Pauliinan shokkisarja

Vaikkei kenenkään gurun treeniohjelmia pitäisi tällaisen wannabe-bodarin tuosta vaan ottaa kokeiluun, en voinut välttyä kiusaukselta testata itse Pauliina Taluksen lanseeraamaa shokkisarjaa etureisille. Sinälläänhän liikkeissä ei mitään ennennäkemätöntä ja mullistavaa ole, mutta suoritustavan pitäisi oikein ja riittävän keskittyneesti toteutettuna pureutua reisipaloihin – ja syvälle.

Antakaa, kun ammattilainen neuvoo. Siis Talus.

Alkuun tein tietysti huolelliset lämmittelyt lämmittelysarjoineen ja ei muuta kuin varaamaan röyhkeästi peräti kolme eri jalkalaitetta: hack, reidenojennuslaite ja prässi. Tuossa lähisalillani tämä ei ole tosin mikään ongelma: miesvoittoisella pikkusalilla prässi toimii lähinnä penkkisarjojen taukopaikkana.

Shokkisarjassa negatiivinen vaihe suoritetaan hackissa ja prässissä korostetun hiiiitaaaasti, eli kiire ei ole minnekään. Olen tosin surkean hidas muutenkin, joten pyrin kuitenkin pienen alhaalla tehtävän pysäytyksen jälkeen tuomaan painot suht rivakkaa hallitusti ylös. Reidenojennuksessa puolestaan suoritustempo on muuten normaali, mutta ylhäälläpitovaiheessa supistetaan tiukasti ja jännitetään etureisillä 2-3 sekunnin ajan. Itse pidin nilkat rentoina ja jalkaterät hieman sisäänpäin käännettynä. Kolmannessa ja viimeisessä sarjan liikkeessä, prässissä, voi halutessaan tehdä pudotussarjan kahdella pudotuksella, esim. 8,4,4.
Kuinka Pauliinan shokkisarja tehosi? Hiki tuli, ja puuskutus yllätti. En viitsi julkisesti ylikehua sen enempää itseäni, joten sanotaan, että etureisissä tuntui, että jotakin tuli veivattua. Loppuun tein vielä smithissä takimmainen jalka korokkeella askelkyykkyä ja sekä istuen että seisten pohkeita. Pauliinalta opittu vinkki pohkeiden treenaamiseen: pidä paino jalan sisäsyrjällä, päkiän ”pallon päällä” ja jalkaterät suoraan eteenpäin. Vilkaiskaapa muuten Taluksen omia pohkeita, ei hassummat.
Pahoittelen edelleen kirjoittelun minä, minä –voittoisuutta. Minna tosin jo lupasi auliisti avittaa jatkossakin tällä samalla oman egoni pönkityslinjalla ja räpsiä muutamia ”kunto”kuvia heti, kunhan dieetti saadaan käyntiin. Jatkamme siis edelleen lukijakuntamme määrän kunnianhimoista kasvattamista. Millä keinoin? Tieteellisten analysointiemme ja blogimme tilastollisen arkistoinnin perusteella kävijämäärä on suoraan verrannollinen paljaan pinnan pinta-alaan. Kun takalisto vilahtaa, lukijamäärä taivaisiin kilahtaa. Mitäpä sitä ei urheilun eteen tekisi.
Näihin kaskuihin on hyvä päättää, palataan.
Anu
minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta