Miten torjua syysmasennusta?

Syksy on tullut, ulkona on vielä välillä aurinkoista mutta kohta päivätkin alkavat pimentyä. Suomessa kärsitään paljon masennuksesta ja varsinkin talvisin ihmiset ovat todella väsyneitä ja suunpielet alkavat kääntyä alaspäin.  Miten siis selvitä hengissä pitkän talven yli? Itse ainakin joudun aina hiukan tsemppaamaan jotta pimeästä ajasta pääsee yli suhteellisen virkeänä. Kohta lehdet alkavat pursuta kaamoksen torjunta vinkkejä roppakaupalla.  Tässä muutamia asioita mitkä itsellä tulevat ensimmäisenä mieleen, ja mitkä olen hyväksi todennut:

Joe et itse jaksa aina tehdä eväitä. Picnik salaatti kolmella kanalla toimii aina.
Syö raikkaasti! Jos et itse jaksa aina tehdä eväitä, niin Picnik salaatti kolmella kanalla toimii aina.

–  Vitamiinit. D- vitamiini. On peruteltua syödä paljon d- vitamiinia varsinkin pimeinä aikoina. Suomessa saantisuositukset ovat alakanttiin muista se. Itselläni ainakin menee 100mg kesät talvet. Samoin C-vitamiini ja omegat on syytä muistaa.  Jotta saat ruoasta riittävästi C-tä sinun on syötävä noin 6 appelsiinia päivässä. Eli vaikka söisit terveellisesti, ruokavaliosta on vaikea saada riittävää määrää vitamiineja. Säännöllinen ja terveellinen ruokavalio on tietysti tulisi olla kaiken pohja, mutta sen pitäisi olla itsestään selvää. En siis tässä postauksessa paneudu siihen siis sen kummemmin.

Nauti syksyn väreistä ja vaihtuvista vuodenajoista :)
Nauti syksyn väreistä ja vaihtuvista vuodenajoista 🙂

 

– Koti. Tee kodistasi viihtyisä. Paikka jonne on mukava palata töiden jälkeen. Sisusta, laita kyttilöitä, siivoa. Puhdas koti=puhdas mieli. Pätee ainakin minulla. Sotkun keskellä masentaa, ja ahdistaa. Heitä ylimääräinen tavara pois.

Kivat kengät ja laukut piristää aina...
Kivat kengät ja laukut piristää aina…

– Ulkoilu. Mitä enemmän liikkuu ulkona, sen siedettävämmäksi kylmä ulko-ilma muuttuu. Jos tykkäät sisäliikunnasta,  liiku matkoja kävellen ja pyörällä, jos olet vaan sisällä ja istut autossa tai bussissa et saa raitista ilmaa ollenkaan ja väsyt entistä enemmän. Sillon myös aina ulkoilmaan lähteminen alkaa tuntua vastemieliseltä.

– Ystävät. Vietä aikaa hyvässä seurassa, tee uusia fressejä asioita. Käy tapahtumissa ja uusissa paikoissa. Yksin mökkihöperöityy ja masentuu 😀

– Liikunta. No tietenkin treenaa ainakin muutaman kerran viikossa. Keho jaksaa kun se on hyvässä fyysisessä kunnossa. Jos olet todella rapakunnossa, tulee ihan perus arjen ponnisteluistakin helposti ylirasitus.

– Ulkoinen olemus. Panosta siihen että näytät hyvälle, meikkaa ja huolittele. Raikas ja huoliteltu ulkonäkö lisää itsetuntuntoa ja parantaa fiilistä. Jos treenaat paljon ja olet työssä mihin ei tarvitse laittauttua, tai olet perheen äiti,  ymmärrän sen että on helppo vain hiihtää menemään ilman ripsiväriä. Mutta suosittelin että kerran viikossa vaikka laittaa kivat vaatteet päälle ja vähän panostaa. Sillä on oikeasti piristävä vaikutus.

– Päivärytmi. Herää aamulla ja mene nukkumaan illalla. kun sinulla on selkeä rytmi elämässä, jaksaminen paranee. Minulla on kotona kirkasvalolamppu, se piristä aamuisin.

– Ole positiivinen. Positiivinen ajattelu vie aina ylöspäin. Talvessa on paljon hyviäkin puolia. Neljä vuodenaikaa ovat jokainen omalla tavallaan kauniita. Pitää nauttia niiden tuomista mahdollisuuksista.

– Ja viimeisenä tietenkin jos on mitenkään mahdollista REISSAA! Lähde hetkeksi kauas pois. Parhaat talvet ovat menneet niin että olen ollut lomalla jossain lämpimässä. Mahdollisimman kaukana 😉

Lopuksi hiukan fiilistelyä Zansibarilta talvelta 2010 🙂

image
Paratiisi maan päällä.

image

image

image

image

Instagram: PAINA seuraa tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: PAINA tykkää Tyttö sinä olet vahva

 

minna

4 vastausta artikkeliin “Miten torjua syysmasennusta?”

    • Tykkään lihasta 😉 liha on aminohappokoostumuksensa puolesta parhaita proteiinin lähteitä. Eihän siitä varmaan haittaa kyllä olisi jos joskus kokeilisi olla ilmankin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta