Ei alkuja eikä loppuja

Kävin valmentajani Matin luona perjantaina ja jäin ystäväni luo viettämään viikonloppua Tampereelle. Rentouduttiin, käytiin launtaina nepalilaisessa ravintolassa syömässä ja katsomassa improvisaatioteatteria Palatsissa. Katsoin viikonlopun aikana jopa kritisoimaani laatuviihdettä julkkis bb:tä kaksi jaksoa. Onneksi en voi jäädä koukkuun, koska en omista TV:tä (enkä varmasti katso netistä). Viikonloppu mentiin siis kokonaan ilman treenejä, edes lenkillä ei käyty. Viime viikkoon mahtui siis vain ja ainoastaan viisi treeniä. Ensi viikkoa varten on siis akut ladattu, ja intoa on kuin ilmapallossa.

Woman in Black
Woman in Black.

Valmentajaa on aina mukava tavata, omaan tekemiseen saa uskoa ja treeneihin motivaatiota. Homma on edennyt pienin askelin niin kuin pitääkin. Viime aikoina on ollut puhetta paljon lajin kokonaisvaltaisuudesta. Ei ole alkuja eikä loppuja. Välillä treenataan enemmän, välillä vähemmän, levätään, syödään hyvin, välillä dieetataan kisoihin jne. Kun pohjalla on halu elää terveellistä elämää, syödä puhtaasti ja liikkua, homma kantaa pitkälle. Jos muut mielenkiinnon kohteet ovat vastakkaisia ja syövät selvästi kehitystä, ei homma onnistu. Myöskin jos motiivina on pelkästään kisat, leikki loppuu usein lyhyeen. Kun elämässä on paljon kuormittavia asioita, kannattaa kisaamista siirtää parempaan ajankohtaan ja ammentaa jaksamista harjoituskauden treeneistä. Liikaa stressiä kun keho ei kerralla kestä.

Kikke 52wee, on elävä esimerkki pitkäjänteisyydestä lajin parissa.
Kikke 52 wee on elävä esimerkki pitkäjänteisyydestä lajin parissa.

Välillä mietin, että kuinka helppoa monen ihmisen on paeta fitnesskuplaan käsittelemättömiä ongelmia. Kun päivät täyttyvät treeneistä ja ruoan punnitsemisesta, ei välttämättä tarvitse juuri muuta miettiä. Mutta mitäs jos tämä syystä tai toisesta viedään pois? Mitä jää jäljelle? Jääkö mitään? Olisi todella tärkeää huolehtia sosiaalista suhteista ja muista elämää rikastuttavista asioista yhtä lailla, mielellään tietenkin niin, että kaikki osa-alueet tukevat toisiaan ja ovat balanssissa. Muuten jäävät linnut näkemättä, ja käsittelemättömät asiat putkahtavat pintaan kyllä jossain vaiheessa. Toisaalta silloin kun on hankalaa, toimii treenaaminen myös punaisena lankana, joka tuo elämänilon takaisin. Treenistä ei pidä kuitenkaan tehdä lisästressiä vaan nimenomaan voimavara. 

Nepalaista herkkua.
Nepalaista herkkua.

Muistakaa seurata MM-kisojen tuloksia. Suomesta lähti Kiovaan yhdeksänhenkinen joukkue:

Piia Pajunen (Fitness)
Miia Nyyssönen (body fitness – 158 cm)
Elina Oinonen (body fitness – 168 cm)
Anne Nyman (body fitness + 168 cm)
Emma Ahonen (bikini fitness – 163 cm)
Sari Perälä (bikini fitness – 168 cm)
Sara Back (bikini fitness + 168 cm)
Susanna Mantila (Women’s Physique)
Joonas Palmgren (Men’s Physique) Muistetaan myös räppäri Skandaalina 😀

Kisoja voit seurata ainakin bodylehden sivuilta.

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta