Parhaat rentoutumiskeinot TOP 5

*Sisältää mainoslinkkejä

Kotona oleilu

Kotona on ihanan rentouttavaa, varsinkin silloin  kun kotona on siistiä ja puhdasta. Viihdyin harvoin yksin, mutta silloin kun viihdyn vaatii se usein voimakkaan väsymyksen alleen. Nyt syksyllä olen kieltämättä ollut hiukan vetäytyvä ja myöskin väsynyt. Syynä on varmasti ollut hyvin pitkäkestoinen flunssa. Taisin olla vähän nuhainen jo syyskuun puolessa välissä, joten tovi on niiskuteltu. Se että pistän kynttilöitä palamaan ja katselen televisiota kissa kainalossa on kuitenkin yksi rentouttavimpia asioita mitä tiedän.

Kunnon hieronta

Hieronta laukaisee jännitykset kehossa, ja usein nukahdan hieronta pöydälle. Kun hieronta tuntuu hyvältä, lisääntyy mielihyvähormonien, oksitosiinin ja endorfiinin, eritys. Tämä lievittää kipua, ja kun kipu lievittyy, uskaltaa kipeältä tuntuvan paikan myös rentouttaa. Hieronta on parasta huoltamaan lihaksia, lievittämään kipua ja sen lisäksi helpottamaan yleistä rentoutumista. Hierotulla keholla pystyy rentoutumaan hyvin ja keho tuntuu ikäänkuin kevyemmältä ja rentoutuminen myös muualla helpottuu. Hierottu keho ottaa myös paremmin treeniä vastaan. Minun hieronnasta vastaa *Helsingin Kehostudio Töölössä, jota voin suositella lämpimästi.

Läheisyys ja halaukset

Kosketus on tärkeä voimavara, mitä ihmiset käyttävät mielestäni aivan liian vähän. Jokainen ihminen tarvitsee läheisyyttä ja kosketusta.  Kosketus ja läheisyys ovat ihmiselle elintärkeitä. Ilman niitä ihminen ei kasva ehjäksi, on todettu tutkimuksissakin. Kosketuksen teho perustuu erityisesti oksitosiinihormoniin (jota erittyy myös hieronnan aikana), mitä erittyy sekä koskettajan että kosketetun aivoissa. Se rauhoittaa koko kehoa, ja stressihormonit vähenevät sekä kivunsieto kasvaa. Luottamuksen tunne lisääntyy ja olo paranee. Oksitosiini hormoni on myös sama  hormoni, jota erittyy runsaasti orgasmin aikana.

Ulkoilu

Rentoutumiskeinot eivät rajoitu pelkästään löhöilyyn, vaan liike voi olla myös rentouttavaa. Ihmiset viettävät nykyään suurimman osan ajastaan sisätiloissa, ja määrä kasvaa kokoajan kasvamistaan. Sisällä olo saa olon ainakin itselläni nuhjaantuneeksi ja raitista ilmaa alkaa kaivata väkisinkin. Jotta sisällä voi rentoutua, pitää käydä välillä ulkona. Luonnolla on myös suuri vaikutus rentoutumiseen, ja ulkoilu parantaa tutkitusti sekä henkistä, että fyysistä hyvinvointia. Yksi parhaista tavoista rentoutua on viettää aikaa ulkona ja luonnossa. Ulkoilun jälkeen myös keskittyminen paranee huomattavasti ja itse saan myös unta paremmin pienen ulkoilun jälkeen.

Liikunta

Tähän pätee sama asia kuin edelliseenkin. Sisällä peiton alla rentoutuminen ei tunnu yhtään niin mukavalle, jos sisällä peiton alla on kokoajan. Liikunta vahvistaa kehoa, ja samalla myös kovissa treeneissä pakottaa meidät poistumaan omalta mukavuus alueeltamme. Ilman treeniä joka vie voimat ei sohvalla rentoutumistakaan osaisi arvostaa samalla tavalla. Liikuntaa on monenlaista ja kehon huolto voi olla omalle keholle sopivaa liikuntaa. Venyttely, verryttely, asentojen vaihtelu, sekä hyötyliikunta ovat myös hyviä avaimia hyvään rentoutumiseen. Saunominen sopii liikunnan jälkeiseen palautumiseen ja rentoutumiseen myös vallan mainiosti.

Instagram: 

@tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: 

Tyttö sinä olet vahva

Snapchat: vahvatytto

Edellinen juttu: 

Kimalletta ja kauniita ihmisiä – TBAF 2017

minna

Yksi vastaus artikkeliin “Parhaat rentoutumiskeinot TOP 5”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta