Nimeni on Massa, Supermassa

Massaa nyt saa kuka vaan, vaan löytyykö sinulta Supermassaa?

Kirjastosta kulutan lähinnä DVD-hyllyä, mutta tällä kertaa silmien eteen pomppasi kuin taivaan lahjana itse Supermassan Superopus sinulle, joka haluat tietää, ”kuinka saat suuret ja vahvat lihakset”. No kukapa ei!

Marko Savolaisen intohimo kehon kurittamiseen välittyy jokaisesta sanasta. Oululaisen metodit ovat pitkälti oma-aloitteisen, sitkeän ja vuosia kestäneen työn sekä erehdyksen, virheistä oppimisen ja siitä sisuuntumisen tulosta. Savolainen puhuu keskittymisestä, täydellisestä omistautumisesta treeniin, hiljentymisestä ennen harjoituksen alkua ja suurista uhrauksista urheilun eteen. Supermassa-teoksesta (1997, s.32) otettu lainaus Markon jalkatreenipäivien kovuudesta kertonee kaiken oleellisen: ”Kaksi päivää ennen jalkatreeniä alan keskittyä intensiivisesti tulevaan koitokseen. Jalkapäivä on minulle niin kova paikka, että kun odotan sitä, minulta menee melkein yöunet, kun tiedän kuinka kova päivä minulle tulee ja kuinka raskaalle se ottaa sekä henkisesti, että fyysisesti.”

Marko kirjoittaa myös oikean rytmittämisen, välipäivien, säännöllisyyden, nousujohteisuuden, mielikuvien ja tavoitteiden merkityksestä. Aerobinen harjoittelu ei sen sijaan saa kovin suurta ylistystä, mutta vaikka Marko onkin harjoitteluvuosinaan muiden mukaan kävellyt turkasen hitaasti maattuaan talven sohvalla, hän myöntää, että lihaksiakin pitäisi hapettaa. Hyötyliikunta joutaisi kuulemma siltikin romukoppaan. Hoi, kaikki terveystiedon tunneilla PPP-sääntöjä ja vältä hissiä, suosi rappuja -mantroja kyllästymiseen asti kuunnelleet! Ei, tehotytöt valistavat: suosi aina hissiä, autoa, bussia, ratikkaa, metroa, laivaa, lentokonetta, skootteria, moottoripyörää, kuumailmapalloa, sukkularakettia, jopa VR:n palveluja siinä tilanteessa, että joutuisit kävelemään tai vielä pahempaa, juoksemaan. Lihaskatabolia on bodarille pahin kirosana, ja heti perään seuraa aerobinen. Aerobista tehdään vain ja ainoastaan silloin, kun läskistä halutaan eroon ja kun kroppa kaipaa shokkia lisääntyneellä aerobisen määrällä.

Loppuun vielä Markolta kelpo neuvo (s. 84): ”Opettele syömään paljon. Äitini teki minulle koululaukkuun valmiiksi proteiinijuomat. Hän osasi paremmin laskea kalorit ja laittaa oikeat annostukset.” Ne, jotka valittavat, etteivät saa massaa, eivät yksinkertaisesti joko treenaa riittävän kovaa tai syö riittävästi, yleensä molempia. Puuroa napaan ja heradrinkkiä massuun, sillä sitä tarttuu pattia tassuun.

Huonoja yöunia kaikille ennen jalkapäiviä!

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta