Keep Calm and lisää lihaa!!!

Kuluvalla viikolla joku kysyi, mikä on seuraava tavoitteeni treenin ja mahdollisesti kisaamisen suhteen. Niin varmaan miettii moni muukin: on valmentajaa, blogia, treenijuttuja ja salilla ja lenkilläkin näyn lähes päivittäin.
Kuitenkin olomuoto on kisakireästä kaukana.

IMG_2058
I know… Ei pitäis hakata päätä seinään montaa kertaa, mutta sitkeä jaksaa yrittää vielä. Niin kauan kun on toivoa on mahdollisuus.

Vastaus tulee siis tässä: tavoite on saada lisää lihasta joka puolelle ja samalla kiristyä eli poistaa ylimääräistä rasvaa kehosta. Tästä se lihaksen kasvatus vasta alkaa! Aiemmat kisakokeiluni olivat vasta harjoittelua. Sama bodylaiffi siis jatkuu niinkuin tähänkin asti. Miten tämä on mahdollista? No onneksi ruokailuni ovat rytmittyneet vakioksi ja kaloreita tulee tällä hetkellä noin 2500 kilokaloria jaolla p40/r20/h40. Ihan samoja ruokia kuten aina ennenkin kanaa, lihaa, kasviksia, rahkaa, kananmunia, riisiä ja puuroa.  Arkena kokkaan kaikki ruoat itse, muulloin ruoat valitsen niin, että ne mahtuvat tuohon haitariin. Välillä syön siis myös vapaammin, mutta tämä on harkittua. Tällä ruokamäärällä ja tämän hetkisellä kulutuksella kiristyminen pitäisi kaiken järjen mukaan tapahtua maltilla. Vaikkakin aikaisemmista vastoinkäymisistä johtuen kehon käynnistyminen on ollut hitaampaa kuin koskaan. Jonkinlainen metabolic damage  Lihastohtorin kirjoitus aiheesta, kannattaa lukea jos haluat tietää mitä tämä merkitsee on tullut siis koettua. Jos painonlasku on yli puoli kiloa viikossa, olo alkaa olla kirjaimellisesti katabolinen. Maltti on nyt kerrankin minun elämässä valttia pysytään siis rauhallisena ja jatketaan samaan malliin. Joskus olenkin pudottanut painoa aika nopealla tahdilla vähällä ruoalla ja erittäin runsaalla aerobisen määrällä, tuolloin lihasmassa on saanut kärsiä reilusti. No silloin tavoitteetkin ovat olleet ihan erillaiset. Nyt painoa on kuitenkin hiukan liikaa, seisomatyö on raskaampaa ja jalat väsyvät liian herkästi. Myös ketteryys, räjähtävyys, ja liikkuvuus  ovat kärsineet aika lailla, koska kehopaino on niin suuri. Jos kisaan joskus, olisi dieetille lähtökunto oltava mahdollisimman hyvä eli maksimissaan + 10 kg kisapainosta, jotta lopputulos olisi mahdollisimman kireä eikä dieetistä tulisi näin liian raskas. Nyt teen lenkkejä käytännössä joka aamu tasasykkeellä kävellen, tällä on myös kulutuksen lisäksi kaikinpuolin positiivinen vaikutus kropan käynnistymiseen ja arjen rytmitykseen. Nykyisin teen treenit ja lenkit aamupäivän aikana, jolloin loppupäivän voin käyttää työntekoon, eikä haittaa vaikka illasta venyisikin myöhempään. Salitreenejä on neljä, jotka väännetään täysillä. Joskus saattaa tulla vielä
joku kerta harrastettua jotakin sosiaalista liikuntaa, mutta tämän olen rajannut ehdottomaan yhteen kertaan ja vain silloin tällöin koska muuten viikottainen treenituntien määrä kasvaa liikaa, jonka huomaa heti huonona palautumisena ja väsymyksenä.

Normipäivän eväitä
Normipäivän eväitä.

Zumba sai jäädä, valitettavasti pepun keikutus taitoni eivät kehittyneet vieläkään huippuunsa kevään aikana. Polvilumpion kanssa on ollut ongelmia, polvi lähtee herkästi paikaltaan eikä zumbassa tuleva sivuttaisliike tee sille hyvää. Polvea seuraillaan ja syksyn aikana se toivottavasti magneettikuvataan. Toivon, että pääsisin kiristysleikkaukseen. Nyt osaan varoa polvea ja joudun tekemään jalkatreenin entistä hallitummin, ass to the grass ei onnistu ja kyykyt teen ainoastaan 90 asteen kulmaan. Tietty polvenkin kanssa on helpompi olla, kun painoa on vähemmän, silti ongelma on olemassa, eli polvi lähtee sijoiltaan olin minkäpainoinen tahansa.  Toivon siis että se operoidaan jossain vaiheessa. Tämän johdosta ohjelmaani muutettiin niin, että treenaan jalat vain yhden kerran viikossa aiemman kahden sijaan ja onkin motivoivaa keskittyä yläkroppaan, jossa ei ole mitään vaivoja.  Tälläiset ovat siis suunnitelmani, vaikka olomuoto on muuttunut suuntaan ja toiseen ei kipinä ole kadonnut mihinkään. Huomenna suuntaakin vaihteeksi tampereelle tapaamaan Mattia ja treenaamaan, pysykää linjoilla 🙂 

Brunettina jälleen...
Brunettina jälleen…

 

minna

6 vastausta artikkeliin “Keep Calm and lisää lihaa!!!”

  1. Täällä toinen polvivammainen…kaksi kertaa jo leikattu, toivottavasti ei tarvita kolmatta kiristystä. Ankkuri lumpion läpi yhdistettynä kiristykseen tuntuu pitävän jo viidettä vuotta. 🙂 Tsemppiä ja kiitos ihanasta blogista. Olen uusi lukija. 🙂
    ps. Olet kaunis molemmilla hiusväreillä. 🙂

  2. Hei! Minulla meni polvilumpio sijoiltaan 3 viikkoa sitten ja on parantunut suht hyvin, pääsen jo kävelemäänkin. Haluaisin kuitenki tietää miten sinulla on alkanut polvivammat? Miten meni ekan kerran sijoiltaan? Onko rakenteellinen vika? Miten olet aina palautunut? Rajoittaako elämää paljonkin? En itse haluaisi polvileikkaukseen välttämättä koska siitä kuntoutuu niin pitkään.. :/ tsemppia sulle polven kanssa!

    • Heippa. Kiva että pääset jo liikkumaan hyvin, minulla on ollut aina yli liikkuvat nivelet ja muistan kun polvi on mennyt sijoiltaan ensimmäisen kerran joskus teininä. Tavallaan rakenteellinen vika siis tuo yli liikkuvuus, tietty aina jos joku paikka menee sijoiltaa kerran, menee se myös toisen kerran. Joskus toipuminen kestää pidempään, joskus sijoiltaan meno ei satu ollenkaan. Tällä hetkellä rappuset joutuu menemään keskittyen ja samoin jalkatreenissä pitää olla varovainen. Hypyt ja kierrot eivät myöskään tunnu hyvältä. Polveen tehdään myös tähystyksiä ja toipumisaika on tuolloin tosi lyhyt. Tsemppiä sulle myös ja ihanaa kesää 🙂

  3. ”tavoite on saada lisää lihasta joka puolelle ja samalla kiristyä eli poistaa ylimääräistä rasvaa kehosta” – eikö tämä ole aika mahdottomuus ainakaan samanaikaisesti?

    • Moikka Larissa! Nyt höttöä on sen verran että puhtaalla reilulla ruokavaliolla ja kovalla treenillä suhteessa lihasmassan määrää rasvamassaan voidaan lisätä. Tsemppiä treeneihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta