Kaikista tärkein on säännöllisyys

Me ihmiset voimme yleensä parhaiten silloin, kun elämänrytmi kulkee samaa tahtia meidän oman sisäisen kellon kanssa päivittäin. Treenin, levon, valoisan ajan ja pimeän kanssa. Ruokailujen rytmit seuraavat silloin joka päivä säännöllisesti toisiaan. Tarvitsemme unta, liikuntaa ja ravintoa oikeina annoksina oikeaan aikaan, jotta voimme hyvin.

image

Aamiainen aloittaa päivän, jolloin keho tarvitsee ravintoa yön jäljiltä jollain maksan omat glykogeeni varastot ovat tyhjentyneet. Aamiainen ja lounas ovat tärkeät jotta jaksamme päivän askareet. Päivällä saatu energia palaa helposti pois, kun taas illalla/ yöllä emme tarvitse energiaa liikkumiseen ja keho rakentaa itseään unen aikana.

Aamiainen käynnistää päivän ja on tunnetusti päivän tärkein ateria, se turvaa energisyytesi lounaaseen asti. Aamulla verensokeri on alhaalla yön paastoamisen jälkeen. Usein silloin on käynnistymisvaikeuksia ja saatamme olla ärtyisiä jos ravintoa ei saada heti aamusta. Jos syö erittäin paljon myöhään illalla, saattaa aamu nälältä välttyä mutta silloin hormonien toiminta muuttu niin että elimistö varastoi illalla ja yöllä syödyn energian helpommin rasvaksi. Eli mieluummin kannattaa pienentää iltapalaa,  kuin luopua kunnon aamiaisesta.

image

Säännöllinen ja terveellinen ruokavalio ja -rytmi pitää yllä tasaista verensokeria, joka ehkäisee myös väsymystä.  Jos väsyneenä syö mitä sattuu,  olo on usein monta kertaa kamalampi ja väsyneempi, kun elimistö ei saa tarpeeksi ravinteita. Säännöllisyys on myös isoimpia tekijöitä onnistuneessa painon hallinnassa.

image

Itse tykkään siitä että päivä alkaa aina samaan aikaan, syön aamiasta samaan aikaan ja siitä päivän ruokarytmikin sitten muodostuu. Toki esimerkiksi treenaan välillä eri aikoihin, mutta siinäkin mennään jaksottain. Joskus treenaisin vuosikausia aamu seitsemältä, nyt se on muuttunut ilta kahdeksaan. Rytmiä pystyy kyllä vaihtamaan suuntaan ja toiseen, mutta itse tykkään toimia tietyllä lailla sitten pidemmän  aikaa. Kaikista helpointa on toimia ja toteuttaa fitnestä kun joka ikinen päivä noudattaa tiettyä kaavaa. Säännöllisyydestä tulee tapa, ja opittuja tapoja on helppo noudattaa.

Dietti etenee pikkuhiljaa niinkuin pitääkin, flussasta ei ole enää tietoakaan ja takana on onnistunut treeniviikko. Viikonlopuksi suuntaan Tampereen suuntaan ystävien luokse, jotta ensi viikolla jaksaa sitten taas aloittaa kierron alusta.

 

Tsekkaa myös: Toistoa toistoa.

Instagram: tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta