Maastavetoa olen tainnut ottaa viimeksi kyykkytreenin päälle 130 kiloa ilman remmejä.
8. Lontoon olympialaisten naisten + 75 kilon sarjan hopeamitalisti Tatiana Kashirina ja pronssimitalisti Hripsime Khurshudyan.
9. Parin vuoden päästä toivon olevani kilpailemassa isoissa arvokisoissa.

Meri Ilmarinen nosti odotetusti alle 23-vuotiaiden yli 75-kiloisten naisten sarjassa voittoon hulppealla SE-yhteistuloksella 188 kg (85+103). Suurensuuret ennätysonnittelut, Meri!

Meri Ilmarinen / Lohja Lifting, synt. 1991, naiset +75 kg

1. Painonnostoa olen harrastanut nyt viitisen vuotta.
2. Harrastin yleisurheilua, erityisesti pituushyppyä, ikävuosina 7-17.
3. Töistä riippuen ehdin treenaamaan 1-2 kertaa päivään. Syksyllä aloitan turvallisuusalan opinnot, joten saa nähdä, millaiseksi treeniarki muodostuu.
4. Teen jotain yleisfyysistä harjoittelua kerran viikkoon, mutta treenini koostuvat lähes kokonaan painonnostosta ja sen apuliikkeistä.
5. Teen kaiken, mitä käsketään, tunnollisesti, joskus jopa liiankin ja enemmän kuin tarpeen. Olen tosin ollut ylirasitustilassa.
6. Syön kaikkea ja minun tulee oikeastaan katsoa, että ruokaa tulee tarpeeksi. Lisäravinteina käytän lisäproteiinia, maltoa ja kreatiinia.
7. Etukyykyssä 130 kg, kyykyssä 150 kg ja maastavedossa 182 kg.
8. Venäläiset alle 75 kilon sarjan naispainonnostajat ovat lähes poikkeuksetta kaikki hienoja esikuvia, mutta jos yksi pitää mainita, niin Nadezda Evstyukhina on suosikki.
9. 23-vuotiaiden EM-mitalia olisi mukava lähteä tavoittelemaan.

Milkon persoonallinen esiintyminen ja rautaiset nostot olivat viihdyttävää katsottavaa. Tämän lahjakkaan painonnostajan liikkeistä kannattaa ehdottomasti ottaa mallia: teknisesti nostot ovat huippuluokkaa, eikä voimasta ja nopeudesta ole puutetta.

Milko Tokola / Rovaniemen Reipas, synt. 1992, miehet 85 kg

1. Aloitin painonnoston 12-vuotiaana.
2. Minulla on yleisurheilutaustaa. Lajinani on ollut pikajuoksu.
3 ja 4. Tällä hetkellä treenaan ammattimaisesti. Herätys on aamulla 7 aikoihin. Klo 8 syön aamupalaa, ja päivän ensimmäiset treenit alkavatkin jo aamupäivästä kymmenen aikoihin kestäen klo 12-13 asti. Välissä lepään ja syön, kunnes taas lähden parin, kolmen tunnin treeneihin klo 16 aikoihin. Illalla onkin aikaa venyttelyihin, lepäilyyn ja tankkailuun. Teen painonnoston lisäksi myös esimerkiksi juoksuvetoja ja heitän kuulaa.
5. Minulla on vahvat jalat.
6. Syön monipuolisesti kaikkea ja pyrin syömään 5 ateriaa päivässä. Treenimäärieni ollessa korkeat olen kokenut myös erittäin hyviksi lisäravinteet (Milkolla Northforcen tuotteita, toim. huom.), jotka auttavat nestetasapainoon ja palautumiseen. Varsinkin kilpailuissa nopea palautuminen ja nestetasapainosta huolehtiminen ovat tärkeitä.
7. Etukyykyssä 210 kg, kyykyssä 245 kg, 100 metriä juostu aikaan 10,98 ja tasatassuloikka 3,34 m.
8. Lontoon olympialaisten miesten +105 kilon pronssimitalisti Ruslan Albegov.
9. Toimitus unohti huolimattomana kysyä tätä kysymystä, mutta lainataksemme Tokolan leikkimielistä (jossa tosin vinha perä) sutkautusta: ”On vaikea olla vaatimaton, kun on paras.” Mies on siis taatusti tulevaisuuden kova arvokisojen nostajalupaus!

Iso, nöyrä kiitos kaikille kolmelle urheilijalle arvokkaista haastatteluvastauksista! Blogimme yrittää vielä epätoivoisesti kantaa fitnessuskottavuuttaan, mutta tarkoituksena myös tuoda esille, ette hei – ei ne painonnostajatkaan niin kummajaisia ole. Antoisia treenejä ja kovaa tsemppirutistusta vielä viimeisille viikoille ennen Jyväskylää ja Fitness Expoa, bodytytöt ja -pojat!

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta