Täydellisen aamun ainekset…

Olen aamu ihminen! Aamu on usein päiväni parasta aikaa, silloin saan parhaimmat ideat ja olen fyysisesti parhaimmillani.
Minulle on ollut myös aina hyvin luontainen tapa liikkua aikaisin aamulla. Oli sitten kyse kovasta salitreenistä tai pitkäkestoisesti aerobisesta liikunnasta. Aamulla oma kehoni on virkeimmillään. Aamu liikunnalla on myös tutkitusti myös psykologinen vaikutus.
Huomaan jos annan jostain syystä rytmini sekoittua, alan voida huonosti. Uskon myös että ihmisen keho on suunniteltu toimimaan parhaiten niin että se herää aamulla ja menee nukkumaan illalla. Hatun-nosto erillaisia vuoro/yötyötä tekeville. Itse tuskin pystyisin moiseen.

Ylös, ulos ja salille.

Jos starttaan hyvin aikaisin haukkaan hiukan hiilaria koneeseen esim. banaanin ja tulen vasta treenin jälkeen kotiin aamupalalle.
Ai että puuro maistuu tällöin erityisen hyvälle… hmmm. Suosittelen muuten kaikille puuron ystäville kokeilemaan Provenan jätti hiutaleita. Puurosta tulee maailman parasta, suussa sulavaa ja erityisen maukasta. Vaikkei minullakaan ole gluteiini herkkyydestä tai keliakiasta tietoakaan, olen jäänyt koukkkuun näihin herkkuhiutaleisiin. Näissä todellakin on eroja.

Täydellisen aamiaisen ainekset!

On tärkeää että jokainen ihminen löytää keholleen sopivan rytmin sekä liikunnan että ruokailujen suhteen. Varsinkin aamupala joka on oikeasti päivän tärkein ateria, ja auttaa jaksamaan pirteänä pitkälle päivää.
Tästä on hyvä aloittaa rytmittämään päivän muita aterioita sopiviksi.
Pyri  syömään aina 3 – 4 h: n välein. Vähintään viisi ateriaa päivässä!
Huomasin hiljattain kuinka keho reagoi jos rytmistä poikkeaa pahasti. Aamupalan jäädessä pois nälkä ei ikäänkuin täyty päivän aikana ja illalla tuleekin sitten syötyä ylitarpeen. Liiallinen hiilihydraattien syöminen illalla taas saa aikaan sen että aamulla ei taaskaan ole nälkä, kierre on valmis. Aineenvaihdunta hidastuu, ja laardia kertyy. Väsymys vaivaa kokoajan eikä treenikään kulje. Illalllisen hiilaritankkauksen jälkeen potee aamulla ikäänkuin krapulaa, eikä sängystä todellakaan nouse virkeänä. Uskomatonta että ravitsemus voikin pilata näin monta asiaa, käytännössä se vaikuttaa aivan kaikkeen, aivotoiminnasta lähtien!
Tietenkin joskus ihminen saattaa olla niin väsynyt / masentunut ettei jaksa välittää, mutta tällöinkin asia olisi hyvä ainakin tiedostaa.
Näitä asioita muuttamalla olo varmasti paranee huomattavasti. Vaikket jaksaisi pitää mistään muista ns. ruoka säännöistä kiinni, pidä edes kiinni ateria rytmistä. Se on kaikkein tärkein.
Silloin typeriä valintojakin tulee automaattisesti tehtyä vähemmän, vaikket sitä sen kummemmin ajattelisikaan. Siihen kun vielä lisäät vähintään puoli kiloa päivässä kasviksia, ja pidät mielessä lautasmallin, olet oikeilla jäljillä. Aina ei tarvitsekkaan tavoitella ns. täydellistä esimerkiksi body-kilpailijan ruokavaliota.

Valmiina työpäivään.

Tänään treenivuorossa oli etureidet + vatsat. Ei mitään erityistä mainittavaa, paitsi että on mukavaa huomata kuinka hermostus treenissä paranee kokoajan.
Motivoijana toimi ahkera aamutreenaaja Bikini Riina muhkeiden reisilihastensa kanssa. Vatsalihas liikkeistä toimivin oli tänään jalkojen nosto penkillä maaten niin että lopussa alaselkä nousee ylös, ja ylhäällä pidetään muutaman sekunnin staattinen pito! 3 x 15 ja olen varma että siellä se laardin alla packki kehittyy.

Kiitos Anastasialle ihanista kynsistä. 

Kampaajan kädet ovat kovilla, ja näyttävät siltä. Illan kruunasi vielä ihanat tummanpunaiset geelilakkaukset timanteilla tietysti. Kyllä näillä kelpaa taas treenata 😉

minna

13 vastausta artikkeliin “Täydellisen aamun ainekset…”

  1. Tuo on kyllä ihan totta tuo aamu homma, itse olen miettinyt että voisin alkaa vetämään aerobisen aamusta ja salitreenin päivästä/iltapäivästä (päivinä jolloin olen kotosalla vaan). Jos en sitten vedä peräkkäin aerobista ja salia, molempia aamusta 🙂

    • Leanveto on yksi parhaisita selkää leventävistä liikkeistä, ja puhun sen puolesta kyllä. Tällä hetkellä sitä ei ohjelmassani kuitenkaan ole. Leukoja on kiva vetää kevyempänä kun niitä luonnollisesti menee enemmän 😀 Jos maanvetovoima vetää liika voi apuvälineenä käyttää kuminauhaa. Joillakin saleilla on myös kevennettäviä leanvetolaitteita jos haluat aloitella hiukan kevyemmin. Tsemppiä treeneihin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta