Hiilareilla turrutetut tunteet

*Sisältää mainoslinkkejä

Tunnesyöminen ja sen tunnistaminen

Mikä siinä on että jos väsyttää tulee syötyä epäterveellisesti, mitä sattuu tai jos on joku huoli tai stressi. Moni ihminen harrastaa tunnesyömistä, joko tiedostaen tai tiedostamatta. Itse tiedostan että ruoka vaikuttaa fyysiseen olotilaan yllättävän paljon, se joko rauhoittaa tai piristää. Ruoalla saa tunteita säädeltyä ja suklaa suruun tuntuu joskus auttavan. Syöminen on tehokas keino, mutta samalla tavalla  kuin alkoholi se saattaa kääntyä äkkiä hyvin haitalliseksi. Ruoka auttaa turruttamaan tunteet, ei käsittelemään niitä.  Tunteiden käsittely ja niiden kohtaaminen olisi kuitenkin tärkeää kaikille meille, ja jokaisella tunteella on tarkoituksensa. Tunnesyöminen saattaa aiheuttaa myös ärtymystä ja sen taustalla saattaa olla  heikko itsetunto, kun ruokaa ei ole saatavilla tiukan paikan tullen, menee hermot.

Nautintoa myös hyvällä omallatunnolla

On ihanaa että ihminen voi saada nautintoa ruoasta, se on yksi asia millä voi saada arkiseen elämään nautintoa. Käydä välillä syömässä ulkona, tai nauttia jälkiruoaksi leivos kesken päivän. Jotkut suosivat herkkupäiviä, jolloin saatetaan syödä vähän enemmän jotain totutusta poikkeavaa. Jokainen ihminen myös ahmii joskus, syö liikaa, tai liian epäterveellistä ruokaa. Se on ihan normaalia eikä siitä kannata potea mitään syyllisyyden tuntoja. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu poikkeukset ja herkuttelut ja jos syö vaikkapa 80%: sesti terveellisesti. Kaiken ei tarvitse olla täydellistä ja valitettavan yleistä onkin esimerkiksi kisoihin tähtäävillä fitnessurheilijoilla, että gramman tarkkaa diettiä noudattaessa ahmimisen himo kasvaa. Joskus mieli riittää estämään sen, joskus kun revetään kunnolla. Joillakin itsekuri kestää kisojen jälkeen, joillakin taas puhkeaa pahimmillaan syömishäiriö. Tässä asiassa mielestäni tasapaino on tärkein elementti. 

Ongelma on silloin jos se haittaa merkittävästi elämää

Jos tapana on painella töistä suoraan sipsipussin kanssa sohvalle, ei se ole ongelma jos sitä ei itse koe ongelmaksi. Jos jaksamisen taso on hyvä, on tyytyväinen itseensä mikäs siinä. Jos taas alituinen tunne syöminen mikä tapahtuu yleensä iltaisin, vaikuttaa seuraavaan päivään krapulan tunteena ja jos oma terveys on vaarassa, olisi ongelmaan hyvä tulla muutos. Jos valitset mieluummin herkut kuin jonkun muun asian kyseessä voi olla ongelma, jopa ahmimishäiriö. Hiilarikoukusta voi olla vaikeaa päästä eroon, onhan unen päästäkin helpompi saada kiinni kunnon hiilarikännien jälkeen.

Kuvat / Sansibar 2010

Miten kohdata hiilareiden turruttamat tunteet

Tunteilla on tärkeä tehtävä ja niiden antamasta viestistä tulisi olla kiitollinen. Tunteiden tullessa, kannatta pysähtyä hetkeksi ja miettiä että miksi juuri nyt tunnen näin. Tunteen voi nimetä, ja antaa tunteen reilusti tulla. Vaikka syöminen antaisi hyvän olon väliaikaisesti, se ei kannata koska tunteet vain kasautuvat käsittelemättömäksi ryppääksi. Usein tietoinen hyväksyvä läsnäolo auttaa tunteiden käsittelyssä, eikä ohjaa meitä hakemaan helpotusta ulkopuolisesta asiasta.

Kun jonkun riippuvuuden tai totutun asian millä tunteita saa turrutettua jättää pois, voi olo olla aluksi kuin tuulitunnelissa. Kaikki joutuukin kohtaamaan, ja todennäköisesti kaikki tuntuu paljon voimakkaammin. Tiedän itse monta kertaa dietillä olleena että kun kun kaiken ylimääräisen jättää ruokavaliosta pois, myös aistimukset paranevat. Kylmä tuntuu kylmältä ja lämmin todella lämpimälle. Kun sadepisara osui kasvoihin, tunsin veden suorastaan imeytyvän  ihooni. Sama juttu oli tunteiden kanssa, asiat kokee paljon voimakkaammin. Tykkäsin siitäkin olotilasta, mutta täytyy kyllä myöntää että tällä hetkellä olen sopivasti hiukan hiilareiden turruttama. En koe sen olevan ongelma, vaan voin ihan hyvin. Tiedän kuitenkin että jos haluan olostani piirun verran freesimmän, niin ruokavaliosta pitää karsia sopiva määrä ylimääräistä, ei tosin kaikkea.  Hiilareiden väsyttävä ja turruttava vaikutus on selvä, kuka haluaa ahmia proteiinia? Kyllä se on yleensä se hiilihydraatti ja rasva millä mässäillään. Jokaiselle ihmiselle kuitenkin tekisi varmasti hyvää olla joku jakso elämästään ilman nautintoaineita, tai esimerkiksi vaikkapa vain herkkuja ja alkoholia. Ajatus kirkastuu kummasti. Myös säännöllinen elämäntyyli ja liikunta lisäävät syömisen hallintaa ja sitä kautta vähentävät tunnesyömistä.

*Treenivaatteilla lisämotivaatiota terveelliseen elämään.

Instagram / Facebook / Bloglovin’

Snapchat: vahvatytto

Lue myös:

Pitää olla aikaa vain olla – muista pyhittää lepopäivää

Mitä vuosi sinkkuna on opettanut minulle 

Jokainen ihminen haluaa tulla kuulluksi 

Edellinen juttu: 

Fifty Shades Freed – BDSM julkisesti esillä