Miten selviän pitkän talven yli?

Koska syksy synkkenee, värit muuttuvat ihanista kirkkaista keltaisista tummemmiksi. Ne muuttuvat pikkuhiljaa synkän ruskeiksi. Päivä lyhenee entisestään, ja pimeys valtaa koko maan. Miten taas jaksamme vaeltaa pitkän talven yli?  Päätin listata muutamia asioita joilla minä meinaan selvitä ja olenkin selviytynyt aikaisemmin  yli pimeimmän kauden.

Hyvä ravitseva ruoka, ilman säännöllistä puhdasta ravintoa väsyy helposti. Liika hiilihydraatin tankkaus ja ravinto köyhä ruoka vallankin aiheuttaa tätä. Pitää muistaa syödä säännöllisesti ja ravitsevasti noin viisi kertaa päivässä jotta jaksaa jatkaa. Paljon kasviksia, proteiineja, hiilihydraatteja, ja hyviä rasvoja sopivassa suhteessa. Herkuttelu silloin tällöin piristää, eikä käänny tällöin itseään vastaan kun sen jättää vain valikoituihin hetkiin esimerkiksi viikonloppuihin.

image

Rakkaus ja läheisyys ja intohimo, olen sitä mieltä että ilman rakkautta ihminen surkastuu. Jos ei ole kumppania pitää rakastaa lähimmäisiä tai  vaikka lemmikkejä. Itse olen äärimmäisen läheisyyden kipeä ja kaipaan paljon haleja ja suukkoja <3 Tämä lisää yleistä tasapainoa ja jaksamista kaikilla osa-alueilla.

image

Perhe ja ystävät, vaikka arki on kiireistä pidä paljon yhteyttä läheisiin, niin usein ei ehkä ehdi nähdä mutta whatsapp, puhelut ja ääniviestit pitävät ajan tasalla.  Läheiset ovat sydämmessä, ja voit ottaa heihin yhteyttä koskan vain. Onneksi omaan paljon ispiroivia ja positiivisia ystäviä, joilta saan paljon voimaa. Negatiiviset ihmiset kannattaa puolestaan deletoida kauas pois omasta lähipiiristä.

image

Kunnon lisäravinteet ja vitamiinit, olen onnekas saadessani käyttää maailman parhaita Sportlifen tuotteita. Huomaan selvän eron palautumiseen kun kaikki vitamiini lisät ym. ovat kunnossa. Treeni laturi Kerosene on maailman paras testaamani laturi, joka antaa potkua treeniin kuin treeniin vaikka olo olisi kuinka vetämätön.

image

Koulu, vaikka koulutehtävät tuntuvät välillä kasaantuvan, on pakollinen aivo jumppa ihan terveellistä ja omanlaista mukavuus alueelta poistumista, jota ihminen tarvitsee. Päämäärä vuosien päässä auttaa jaksamaan eteenpäin ja lisäksi opiskelu rytmitää arkea mukavasti.

Treenaaminen, vahva keho = vahva mieli. Treenaaminen rytmittää arkea myös ja pitää motivoituneena koko talven. Salilla näät iloisia liikkuvia ihmisiä, ja lisäksi salilla paistaa aina aurinko. Synkät talvi illat kuluvat parhaiten salilla.

Kyllähän se kunto siinä sitten viikon aikana vähän tiivistyikin, itse kiristyn aina lämpimässä kun toiset kerää nestettä.

Ulkoilu, kylmyys ei tunnu läheskään niin pahalle kun voisi, jos lenkkeilee ja ulkoilee säännöllisesti. Jos välttelee koko talven kylmyyttä, tuntuu pienikin matka ulkona varmasti todella pahalle. Karaista siis itsesi, ja opettele nauttimaan raikkaasta säästä.

Haaveilu kesästä, mikä sen ihanampaa kuin mietiä ja suunnitella tulevaa kesää ja muistella aurinkoisia hetkiä viime kesältä. Kyllä se kesä sieltä taas tulee, nopeammin kuin osaamme odottaa 😀

image

Fitness villasukat ja kynttilät, iltojen pimetessä on myös kotona helpompi rauhoittua. Kynttilän valo ja villasukat jalassa oleilu tekevät välillä terää. (Fitness villasukat ovat äitini kisoihin tekemät aarteet, joista löytyy samoja kiviä kuin kisabikineistä :D)

image

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva

Aina ei tarvitse juosta paikasta toiseen kuin päätön kana

*) sisältää mainoslinkin

Syksy on ollut hektinen, melkein joka viikonloppu on ollut jotain ohjelmaa. On ollut fitness kisoja Lahdessa, synttäreitä, käyntiä Jyväskylässä ja niin edelleen. Vaikka periaatteessa viikonloppuisin on vapaa-aikaa, silti reissaaminen ja aina vieraaseen paikkaan siirtyminen on tietyllä lailla kuluttavaa.  Välillä on mukava vain olla mitään ihmeempää tekemistä. Viime viikonloppuna olin vain kotona Helsingissä, nautin kodista ja lähellä olevista asioista. Ystäviä oli käymässä, ulkoilimme ja kahvittelimme pitkään sunnuntaina. Sää oli aivan mahtava.

image

image

Yleensä treenaan melkein kaikki teenit viikolla, ja viikonloppuna teen korkeintaan jotain kevyttä aerobista. Nyt hektisen edellisen viikon vuoksi kävin lauantaina tekemässä olkapäät ja uimassa loppuun puolisen tuntia. Töölön Foreverillä on myös uima-allas, joten uimaan pulahtaminen salin jälkeen on varsin helppoa. Sunnuntaina kävin huoltamassa kehoa ohjatulla venyttelytunnilla, mikä teki todella hyvää ja meinaan käydä tunneilla jatkossakin ajan niin salliessa.

image

Illalla kävimme raittiissa ilmassa vähän reippailemassa. Uskomatonta muuten miten paljon eläimiä Töölönlahden ympärillä liikkuu, tällä kertaa näimme kettu repolaisen ja edellisellä kerralla supikoiran. Joutsenia ja jäniksiä näkyy myös usein.

image

image

Syksyllä kun auringon valo vähenee, alkaa väkisinkin, ainakin itsellä unen tarve korostua ja väsyttää enemmän. Pimeys vaikuttaa moneen kuin karhuihin: Olisi ihanaa vain nukkua ja nukkua. Kun näin ei voi tehdä, saattaa mieli helposti masentua. Varsinaista kaamosmasennusta ei voi yleistää, mutta talviväsymys on aika normaalia. Tämä vaikuttaa monella myös ruokahaluun ja varsinkin hiiari pitoinen ruoka alkaa maistua paremmin. Tämä taas joshtaa helposti painon nousuun.

image

Tällöin vitamiinien merkitys korostuu vielä enemmän. Kannattaa ottaa D-vitamiinia, huolehtia kalsiumin ja  hyvien rasvojen saannista. D-vitamiini vaikuttaa mm. hyvänolon hormoni  serotoniinin syntyyn. Kalsium puolestaan tekee yhteistyötä D-vitamiinin kanssa. Hyvät rasvat taas kuten Omega-3 ja omega-6 rasvahapot tukevat aivojen ja hermoston toimintaa. Hyvien rasvojen puute voi olla yksi taustatekijä aivojen toiminnan heikkenemiseen sekä mielialan vaihteluihin. C-vitamiinia kannattaa ottaa myös ympäri vuoden terveellisen ruokavalion lisäksi. Liian pieni saanti aiheuttaa väsymystä vastustuskyvyn heikkenemistä. Muista siis syödä säännöllisesti monipuolisia aterioita, joissa on hiilihydraatteja, proteiineja ja hyvänlaatuisia rasvoja sekä runsaasti  vitamiineja ja kuituja.

Tilasin itselleni juuri reippaan paketillisen yhteistyökumppanini *Sportlifen vitamiineja *Go4Fit nettikaupasta pitkän talven varalle. Suosittelen teillekkin 🙂

Instagram: @tyttosinaoletvahvaofficial

Facebook: Tyttö sinä olet vahva