Bodytonttu kuihtuu

Käsi pystyyn, moneltako löytyy jo joulukalenteri? Fitnesstontut muistuttavat, että suklaakalenterille sopiva vaihtoehto voisi olla esimerkiksi maitorahkakalenteri. Maitorahka joka luukkuaamu luukusta alas, ja jouluaattona saat jo kasattua tyhjistä purkeista vaikka käteviä kuusenkoristeita.

Dieettiä on porskuteltu menemään ihan kelpo tunnelmissa. Valitettavasti kaiken suureksi lihakseksi luullun massan alta paljastuu kevääseen mennessä eittämättä pikkuruinen sintti, mutta väliäkös tuolla. Pääasia, että lihakset, ne pienetkin, alkavat erottua ja kropan ylväs muoto paljastua. Vaa’alla en ole nyt käynyt vajaaseen viikkoon, kun peilistä ja vaatteista näen paremmin muutoksia. Kädet tuntuvat jo nyt kuuluisilta riisitikuilta, joten veikkaan, että kevääseen mennessä paksuin kohta käsivarressani on ranteen kohdalla. Vaan mitäpä tuosta, kunhan takamus pönöttää.

Tänään heitin aamusta melkoiset hc-aerobiset lähirappusissa ja sen jälkeen lumitöissä. Olen jo vakaasti päättänyt, etten anna tulevien hyisten pakkasten tai lumikinosten estää y-h-t-ä-k-ä-ä-n aamuyön sykesessiota. Itse asiassa olen nauttinut ylhäisessä yksinäisyydessä ja pimeydessä painaa menemään niin kovaa kuin pääsee. Liikkeelle lähteminen on asenne- ja motivaatiokysymys. Sitä paitsi ainakin vielä näin alkudieetistä olotila on aamusta hyvinkin vireä, ja orastavaa nälkääkään ei ehdi tuntea, kun pysyy liikkeessä.

Tämän seitsemän päivän viikkokierron päätti tänään jalkatreeni volyymipumppauksilla, pitkähköillä sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla. Seuraan mielenkiinnolla, kuinka kaksijakoinen ohjelma erilaisilla tyyleillä höystettynä toimii dieetillä. Palautumiseen olen panostanut niin, että olen päättänyt olla menemättä kaikenmaailman turhiin tilaisuuksiin (lue: kaikki sellainen, joka ei tavalla tai toisella liity bodaukseen) ja ottaa kehonhuoltoa venyttelyn lisäksi. Eli toisin sanoen: treenaan, syön ja nukun ja siinä välissä koetan tehdä kaiken muun niin löysästi kuin voin. Ei kyllä eroa yhtään mitenkään muuten ns. off-seasoniini (paitsi että söin ja nukuin vielä vähän enemmän).

Kävin jopa viikolla hierojalla ja täytyy sanoa, että puolentoista tunnin kokovartalohieronnan jälkeen jalat pettivät alta, kun nousin pois hierontapöydältä. Pohkeet olivat totaalisessa juntturassa, ja selkäkin oli jo lähes kroonisessa jumissa. Hyi minua ja laiskuuttani. Kevättä kohden otan säännölliset hieronnat mukaan, jotta palautuminen tehostuu ja harjoituskin menee aukaistuihin lihaksiin perille. Pari puolihierontaa jatkossa jokapäiväisen venyttelyn lisäksi lepoviikoille ja avot, lihakimpaleet pullistelevat elastisina ja pyöreinä kisalavoilla.

Niin pirtsakkaa joulukuuta kaikille ja sitä rataa! T. Bodytonttu
minna

11 vastausta artikkeliin “Bodytonttu kuihtuu”

  1. Anu suosittelen kyllä joka viikkosta hierontaa venyttelyn ja kalavorullailun lisäksi jos suinki mahdollisuus! Ite nyt mitä pian kaks vuotta taas treenannu, niin ollu nuin säännöllistä tuo hieronnasa käynti, ja toimii kyllä! Niin palautuminen kuin kehityskin tehostuu, ja loukkaantumisriskit pienennee! TSEMIHALIT MAXIMAALISET!! <3 <3

  2. Oho, noinko useaan saisi käydä, otanpa vinkin talteen! Tosiaan opiskelijabudejtilla on aina säästellyt (vaikka ei pitäisi näin tärkeissä asioissa) hieronnassa käyntiä, mutta tähän tulee muutos. Nyt olin päästänyt aivan liian pitkälle jumit.

    Lämmin kiitos sulle Kerttu, innolla kuulen muiden vinkkejä ja sun tulokset puhuvat puolestaan. Voimahalaukset takaisin 🙂 <3

  3. Suklaakalenterille on kans aika hyvä vaihtoehto Treenikalenteri. 😀 En kyllä tajua miksi en keksinyt sitä vaikka jo viime jouluksi.

  4. Mun ei pitäny hankkia suklaakalenteria, mutta sellanen mulla kuitenkin on. Minimanissa oli ollut lastenpäivä ja ne oli antanu meidän iskälle (?:D) ilmasen suklaakalenterin jonka se sitte lahjoitti mulle.. 😀

    Liikkeelle lähteminen on vain asenne ja motivaatiokysymys – niin totta kun vaan voi olla! Treenaan salilla aamuisin ja usein ihmiset kysyy, että miten jaksan. Ei siinä oo mitään ongelmaa, minä vaan päätän että herään ennemmin ja käyn aamulla salilla. Ei se sen kummempaa ole, kun asenne ja motivaatio vaan on kohdallaan 🙂

  5. en tiedä niinkään tuosta lihasten kasvattamisesta, mutta uskoisin, että hieronta joka toinen viikkokin voisi riittää. Kropan täytyy antaa palautua myös hieronnasta eli jos heti hieronnan jälkeisenä päivänä lähtee revittelemään, niin se hieronta menee kyllä hukkaan. Näin ainakin minun kohdalla.

    Tsemppiä treeneihin ja dietille 🙂
    -marja

  6. Finde: No, eipä noissa suklaakalentereissa nyt niin paljon kuitenkaan sitä suklaata loppujen lopuksi ole – ja joulu on kerran vuodessa vaan! Ainakin mun vanhempien kohdalla se ois varmaan ihan hyvä teko, jos nappaisin niiltä kaleneterin pois 😀

    Näinhän se on, päästä se liikkeelle lähteminen on kiinni. Monet aina sanovat, etteivät ole aamuihmisiä eikä siksi treenikään silloin maistu. Kropan voi kyllä opettaa aamutreeneihinkin, se vaatii vain illalla ehkä vähän aiemmin nukkumaan menoa ja aamulla aikaisemmin heräämistä, eväätkin on hyvä pakata jo edellisiltana valmiiksi. Huippuja treenejä sulle! 🙂

    Nuuna: Tai sitten kalenterihan voi olla vaikka kananmuna-, raejuusto-, puuro-, heradrinkki-, marjapirtelö- tai protskulettukalenteri! =)

    Anonyymi: Hierojan kanssa olikin just puhetta, että kannattaa kuulostella kroppaa, miltä se ”murjonnan” jälkeen tuntuu ja miten lihakset ottavat treeniä vastaan. Eli varmasti siis yksilöllistä. Kiitos kommentista, täytynee lähtee maltilla lisäämään hierontakertoja 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta