Valitsisinko mieluummin kisakunnon vai nykyisen kunnon

Taas on kisojen jälkeen ollut paljon keskustelua fitneksen terveellisyydestä, puolesta ja vastaan. On avautumisia kisaajien puolelta, ja mukaan on otettu erilaisia asiantuntijoiden kuten urheilulääkärin mielipiteitä ja lausuntoja.

Tarvitseeko sitä välttämättä olla kumpaakaan mieltä? Jokainen saa tehdä kuitenkin omalla elämällään mitä haluaa ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Elämän oppirahoja on jokaisen kuitenkin maksettava välillä oli asia välillä mikä tahansa, jos fitness ura ei aukene ja terveyskin pettää joksikin aikaa, niin siitäkin asiasta yleensä toipuu ajan kanssa.

Tuntuu että jotenkin otetaan tämä aihe turhan vakavasti välillä. On niitä ihmisiä lajin parissa jotka eivät siedä yhtään negatiivista kommentointia lajista, ja on myös niitä jotka ensimmäisten kisojen jälkeen ovat valmiita tuomitsemaan koko lajin ja kaikki sitä harrastavat ihmiset. Minusta kumpikaan ei ole oikein, koska tottahan se on että negatiivia puolia on ja niistä on minusta hyvä myös puhua. On myös hyviä puolia ja niistäkin voidaan puhua.

Minulle itselleni fitness kilpailu tasolla toi paljon hyvää, mutta myös huonoa. Tässä listaan hyvät ensimmäisenä:

  • Sain hyviä onnistumisen kokemuksia ja  ylitin itseni monta kertaa.
  • Opin syömään terveellisesti ja ennenkaikkea säännöllisesti.
  • Laji opetti miten kehoa muokataan ja  miten lähes kaikki on mahdollista.
  • Äärimmäistä periksiantamattomuutta.
  • Positiivista ajattelua, tämä tuli minulle aika puhtaaksi lajin kautta. Opin ajattelemaan että kaikkeen pystyy mitä tarpeeksi haluaa.
  • Treeni kestävyyttä ja periksiantamattomuutta siinä.
  • Lukuisia hyviä ystäviä.

img_6375

img_6411

img_6452
Ennen kuvat 2010 lähellä kisakuntoa.

Ja sitten niitä huonoja:

  • Liikaa ulkonäkö keskeisyyttä.
  • Liikaa syömisen kontrollointia.
  • Suppeampaa maailman katsomusta, elämä alkoi pyöriä liikaa treenien ja syömisen ympärillä.
  • Hormoni toiminta alkoi toimia normaalisti vasta noin kolmen vuoden kuluttua viimeisistä kisoista.
  • Ongelmia palautumisessa, henkinen ja fyysinen ylikunto.

Aina vedetään lajia puolustaessa esiin se aina se kaikki on tehty väärin,  tai asiat voi tehdä oikein kortti. No asioita voi tehdä tietysti monella tapaa mutta aina kuitenkin pyritään samaan lopputulokseen. Uskon että toisille vaan hyvin pieni rasvaisessa kehossa eläminen on vaan luontaisempaa kuin toisille, ja esimerkiksi hormoni toiminta toimii joillakin kisojen alla. Mutta itselläni ei näin ole ja vaikka kuinka järkevästi diettaisin, on tullut aina sama ongelma vastaan. Laihana ei vaan kuukautisia tule, ja se kertoo jos jostain. Kaikille naisille ei vaan liian pieni rasvaprosentti käy. Tietysti on ääritapauksia, joissa varmasti oltaisiin ongelmia vältetty tekemällä asiat toisella tapaa ja taas optimaalisia tapauksia joissa kaikki on toteutettu hienosti ja kilpailija on soveltuva lajiin. Valitettavasti tosi asia vaan on että fitness lajit sopivat aika harvalle, sekä ulkonäkö vaatimustensa, että henkisen, sekä fyysisen vaativuutensa vuoksi.

img_20160521_193503

img-20160821-wa0004

img_20160526_112500
Jälkeen kuvat 2016 kesä.

Kysymykseen että valitsisinko six-packin eli kisa kuntoa lähellä olevan kunnon, vai nykyisen kunnon niin valitsisin ehdottomasti nykyisen. En ole koskaan elämässäni miettinyt ulkoisia asioita, ruokaa, ja syömistä näin vähän. En ole koskaan pystynyt elämään näin huolettomasti näiden asioiden kanssa,  ja pystynyt nauttimaan elämästä sellaisena kuin olen. Nautin treenaamisesta ja teen sitä omaksi ilokseni. On ihanaa ymmärtää, ettei esimerkiksi koskaan tarvitse laihduttaa niin paljon että rinnat häviävät, ellei nyt välttämättä halua.

Uskon kuitenkin että tähänkään  tasapainoiseen olo tilaan en olisi päässyt ilman noita fitness vuosia. Joten olen sitä mieltä, että kaikkea kannattaa kokeilla ja kaikki mikä ei tapa vahvistaa ja ennen kaikkea kasvattaa. Koskaanhan ei tiedä innostunko itsekin kisaamisesta vielä jonain päivänä, mutta varmasti tuohon menisi vuosia aikaa. Silloin kun kokisin että kaikki muu tärkeä olisi elämässä jo tehty. Osaisin varmasti ottaa koko homman hiukan erilailla kuin nuorempana.

Sc: vahvatytto

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

 

Mitä mun fitnekselle kuuluu?

*Sisätää mainoslinkkejä

Aikanaan vuonna 2012, kun tämä blogi on perustettu alkoi se sen kevään bikini fitness kisoihin valmistautumisesta. Silloin kisaaminen, treenaaminen ja syöminen oli ehkä elämän tärkein asia tai ainakin sen ympärillä elämä vahvasti pyöri. Noista ajoista on kuljettu pitkä matka eteenpäin ja blogi muuttanut muotoaan sen myötä.

20160615_150453

Enemmän tulee elettyä elämää ja nähtyä asioita laajemmin, vaikka olen aina vihannut katsoa vain yhteen asiaan näin jälkeenpäin katsottuna kisa vuodet veivät siihen. Alussa olin mielestäni hyvin mukana, ja osasin hyvin tasapainottelun urheilun ja muun elämän välillä mutta mitä pidemmälle jatkoin, niin sitä suppeammaksi maailma aikanaan kapeni.

IMG_3677
Juhannus 2012.

Jotenkin sitten muutos johti toiseen ja valmennusten ja muiden kautta löysin tasapainon. Kyllä mulla kytee edelleen jossain ajatus kisaamisesta tässä elämässä, mutta se ei mitenkään ole sellainen asia mitä haluaisin laittaa minkään muun tärkeän asian edelle elämässä. Olen saanut tosi paljon rentoutta syömiseen ja mun elämään on tullut sellaisia ihmisiä jotka omalla rentoudellaan ovat antaneet hyvää esimerkkiä. En mä jaksa kantaa huolta kunnosta tai ulkönäöstä liikaa, kun ei kukaan mun rasvaprosenttia ole mittaamassa jos en ole lavalla. Tiedän tasantarkkaan että jos elän rennosti ja näin kun nyt en tule mihinkään kiristymään, mutta tiedän myös tasantarkkaan miten tapahtuu ja mitä. Ihan turha yrittää kompensoida satunnaista herkuttelua liialla liikunnalla, kun plussalle jää joka tapauksessa jos yrittää jokaista suklaa palaa kuluttaa lenkillä ja se on loputon suo. Mieluummin liikun ja treenaan vaan sen hyvän olon ja terveyden takia, liikunta on mulle nautintoa ja stressin purkua tällä hetkellä. Tavoite on lihasten ja kunnon ylläpito. Tuolla fitness höyryämisellä sain ihan ok lihasmassa tehtyä, enkä halua sitä nyt mihinkään kadottaa, mutta ei mulla ole mitää pakonomaista tarvetta enää kasvaakkaan.  Salitreenejä tulee noin kolme viikossa ja lenkkejä noin saman verran, ihan sen mukaan miten huvittaa ja kiinnostaa.

IMG_2420

Kyllä mä edelleen puhun aktiivisen elämän ja liikunnan puolesta tottakai. Vierivä kivi ei sammaloidu, eikä liika sohvaperunointi tee hyvää kenellekkään, mutta myös liikaa höyryämistä tulee ja kannattaa välttää. Pitää pystyä vaan olemaan ja rentoutumaan, aivojenkin pitää pystyä lepäämään tämän kaiken vouhotuksen keskellä.

IMG_20160531_112029

Olen tosin onnekas kun saan edelleen tehdä yhteistyötä Sportlifen ja *Go4Fitin, josta saa kätevästi tilattua lisäravinteet ja treenivaatteet. Plussaa on että yli viidenkympin tilaukset toimitetaan aina ilman postikuluja ja tuolta löytyy aina todella hyviä tarjouksia. Sain hetki sitten paketin, jolla sai kummasti buustia treeneihin.

20160614_201638

Mun suosikki on *Whey+, jota käytän välipalaproteiinina ihan päivittäin.

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva