Aina ei tarvitse juosta paikasta toiseen kuin päätön kana

*) sisältää mainoslinkin

Syksy on ollut hektinen, melkein joka viikonloppu on ollut jotain ohjelmaa. On ollut fitness kisoja Lahdessa, synttäreitä, käyntiä Jyväskylässä ja niin edelleen. Vaikka periaatteessa viikonloppuisin on vapaa-aikaa, silti reissaaminen ja aina vieraaseen paikkaan siirtyminen on tietyllä lailla kuluttavaa.  Välillä on mukava vain olla mitään ihmeempää tekemistä. Viime viikonloppuna olin vain kotona Helsingissä, nautin kodista ja lähellä olevista asioista. Ystäviä oli käymässä, ulkoilimme ja kahvittelimme pitkään sunnuntaina. Sää oli aivan mahtava.

image

image

Yleensä treenaan melkein kaikki teenit viikolla, ja viikonloppuna teen korkeintaan jotain kevyttä aerobista. Nyt hektisen edellisen viikon vuoksi kävin lauantaina tekemässä olkapäät ja uimassa loppuun puolisen tuntia. Töölön Foreverillä on myös uima-allas, joten uimaan pulahtaminen salin jälkeen on varsin helppoa. Sunnuntaina kävin huoltamassa kehoa ohjatulla venyttelytunnilla, mikä teki todella hyvää ja meinaan käydä tunneilla jatkossakin ajan niin salliessa.

image

Illalla kävimme raittiissa ilmassa vähän reippailemassa. Uskomatonta muuten miten paljon eläimiä Töölönlahden ympärillä liikkuu, tällä kertaa näimme kettu repolaisen ja edellisellä kerralla supikoiran. Joutsenia ja jäniksiä näkyy myös usein.

image

image

Syksyllä kun auringon valo vähenee, alkaa väkisinkin, ainakin itsellä unen tarve korostua ja väsyttää enemmän. Pimeys vaikuttaa moneen kuin karhuihin: Olisi ihanaa vain nukkua ja nukkua. Kun näin ei voi tehdä, saattaa mieli helposti masentua. Varsinaista kaamosmasennusta ei voi yleistää, mutta talviväsymys on aika normaalia. Tämä vaikuttaa monella myös ruokahaluun ja varsinkin hiiari pitoinen ruoka alkaa maistua paremmin. Tämä taas joshtaa helposti painon nousuun.

image

Tällöin vitamiinien merkitys korostuu vielä enemmän. Kannattaa ottaa D-vitamiinia, huolehtia kalsiumin ja  hyvien rasvojen saannista. D-vitamiini vaikuttaa mm. hyvänolon hormoni  serotoniinin syntyyn. Kalsium puolestaan tekee yhteistyötä D-vitamiinin kanssa. Hyvät rasvat taas kuten Omega-3 ja omega-6 rasvahapot tukevat aivojen ja hermoston toimintaa. Hyvien rasvojen puute voi olla yksi taustatekijä aivojen toiminnan heikkenemiseen sekä mielialan vaihteluihin. C-vitamiinia kannattaa ottaa myös ympäri vuoden terveellisen ruokavalion lisäksi. Liian pieni saanti aiheuttaa väsymystä vastustuskyvyn heikkenemistä. Muista siis syödä säännöllisesti monipuolisia aterioita, joissa on hiilihydraatteja, proteiineja ja hyvänlaatuisia rasvoja sekä runsaasti  vitamiineja ja kuituja.

Tilasin itselleni juuri reippaan paketillisen yhteistyökumppanini *Sportlifen vitamiineja *Go4Fit nettikaupasta pitkän talven varalle. Suosittelen teillekkin 🙂

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta