Kevyt viikko ja sen merkitys

Tässä mennään taas tiistaita ja tällä viikolla onkin sitten, kas kas, yllätys yllätys: kevyt viikko. Treeniohjelmassa taitaa olla joka viides viikko kevyenä, mutta täytyy kyllä sanoa että viimeksi sellainen on tullut pidettyä varmaan silloin kun muutin Helsinkiin tai siis tämä oli ihan kokonainen lepoviikko,  ja se oli viime Toukokuussa. Hups heijaa, niinkö se vuosi taas vierähtikin? Olen aina kyllä palautunut treenistä suhteellisen hyvin, mutta silti olisi tärkeää pohdiskella tietoisesti miten homma etenee, ja miten treeniohjelmia tulisi muokata jotta palautuminen olisi optimaalista.

image

 

image

Toki yhteistyössä valmentajan kanssa tätä mietitäänkin, mutta lepoviikoista olen kyllä ollut hyvä luistamaan. Aina ajattelee että kun kulkee, niin antaa mennä vaan siihen asti kun ei sitten enää kuljekkaan, ja jälkeenpäin ajattelee että oisin varmaan voinut kovempaakin tehdä eli olihan se kevyt viikko?  Vaikka todellisuudessa verisuoni pullistui päästä ja ennätykset paukkui. Ilman analysointia täysillä kovalla suomalaisella sisulla ja vankkumattomalla moraalilla painaminen saattaa johtaa ylirasitukseen ja sitä kautta kehityksen loppumiseen. Onneksi itse näkisin että kuluneen vuoden aikana lihaskasvua on kuitenkin tullut ihan mukavasti, joten kehitys ei ole ainakaan vielä loppunut, mutta kohta saattaisi loppua jos jatkaisin samaan malliin. Nyt on alettava hiukan ennakoimaan, ja otettava kevyt viikko aina ennen totaali uupumuksen tunnetta.

Väkisin vääntäminen ilman jatkuvaa ajattelua ja tietoista pohdintaa siitä, miten harjoittelu kulkee ja miten harjoittelua tulisi muokata johtaa yleensä väistämättä jossain vaiheessa stoppiin.

image

Kevyellä viikolla siis on paikkansa, ja ei niitä turhaan sinne ohjelmaan ole merkitty. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että tuleehan niitä ja hyvinhän tässä jaksaa.  Olinhan tuossa alkuvuodesta useimman päivän vatsataudissakin, johan siinä oli lepoa kerrakseen. Tosi asiahan on että vatsatautikin on keholle niin kova rääkki, että siinä on lepo kaukana ja jo ihan siitä toipumiseen että keho on normaali tilassa menee useampi päivä.

Eli tätä nykyä kevyt viikko on pidetty silloin kun puntti ei yksinkertaisesti syystä tai toisesta nouse. Niin kävi viimeksi eilen, jotenkin voimatasot olivat aivan nollassa olo suorastaan vetämätön. Niimpä sitten mun vakkari treenikamun kanssa yhteistuumin päätettiin että humputallaan tämä viikko tosissaan kevyillä painoilla, eikä edes yritetä painaa mitään ennätyksiä eikä sarjoja loppuun saakka.

image

Kevyt/palauttava viikkohan on eriasia, kuin totaalinen lepoviikko joita olisi mielestäni myös hyvä olla ainakin pari vuoteen. Palatuminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä osista koko hommaa niin siitä on vaan pakko huolehtia.

Mistä sitten tietää milloin on palautunut kunnolla? Kun lihaksissa ei esiinny enää kipua on aika hyvä merkki lihaksen palautumisesta ja myös se että voimatasot ovat ennallaan. Lihas ei siis ole kunnolla palautunut ainakaan ennen kuin kipu häviää. Kipeillä lihaksilla ei siis kannata yleensä lähteä treenaamaan, ellei ole joku ihan erikois laatuinen syy.

Jos huomaat itselläsi esimerkiksi univaikeuksia, sykkeen heittelyitä, negatiivisia fiiliksiä sekä peräkkäisiä treenejä jotka eivät vain kulje, kannattaa treeniä keventää selkeästi vähintään 1-2 viikon ajaksi ja ottaa vähän iisimmin. Pitää myös muistaa että treenin ulkopuolisisella psyykkisellä sressillä on iso vaikutus itse treeniin. Se ei välttämättä ole tekosyy olla treenaamatta ja voi monessa tapauksessa jopa helpottaa stressiä,  mutta stressin ollessa tarpeeksi paha, pitää myös muistaa että treeni on keholle fyysinen kuormitus ja ihminen saattaa ajautua entistä helpommin kokonaisvaltaiseen ylirasitustilaan, mistä palautuminen saattaa viedä yllättävän kauan aikaa.

Jos epäilet että näin on,  kannattaa punttitreeni ehkä jättää hetkeksi pois,  juuri sen hermoston kuormittavuuden takia,  ja harrastaa vaikka sitten vähän kevyempiä lajeja, kuten joogaa ja pilatesta, tai ulkoilla ihan raikkaassa säässä. Aktiivisesti salilla käyvillä on usein hieman, krooninen  hermoston ylirasitustila mutta onneksi siitä on vielä pitkä matka vakavan ylikunnon puolelle. Treeni vain polkee paikallaan, ja silloin on tärkeää että ei ainakaan lisää sitä. Pitää muistaa klassinen, lihas kasvaa levossa klisee mikä on totta. Näissä tapauksissa harjoitelua keventämällä ja treenikertoja vähentämällä aletaan saadakkin taas tulosta.

Entä miten sitten teen kevyellä viikolla? Painoa vain selkesti pois, pumppaavaa treeniä ja sarjat voi jättää vajaiksi, ei siis ihan failureen saakka. Voit venytellä enemmän ja jos sinulla on vaikka viisi jakoinen ohjelma  korvata osan treeneistä vaikkapa hyvin kevyillä palauttavilla kävelylenkeillä luonnon helmassa ja tehdä kropan läpi vaikkapa kolmessa osassa. Ei sen ihmeellisempää.

Peace and love <3

Ps. Nyt tarkenee jo terdellä. Mattolaituri on korkattu tänään 🙂

image

 

Puntus osaa palautua :)
Puntus osaa palautua 🙂

 

Instagram: tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

 

minna

2 vastausta artikkeliin “Kevyt viikko ja sen merkitys”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta