Lihas ei lenkillä kasva

Moi taas 🙂  Nyt ajattelin kirjoittaa muutaman sanasen aiheesta, minkä tajuamiseen. Tai ei niinkään tajuamiseen, vaan sisäistämiseen minulla on mennyt vuosikausia. Nimittäin se että lihaksen kasvamiseen ei tarvita aerobista liikuntaa. Olen aina liikkunut matkat kävellen/pyörällä ja tehnyt seisoma työtä joten täysin passiivista arkeni ei ole koskaan ollut. Shoppaillessa ja kauppoja kierrellessä tulee myös huomaatta luontaista kulutusta, tämä aktiviteetti on myöskin kuulunut elämääni aina.

cafb589e10524196cd4f9c7ce332ecc2

Siksi siis turha lenkillä ravaaminen on joskus vienyt vain energiaa, rasittanut kehoa, ja lisännyt nälkää.

Pikkuhiljaa pyöreyttä olkapäihin.
Pikkuhiljaa pyöreyttä olkapäihin.

On tutkittu että liikaa fyysistä aktiviteettia kannattaa välttää jos tavoitteena on lihaskasvun maksimointi. Kevyt (alle aerobisen kynnyksen tapahtuva) kestävyysharjoittelu kohtuullisessa määrin suoritettuna (3-4 kertaa viikossa) ei juurikaan häiritse lihaksen kasvatusta jos ravinnon saanti on riittävää. Kuitenkin pitää muistaa kuunnella kehoa, ja niin kuin sanottu itselläni liikettä tulee arjessakin. Huomasin että silloin kun olen tehnyt paljon aerobista offilla olen vain katki ja poikki väsynyt useammin, tämä ei siis tue lihaskasvua alkuunkaan. Jos en kävisi normaaleissa päivä töissä, tilanne olisi varmasti toinen. Mutta jos  päivään mahduttaa sen kahdeksan tuntia töitä ja salitreenin on mukavaa että ylimääräiset muut tunnit ja vapaa päivät voi käyttää muuhunkin kuin lenkillä ravaamiseen. Keho kun ei silloin lepää, ja niin kuin sanottu muuten olenkin yleensä aina pystyssä. Kun olen aamulenkkeillyt kukonlaulun aikaan, on oltava nukkumassa viimeistään kymmeneltä, jotta lepoa tulee riittävästi. Tämä huvi siis jääköön suosiolla dietille. Hyvä puoli tässä on myöskin se että sitten kun dietillä aerobisen aloittaa, käynnistyy keho takuuvarmasti polttamaan rasvaa paremmin.

Lihasmassa ei päätä huimaa, mutta aerobisella ja dietillä rassvat poltettu jo melko alas. Kuva 2010.
Lihasmassa ei päätä huimaa, mutta aerobisella ja dietillä rasvat poltettu jo melko alas. Kuva 2010.

Usein myös juoksentelu kasvattaa nälkää ja niin kulutetut kalorit on äkkiä syöty ja vähän enemmäkin. Tulos siis + – 0 ja vielä enemmän sitä plussaa. Kroppa ja hermosto ovat väsyneempinä ottamaan salitreeniä vastaan. Tämä on siis vain minun oma kokemus ja on täysin yksilöllistä mikä sinulle sopii. Tottakai pitää pitää huolta ettei ole ihan rapakunnossa ja hengästy pelkästä kävelemisestä koska aerobisen pohjakunnon on oltava perus hyvä jotta saat kovemmat tehot irti salitreenistä, vähemmän hengästymistä ja tehokkaampia treenejä. Eli jos puuskutat jo kävelessäsi salin rappusia, silloin kannattaa tehdä ehkä jotain, mutta maratoonari ja kehonrakentaja ei kannata yrittää olla samaan aikaan.

Kunnolla ruokaa ja hiilaria jota kehittyminen on mahdollista.
Kunnolla ruokaa ja hiilaria jotta kehittyminen on mahdollista.
Puntuskaan ei liiasta aerobisesta välitä ;)
Puntuskaan ei liiasta aerobisesta välitä 😉

Instagramissa minut löytää nimellä: tyttosinaoletvahvaofficial ja facebookissa Tyttö sinä olet vahva. Seuraa ja tykkää ihmeessä 🙂 

 

 

 

minna

2 vastausta artikkeliin “Lihas ei lenkillä kasva”

  1. ..niin ei kasva ei….eikä salilla kasva ihmsien aerobinen kunto, kuka haluaa mitäkin! itse pyrin hankkimaan kaikkea samassa paketissa. Crossfitin harrastajat ovat ominaisuuksiltaan hyvinkin tällaisia. Eivät kuole portaisiin, eivätkä kyllä jää punttipikelle kakkoseksi.

    • Totta, mutta kun halutaan kasvattaa lihasmassaa pitä tekemistä priorisoida. Itse näen että arkiliikunta ja salitreeni tukevat parhaiten tämän hetkisiä tavoitteitani. Crossfit on hieno harrastus, kovasti treeni iloa sinulle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta