Raitista ilmaa säästä huolimatta

Välillä ajatuskin ulkoilusta puistattaa, kun ulkona sataa mummoja ja tulee kovasti. Pitäisikö silti joskus tehdä aerobiset vaikka ulkona cardiolaitteiden sijaan?  Ennen ulkona reippailun nimeen vannottiin, nykyään ei niinkään.  Ulkoliikunnasta saa kyllä ihan eri raikkaan olon, kuin crossarilla polkemisesta sisällä. Suomalainen viettää sisällä noin 90 prosenttia elämästään, hurjaa eikö totta?  Me olemme onneksi siitä onnekkaita ettei ilman saasteita ole niin paljon että se rajoittaisi ulkona liikkumista ja luonto on lähellä melkein joka paikassa.

image

Luonnossa liikkuminen nimittäin lievittää stressiä. Luonnon rauha ja kauneus parantavat keskittymiskykyä, nostavat mielialaa, lisäävät intoa ja tuovat elinvoimaa. Vaikutus ei näy vain reippailijan naamassa vaan myös mittareissa: stressihormonien määrä, syke ja verenpaine laskevat.

image
Hietsu talvella.

Raittiin ilman puute saattaa kostautua päänsärkynä ja väsymyksenä, vetämättömään oloon saattaa auttaa ihan reipas tunnin ulkoilu. Lapsena sanottiin että tunti vähintään ulkoilua päivässä, oli keli mikä tahansa. Ei mikään huono neuvo ollenkaan, varsinkin jos on sisätyössä kannattaa miettiä voisiko raitista ilmaa haukata vaikkapa työmatkoilla.

image
Mannerheimin hauta 🙂

Eilen sunnuntain kunniaksi tuli lähdettyä reippaalle kävelylle, ja loskasta huolimatta kylläpä olo virkistyi. Eli eikun vaan ylös ulos ja lenkille.

image

Dietti viikko neljä lähti juuri käyntiin, ja tuntuu että kylki läskit hitaasti mutta varmasti ovat aloittaneet sulamaan pois. Kiloja lähtenyt se nelisen suunnilleen. Koitan käydä puntarilla vain kerran viikossa, jottei se aiheuta turhaa stressiä.

image
Kylkiläskit 19.1 ja 2.2.

image

Instagram: tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta