Aina ei tarvitse juosta paikasta toiseen kuin päätön kana

*) sisältää mainoslinkin

Syksy on ollut hektinen, melkein joka viikonloppu on ollut jotain ohjelmaa. On ollut fitness kisoja Lahdessa, synttäreitä, käyntiä Jyväskylässä ja niin edelleen. Vaikka periaatteessa viikonloppuisin on vapaa-aikaa, silti reissaaminen ja aina vieraaseen paikkaan siirtyminen on tietyllä lailla kuluttavaa.  Välillä on mukava vain olla mitään ihmeempää tekemistä. Viime viikonloppuna olin vain kotona Helsingissä, nautin kodista ja lähellä olevista asioista. Ystäviä oli käymässä, ulkoilimme ja kahvittelimme pitkään sunnuntaina. Sää oli aivan mahtava.

image

image

Yleensä treenaan melkein kaikki teenit viikolla, ja viikonloppuna teen korkeintaan jotain kevyttä aerobista. Nyt hektisen edellisen viikon vuoksi kävin lauantaina tekemässä olkapäät ja uimassa loppuun puolisen tuntia. Töölön Foreverillä on myös uima-allas, joten uimaan pulahtaminen salin jälkeen on varsin helppoa. Sunnuntaina kävin huoltamassa kehoa ohjatulla venyttelytunnilla, mikä teki todella hyvää ja meinaan käydä tunneilla jatkossakin ajan niin salliessa.

image

Illalla kävimme raittiissa ilmassa vähän reippailemassa. Uskomatonta muuten miten paljon eläimiä Töölönlahden ympärillä liikkuu, tällä kertaa näimme kettu repolaisen ja edellisellä kerralla supikoiran. Joutsenia ja jäniksiä näkyy myös usein.

image

image

Syksyllä kun auringon valo vähenee, alkaa väkisinkin, ainakin itsellä unen tarve korostua ja väsyttää enemmän. Pimeys vaikuttaa moneen kuin karhuihin: Olisi ihanaa vain nukkua ja nukkua. Kun näin ei voi tehdä, saattaa mieli helposti masentua. Varsinaista kaamosmasennusta ei voi yleistää, mutta talviväsymys on aika normaalia. Tämä vaikuttaa monella myös ruokahaluun ja varsinkin hiiari pitoinen ruoka alkaa maistua paremmin. Tämä taas joshtaa helposti painon nousuun.

image

Tällöin vitamiinien merkitys korostuu vielä enemmän. Kannattaa ottaa D-vitamiinia, huolehtia kalsiumin ja  hyvien rasvojen saannista. D-vitamiini vaikuttaa mm. hyvänolon hormoni  serotoniinin syntyyn. Kalsium puolestaan tekee yhteistyötä D-vitamiinin kanssa. Hyvät rasvat taas kuten Omega-3 ja omega-6 rasvahapot tukevat aivojen ja hermoston toimintaa. Hyvien rasvojen puute voi olla yksi taustatekijä aivojen toiminnan heikkenemiseen sekä mielialan vaihteluihin. C-vitamiinia kannattaa ottaa myös ympäri vuoden terveellisen ruokavalion lisäksi. Liian pieni saanti aiheuttaa väsymystä vastustuskyvyn heikkenemistä. Muista siis syödä säännöllisesti monipuolisia aterioita, joissa on hiilihydraatteja, proteiineja ja hyvänlaatuisia rasvoja sekä runsaasti  vitamiineja ja kuituja.

Tilasin itselleni juuri reippaan paketillisen yhteistyökumppanini *Sportlifen vitamiineja *Go4Fit nettikaupasta pitkän talven varalle. Suosittelen teillekkin 🙂

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

Nyt varovasti sen fitneksen kanssa!

*) Postaus sisältää mainoslinkkejä

Syksyn kisat ovat ohi, ja alkaa olla jälkipyykin aika. Nykyään on kaikkien tiedossa että laji ei ole aina pelkästään hyvää oloa ja terveellistä elämää, varsinkaan kisatessa. On myös sitä, mutta monissa tapauksissa aivan jotain vastakkaista. Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä muiden syyllistämistä omasta epäonnistumisesta, pitää tiedostaa mihin on ryhtynyt.

VG7G7977

Laji käy mieleen voimakkaimmin mistään tietämistäni urheilulajeista, ollaan pahimmillaan pitkiä aikoja miinuskaloreila, liian pitkään, jolloin kroppa sanoo itsensä irti. Vaikka  kroppa vielä pakottamalla jaksaisi, mieli ikäänkuin suojelumekanismina luovuttaa. Kisojen jälkeen tekee mieli syödä. Reverse diet pitää sinut kasassa, mutta entä jos et siinä pysykkään, joillekkin ruokien punnitseminenkin on vain yksinkertaisesti liikaa. Tällöin kannattaa vain koittaa vain palata normaaliin elämään, syödä säännöllisesti ja liikkua terveellisesti. Naisen hormonitoiminta on herkistä herkin, ja menee monella sekaisin pitkästä diettaamisesta.

Ymmärrän että ”täydellisen” vartalon eteen ollaan valmiita tekemään suuria uhrauksia, mutta jos riskinä on järjen ja terveyden menettäminen en harkitsisikaan. Lähellä on ollut, ja siksi nykyään etenen hyvin hitain askelin. Minnekkään ei ole kiire, ja jos alkaa tulla takapakkia mieluummin peräännyn kuin riskeeraan tärkeitä asioita elämässäni. Valmentajissa on tässäkin asiassa eroja, ja Matti esimerkiksi lukenut aina minua hyvin. Mihin rahkeet riittävät milläkin hetkellä.

VG7G7970

Valmentaja tehtävä on valmentaa, vielä kilpailija lavalle. Toisten terveydellä ei saa leikkiä. Mutta ota ensin selvää mihin leikkiin ryhdyt. On paljon kisaajia joiden kroppa ei kestä, mutta vastuussa olet loppupeleissä sinä itse. Valitettavasti valmentajasi jolla on mahdollisesti 100 muuta valmennettavaa, ei todellisuudessa voi paneutua juuri sinuun ja sinun terveyteesi. Itseään pitää kuunnella rehellisesti, ja tiedostaa mihin omat voimavarat riittävät tai mahdollisesti eivät riitä. Valmentajista ei ole vaikea saada tietoa, kysele ja tiedustele. Tässä pitää kuitenkin suodattaa ne fitness kuplassa elävät jotka, todistelevat itselleenkin valmentajan välittämistä ja suhtautuvat fitnekseen kuin uskontoon. Todellisuudessa saavat valmentajalta laput kouraan ja lämmintä kättä päälle. Nuorempana itsekkin olen kuvitellut että kyllä sitä vaan jaksaa kisasta kisaan, eikä tunnu missään, mutta kyllä vain jossain vaiheessa huomasin uuvuttaneeni itseni loppuun ja pohjalta olen joutunut tämän jälkeen ponnistamaan. Jotkut kestää enemmän kuin toiset, mutta harvemmat kuitenkaan loputtomiin. Kisojen välissä kannattaa pitää taukoa.

VG7G7976
Kuvat: Mike Sirén pakkotoisto

Kannattaa vähän miettiä mihin ryhtyy. On huomattu ja todettu että välillä valmentajat saattavat antaa vaikka minkälaisia ohjeita. Jos Offilla kalorit 1800 kcal , siitä dietin aloitus 1500 kcal, ja loppu dietti en halua edes kuvitella.

Mira kirjoitti aiheestä hyvin kuvaavasti kannattaa käydä lukemassa.

Nyt kannattaa vierailla Elloksen* sivuilla. Elloksella on erittäin laaja sporttivaate valikoima ja nyt voit saada  ostoskorin kalleimmasta tuotteesta -40%*. Tarjous voimassa vielä tämän lauantain ja sunnuntain. Alekoodi: 325728

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva