Valitsisinko mieluummin kisakunnon vai nykyisen kunnon

Taas on kisojen jälkeen ollut paljon keskustelua fitneksen terveellisyydestä, puolesta ja vastaan. On avautumisia kisaajien puolelta, ja mukaan on otettu erilaisia asiantuntijoiden kuten urheilulääkärin mielipiteitä ja lausuntoja.

Tarvitseeko sitä välttämättä olla kumpaakaan mieltä? Jokainen saa tehdä kuitenkin omalla elämällään mitä haluaa ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Elämän oppirahoja on jokaisen kuitenkin maksettava välillä oli asia välillä mikä tahansa, jos fitness ura ei aukene ja terveyskin pettää joksikin aikaa, niin siitäkin asiasta yleensä toipuu ajan kanssa.

Tuntuu että jotenkin otetaan tämä aihe turhan vakavasti välillä. On niitä ihmisiä lajin parissa jotka eivät siedä yhtään negatiivista kommentointia lajista, ja on myös niitä jotka ensimmäisten kisojen jälkeen ovat valmiita tuomitsemaan koko lajin ja kaikki sitä harrastavat ihmiset. Minusta kumpikaan ei ole oikein, koska tottahan se on että negatiivia puolia on ja niistä on minusta hyvä myös puhua. On myös hyviä puolia ja niistäkin voidaan puhua.

Minulle itselleni fitness kilpailu tasolla toi paljon hyvää, mutta myös huonoa. Tässä listaan hyvät ensimmäisenä:

  • Sain hyviä onnistumisen kokemuksia ja  ylitin itseni monta kertaa.
  • Opin syömään terveellisesti ja ennenkaikkea säännöllisesti.
  • Laji opetti miten kehoa muokataan ja  miten lähes kaikki on mahdollista.
  • Äärimmäistä periksiantamattomuutta.
  • Positiivista ajattelua, tämä tuli minulle aika puhtaaksi lajin kautta. Opin ajattelemaan että kaikkeen pystyy mitä tarpeeksi haluaa.
  • Treeni kestävyyttä ja periksiantamattomuutta siinä.
  • Lukuisia hyviä ystäviä.

img_6375

img_6411

img_6452
Ennen kuvat 2010 lähellä kisakuntoa.

Ja sitten niitä huonoja:

  • Liikaa ulkonäkö keskeisyyttä.
  • Liikaa syömisen kontrollointia.
  • Suppeampaa maailman katsomusta, elämä alkoi pyöriä liikaa treenien ja syömisen ympärillä.
  • Hormoni toiminta alkoi toimia normaalisti vasta noin kolmen vuoden kuluttua viimeisistä kisoista.
  • Ongelmia palautumisessa, henkinen ja fyysinen ylikunto.

Aina vedetään lajia puolustaessa esiin se aina se kaikki on tehty väärin,  tai asiat voi tehdä oikein kortti. No asioita voi tehdä tietysti monella tapaa mutta aina kuitenkin pyritään samaan lopputulokseen. Uskon että toisille vaan hyvin pieni rasvaisessa kehossa eläminen on vaan luontaisempaa kuin toisille, ja esimerkiksi hormoni toiminta toimii joillakin kisojen alla. Mutta itselläni ei näin ole ja vaikka kuinka järkevästi diettaisin, on tullut aina sama ongelma vastaan. Laihana ei vaan kuukautisia tule, ja se kertoo jos jostain. Kaikille naisille ei vaan liian pieni rasvaprosentti käy. Tietysti on ääritapauksia, joissa varmasti oltaisiin ongelmia vältetty tekemällä asiat toisella tapaa ja taas optimaalisia tapauksia joissa kaikki on toteutettu hienosti ja kilpailija on soveltuva lajiin. Valitettavasti tosi asia vaan on että fitness lajit sopivat aika harvalle, sekä ulkonäkö vaatimustensa, että henkisen, sekä fyysisen vaativuutensa vuoksi.

img_20160521_193503

img-20160821-wa0004

img_20160526_112500
Jälkeen kuvat 2016 kesä.

Kysymykseen että valitsisinko six-packin eli kisa kuntoa lähellä olevan kunnon, vai nykyisen kunnon niin valitsisin ehdottomasti nykyisen. En ole koskaan elämässäni miettinyt ulkoisia asioita, ruokaa, ja syömistä näin vähän. En ole koskaan pystynyt elämään näin huolettomasti näiden asioiden kanssa,  ja pystynyt nauttimaan elämästä sellaisena kuin olen. Nautin treenaamisesta ja teen sitä omaksi ilokseni. On ihanaa ymmärtää, ettei esimerkiksi koskaan tarvitse laihduttaa niin paljon että rinnat häviävät, ellei nyt välttämättä halua.

Uskon kuitenkin että tähänkään  tasapainoiseen olo tilaan en olisi päässyt ilman noita fitness vuosia. Joten olen sitä mieltä, että kaikkea kannattaa kokeilla ja kaikki mikä ei tapa vahvistaa ja ennen kaikkea kasvattaa. Koskaanhan ei tiedä innostunko itsekin kisaamisesta vielä jonain päivänä, mutta varmasti tuohon menisi vuosia aikaa. Silloin kun kokisin että kaikki muu tärkeä olisi elämässä jo tehty. Osaisin varmasti ottaa koko homman hiukan erilailla kuin nuorempana.

Sc: vahvatytto

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

 

Nordic Fitness Expossa vihdoinkin ja omien kisojen pohdintaa

Viikko on mennyt kuin siivillä, kiirettä on ollut mutta nyt ollaan täällä Lahdessa turvallisesti hotellissa.

Stressasin varmaan viime viikolla enemmän koulusta tai jotain, koska sain elämäni ensimäisen migreeni kohtauksen keskiviikkona. Oli kyllä ihan järkyttävää kun jo päivällä alkanut päänsärky vain paheni ja paheni ja lopulta en pystynyt olemaan kuin pimeässä huoneessa peiton alla. Oksensin pari kertaa ja jatkoin makaamista.  Äänet tuntuivat super voimakkailta, ja puhelimen näyttöä katsoessa tuntui että pää räjähtää. Sitten vihdoin ilta kymmenen aikaan olin jo tolpillani ja pystyin jopa syömään.  Onneksi seuraava päivä oli jo suhteelllisen normaali, vaikkakin oli vielä vähän heikko olo.

12046757_10153180544320679_2596784434025086067_n

Huomenna aamulla mennään katsomaan nelinkertaisen Figure Olympia- voittajan Nicole Wilkinsin nimikko kilpailua, jonka palkintona on  kummankin lajin bikini- ja bodyfitness over all – voittajalle ammattilaiskortti sekä mahdollisuus päästä debytoimaan ammattilaisjoukossa jo samana iltana pidettävässä Nordic Pro- kilpailussa.  Samassa kisassa ratkeaa myös bikini ja body fitness- sarjojen Pohjoismaiden mestaruudet. Illalla onkin sitten luvassa Nordic Pro –ammattilaiskilpailu, jossa nähdään useita suomalaisia.  Pro Bikini -sarjassa Sara Back , Anna Virmajoki, Figuressa Kati Alander, Tiina Vaskelainen, Mari Päkkilä, Fitnessissä Piia Pajunen ja Bodybuilding -sarjassa Jerry Ossi ja Timo Honkala.

Sunnuntaina sitten onkin Fitness- SM, jolloin on taas kannustetaan huollettavani Eve voittoon.

Kun näitä kisoja katsoo, ja on mukana tässä kaikessa valmistautumisessa joka vuosi, niin tulee itsellekkin aina hetkittäin kisakuume. Näitä kuvia katsellessa tulee haikea olo, ja hyvät muistot mieleen. Kuitenkin tiedostan sen että, jos alan nyt kisaamaan se vie minulta paljon sitä mitä tällä hetkellä rakastan, toisaalta kuitenkin antaen niin paljon. Viime kisoista on jäänyt paljon hampaan koloon, että haluasin tavallaan sen jälkeen hyvän päätöksen fitness uralle. Kuitenkin tavoitteeni on kisata vielä yhdet kisat lähiaikoina/lähivuosina jonka jälkeen keskittyisin ainakin useaksi  vuodeksi johonkin muuhun. Kova homma olisi tiedossa, mutta katsotaan miten tytön käy.

67441_442784975678_4825601_n

71677_442792290678_6686650_n

33563_442789480678_5676422_n

Se tarkoittaa sitten hyvästi sunnuntai brunssit ja pullan tuoksuiset viikonloput 😉

image

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva