A-studio – puhetta fitneksestä

Muutama sananen A- studion Talk ohjelmasta: Ohjelman voit katsoa täältä. Minusta ohjelmassa oli hyviä pointteja paljon. Vasankari toi hienosti näkemystä ulkopuolelta vaikkei lajista paljon ennemmin tiennytkään. Ihan oikein kyseenalaistaa valmennusta, koska laji on vasta suhteellisen tuore. Urheilijan kokonaisvaltainen hyvinvointi on fineksessä erityisen tärkeä. Ja niin fitnessä kuin muissakin lajeissa mentaalivalmennusta ja urheilupsykologiaa on alettu käyttämään enemmän hyödyksi. Hyvä niin, koska kun mentaalipuoli on kunnossa pystyy urheilija aina parempiin suorituksiin.

Ohjelmassa oli kuitenkin yksi suuri ASIAVIRHE: Esille tuotiin annos jossa oli 70g kanaa, 200g parsakaalia, ja tilkka öljyä. Ohjelmassa annettiin ymmärtää että on normaalia syödä tuollaisia ruokamääriä koko 4kk kestävän kisadietin ajan. Voin kertoa että suurin osa tuntemistani kilpailijoista, joilla on ollut järkevä valmennus eivät ole todellakaan syöneet noin. Kisadietti aloitetaan normaalisti mahdollisimman suurista ruokamääristä. Naisilla puhutaan usein lähemmäs 3000:sta kalorista mistä sitten pikkuhiljaa määriä pudotellaan alaspäin.  Ja kun dietti on toteutettu oikein ei koskaan jouduta menemään alle 1500:n kalorin. Jos painoa on pudotettavana enemmän, sitten diettiin varataan pidempi aika. Itsekkin olen aina loppuun saakka syönyt paljon suurempia ruokamääriä ja valinnut proteiinin lähteeksi joko lihaa, kanaa, kalaa, maitotaloustuotteita, tai kananmunia. Pää ateriat ovat koostuneet loppuun saakkaa kaikilla dieteillä yli puolet suuremmista määristä lihaa kuin ohjelman annos oli. Kasviksia olen saanut käyttää vapaasti, ja hiilihydraattejakin on ollut mukana aina melkein lopuun asti. Vaikkakin olen syönyt paljon parsakaalia ja syön edelleen sen lukuisten terveyshyötyjen ja hyvän maun vuoksi. Syö parsakaalia!

Tuohon jos muskelia meinaa saada ja säilyttää, on syötävä kyllä enemmän kuin 70g kanaa per ateria ;)
Tuohon jos muskelia meinaa saada ja säilyttää, on syötävä kyllä enemmän kuin 70g kanaa per ateria 😉

Minusta hiukan huolestuttavaa että tv:ssä annataan tuollaista kovaa fitnessruokavaliosta, joku voi saada kimmokkeen tuosta ties mihin häiriöön. Jäi kuva että ihan kuin suorassa lähetyksessä olisi unohtunut korjata asia jotenkin.

Joskus ennen vanhaan olen kuullut että enemmänkin on tuota kitudietti meninkiä harrastettu, mutta ihmettelen suuresti jos jotkut sitä vieläkin harjoittavat. Kyllähän ruolla leikkiminen on aina pahasta, ja jos oikein kunnolla väärin säätää lopputulos ei varmasti ole hyvä.

En oikein silti ymmärrä miksi monet lajin harrastajat ovat niin kauhean närkästyneitä ohjelmasta. Kyllähän tuo ruoka-asia meni vähän puihin, mutta muuten en nähnyt siinä mitään mikä olisi nostanut karvoja pystyyn. Ehkei sitä enää säikähdä mistään, ja haluaa keskittyä vain olennaiseen ja omaan tekemiseen 🙂

image
Treenit tältä viikolta tehty, huomenna lepoa ja kohti uutta viikkoa 🙂
Herkutellaan vielä hetki :) Kohta hommaan tulee muutoksia :)
Herkutellaan vielä hetki 🙂 Kohta hommaan tulee muutoksia 🙂

Instagram: tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

minna

4 vastausta artikkeliin “A-studio – puhetta fitneksestä”

  1. Ei ohjelmassa annettu ymmärtää, että määrät on tuollaisia koko ajan vaan sanottiin, että määrät vaihtelee, ymmärsin itse, että oli tarkoitus kuvailla tyypillistä annosta, ei välttämättä kuitenkaan sitä, miten joku voi syödä viikkokausia tai jokaikisen fitness-kilpailijan dieettiä. Minä siis sain tällaisen tulkinnan ihan lajin ulkopuolisena. Ja Nora Yrjölä kommentoi annosta, että siitä tulee vain vihaiseksi eikä nälkä lähde.
    Nyt vähän ärsyttää ajatus siitä, että tuo ohjelma olisi antanut kimmokkeen jollekin kituruokavalioon, kun se oli nyt niin asiallinen kuin olla voi. Tästä kituruokavalioon inspiroimisestahan on taas paljon syytetty fitnessblogeja. Ja itse arvelen, että jos on sellaisella mielellä liikkeellä, että on ihan järjetön tarve ottaa se huono malli, niin kyllä sen sitten varmasti saa kaivettua jopa tuollaisesta ohjelmasta, jossa käytiin läpi asiaa monelta kantilta, sekä hyviltä ja huonoita. Musta ohjelmassa oli fiksu käsittely, jos vähääkään viitsii keskittyä siihen, mitä siellä sanottiin, niin ei voi päätyä siihen, että toimii huonona mallina.

    • Kiitos kommentista, niinkuin sanoin ohjelma oli asiallinen. Katsoin sen tarkkaan. Minusta ruoka asiaa ei selkeästi ohjelmassa esitetty, enkä ole ainut. Sitäpaitsi silti tuo 70g kanaa on siltikin hiukan epämääräinen määrä. Toivottavasti ihmiset osaavat ottaa asioista selvää ☺️

  2. Juu, ohjelma oli asiallinen eikä muuten oikeastaan muuttanut omia käsityksiäni mihinkään suuntaan mutta siinä olisi voinut painottaa muutakin kuin jotain huonosti suunnitellun kisadieetin ruoka-annoksia viimeisimmillään. Olisi sen jälkeen voitu keskustella normaalikauden ruokavaliosta.
    Onkohan syömis-ongelmat yms. sysätty nyt fitness-tähtien harteille kun ennen ne olivat luisevien mallien vika? Syystä että ihmiset innostuvat käymään salilla ja havittelemaan lihasta ja pyöreää pakaraa (koska malleilla on hieman vähemmän niitä).
    En tiedä oliko hölmö pontti mutta tulipa mieleen.

    • Kyllä, ihmettelen miksi asiaa ei esitetty selkeämmin ohjelmassa. Ehkä epähuomiossa, tai ehkä haastaeltavien dietin todella ovat menneet noin. Hyvä pointti, aina kansalla pitää olla jotain mitä sylliistää 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta