Mitkä asiat lisäävät minun hyvinvointiani

Koska vuosi on nyt vaihtunut ja lomat alkavat olla lomailtu, ajattelin kirjoittaa muutamia asioita jotka olen havainnut itselleni tärkeiksi oman hyvinvointini kannalta. Nämä keinot helpottavat arkeani ja parantavat jaksamistani.

Ulkoilu: Pyrin ulkoilemaan/lenkkeilemään vähintäänkin puoli tuntia joka päivä. Joku viisas sanoi että ihminen joka kävelee paljon on onnellinen. Uskon että tämä pitää paikkansa, ja varsinkin jo päivä sisältää paljon istumista sisällä on pieni reippailu tarpeen. Yleensä lenkkeilen töölönlahden ympäri, mutta tämä voi olla myös kaupungilla kiertelyä, tai hyötyliikuntaa paikasta toiseen.

img-20170101-wa0030

Olen stressaantumatta stressistä  huolimatta: Elämä sisältää aina stressitekijöitä, deadlinet paukkuu ja aika loppuu kesken vähintäänkin jostakin. Tämä taito ei ole ihan huipussaan, mutta on kehittynyt huomattavasti vuosien varrella. Ennen stressi saattoi jopa lamaannuttaa, jolloin loppujen lopuksi ei saanut mitään aikaiseksi ja mielen saattoi vallata pienimuotoinen paniikki ja epätoivo. Eipä se ainakaan auta mitään, ja tuohon on ainakin helpottanut oma läsnäolon tiedostaminen. Kun teen yhtä asiaa keskityn vaan siihen. Kun teen koulu työtä, en mieti ihmissuhteita tai kauppalistaa samalla. Kun treenaan en mieti kouluhommia vaan keskityn siihen mitä teen. Myöskään mitkään asiat eivät streessaamalla parane, vaan ennemminkin pahenevat. Kaikesta aina selviää. Myöskin asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen auttaa, eli tärkeimmät asiat ensin. Jos panostaa johonkin 100% on hyväksyttävä ettei jossain muussa asiassa tulos ole välttämättä niin hyvä. Jos panostaa kaikkeen vähän on tulos usein keskiverto, harva ihminen on huippu kaikessa mihin ryhtyy.

Päätös suhtautua myönteisesti elämään ja muihin ihmisiin: Olen huomannut että suvaitsen aika monenlaisia ihmisiä ja tapoja elää ja olla ja pyrinkin antamaan jokaiselle ihmiselle mahdollisuuden. Jonkun toisen tekeminen, ei ole minulta pois.  Myönteinen ajattelu kaikessa helpottaa elämää jatkuvan negatiivisen myllytyksen sijaan. Pyrin välttämään konflikteja ja tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ristiriitojen syntyessä pyrin selvittämään ne.

Treeni: Mielellään ainakin kolme kunnon treeniä viikkoon, pitää kehon ja mielen hereillä. Treeni purkaa paineita ja auttaa kantamaan ja hyväksymään itseäni. Fyysisyys tukee henkisyyttä ja toisinpäin. Eikä tämä tarkoita kohdallani alhaista rasvaprosenttia vaan enemmänkin ryhtiä ja reippautta.

20170102_211211

Itse olen ihan yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin: Omat asiat ja oma hyvinvointi tulee ensin, sen jälkeen voin olla parempi ihminen myös muille. Jos oma hyvinvointi jää, ja auttaa vain muita ajautuu helposti tilanteeseen missä huomaa kuormittaneensa itsensä loppuun joka aiheuttaa helposti katkeruutta ja sitä että ei loppujen lopuksi pysty auttamaan muitakaan vaan päin vastoin on vain huonompi, ystävä, puoliso, äiti, työntekijä, opiskelija, jne. Jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan, ja onnellisuus on mielentila.

20170106_173425

Haaveilu: Omat unelmat ja haaveet luovat elämään tavoitteita ja kauas katseisuutta. Pyrin näkemään elämän kokonaisuutena ja katsomaan myös tulevaisuuteen. Haaveet antavat toivoa, ja niin kauan kun on toivoa on mahdollisuus. Joskus hurjimmatkin unelmat käyvät toteen. Elä hetkessä, mutta tulevaisuus mielessä.

Lepo: Levolle pitää antaa aina, ja vaikka unet joskus jäävätkin alle kahdeksan tunnin niin siihen kuitenkin pyrin. Yhden päivän viikossa, haluan olla niin etten juurikaan tee mitään suunnitelmia ja enimmäkseen lepään.  Lomalla nukuin joka päivä niin kauan kuin nukutti, mutta kuitenkin pidin kiinni tietystä rutiineista.

20170108_205802

Ravinto: Vaikka en tarkkaa ruokavaliota noudata tällähetkellä ja nautin vapaudesta niin on ravinnolla kiistatta iso vaikutus hyvinvointiin. Kehon pitää saada laadukasta ravintoa säännöllisesti, jotta jaksaa päivästä toiseen pysyä aktiivisena.

Ihmissuhteet: Ystävät ja parisuhde ovat tärkeitä voimavaroja ja ilman niitä olisin pulassa. Olen paljon tekemisissä ystävieni kanssa ja vaikka moni asuu eri kaupungeissa, olen kyllä onnellinen että pidetään yhteyttä runsaasti.  Myöskin ihmisten ilmoilla käyminen ja aktiivisuus tekevät terää.

20161231_205259

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

Snapchat: vahvatytto

 

minna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta