Hormonit nainen ja treenaaminen

Ajattelin kirjoittaa aiheesta mikä koskettaa melkein  jokaista naista nimittäin PMS oireet ennen kuukautisia ja tämän vaikutuksesta vaikutuksesta diettiin, treenaamiseen,  ja ylipäätään mielialaan. Itselleni on ollut oikeastaan aina hyvin epäsäännöllisiset kuukautiset ja muutama vuosi sitten ne jäivät kokonaan pois ja minulla todettiin munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS).  Tänä aikana minulla ei siis pahemmin esiintynyt minkäänlaisia hormoni toimintaan liittyviä oireita. Lääkäri oli sitä mieltä että naisen ei ole kovin pitkää aikaa hyvä olla kokonaan ilman kuukautisia, joten nyt sitten aloitin syömään e-pillereitä jotta homma hiukan tasoittuisi. Kuukauden niitä syötyäni muistui kyllä  selvästi mieleeni minkälaista on olla nainen 😀 Elämä meni sekaisen välittömästi ja huomasin muutoksen kehossa, sekä myös mielialoissa oli todella paljon vaihtelua. Turvotus oli aivan jäätävää, ja neste pakkautui oikein kunnolla vatsaan, reisiin ja takapuoleen. Ihan kuin ei olisi ollut dietillä päivääkään. Kyllä se myös treeniin vaikutti mielestäni tasoa alentavasti. Treenaamatta ei tietenkään moisen naisten vaivan takia jätetä, koska se yleisesti helpottaa oloa. Mutta vaikeaa oli 😀

 

” Mistä on siis kyse: Kuukautisia edeltävä oireyhtymä eli premenstruaalioireyhtymä (PMS) tarkoittaa ennen kuukautisia esiintyviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita, jotka vaikeuttavat elämää. Varsinaista syytä ei tiedetä, mutta se liittyy normaaliin kuukautiskiertoon ja häviää vaihdevuosien alettua. Ajatellaan, että normaali munasarjatoiminta ja normaalit hormonipitoisuudet jostain syystä aiheuttavat poikkeavan vasteen keskushermostossa. Keskushermoston välittäjäaineilla, mm. serotoniinilla ja GABA:lla uskotaan olevan osuutta syndrooman synnyssä. Lieviä vaivoja ilmenee lähes kaikilla naisilla jossakin vaiheessa elämän varrella, vaikeasta oireilusta kärsii 4–10 % naisista. Tyypillisintä oireilu on 35–45-vuotiailla. ”

Lähde: terveyskirjasto.fi

a08ca5427a5cc47fcb133f879efe7716_f352

Itse huomasin oireilun tosiaan turvotuksena, ärtyisyytenä ja erillaisina mielihaluina mikä liittyi ruokaan. Dietillähän tämä ei ole mitenkään toivottavaa, mutta tästä ollaan jo melkein toivuttu ja tulevaan osaan sitten jatkossa valmistautua 🙂 Olin jo melkein heittää koko dietin ja kisapäätöksen sikseen, mutta onneksi  tulin järkiini.  Oireet helpottavat yleensä 3-4:n päivän päästä kuukautisten alkamisesta onneksi ja niin kävi myös minulla, turvotuskin laskee pikkuhiljaa. Ja tokihan oireita voi myös helpottaa Liikunnalla, juomalla paljon vettä, tekemällä mielekkäitä asioita. Oireet ovat täysin normaaleja, joten ei ole siis kyse mistään sen kummemmasta.

Jos kuitenkin olo alkaa olla todella tukala voi kääntyä lääkärin puoleen. Kannattaa myös varmistaa ettei taustalla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, anemiaa, tai menopaussia. Myös jos rinnoissa on paljon kipuilua ainakin yli 40-vuotiaiden kannattaa käydä mammografiassa. Hommaan voidaan myös tarvittaessa määrätä lääkkeitä.

Tänään aamulenkillä bongattu joutsenia ja jäniksiä. Luonto herää henkiin, samoin myös me ihmiset. Joten ulos sieltä sisältä kaikki 🙂

cropped-D3X_8467.jpg

image

image

Instagram: tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

minna

2 vastausta artikkeliin “Hormonit nainen ja treenaaminen”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta